قهوه ساز برقی و طرز تهیه قهوه آمریکایی‌ها + راهنمای خرید

قهوه ساز برقی را می توان یکی از اصلی ترین دستگاه های دم کردن قهوه معرفی کرد که احتمالاً اگر کمی علاقه مند به سینمای آمریکا یعنی هالیوود باشید، قطعاً در فیلم‌ها آن را مشاهده کرده اید؛ همان دستگاهی که صبح‌ها با زدن یک دکمه بر روی آن، قهوه‌ای را آماده می کند و بعد با قوری شیشه‌ای آن را درون لیوان می‌ریزند. ما امروز در کافی مافی می‌خواهیم به شما طرز تهیه قهوه با قهوه ساز برقی و همچنین نکات خرید این دستگاه را به طور دقیق بررسی کنیم.

به قهوه‌ای که توسط قهوه ساز برقی آماده می‌شود قهوه فیلتری یا قهوه چکه‌ای نیز می گویند، برای اینکه با این نوع قهوه ساز و سایر مدل های موجود در بازار ایران بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مطلب قهوه ساز چیست را مطالعه کنید.

قهوه فیلتری یا چکه‌ای به چه قهوه‌ای گفته می‌شود؟

قهوه ساز برقی

اگر مقاله انواع قهوه را مطالعه کرده باشید میدانید که قهوه‌ها از نظر نژاد و طرز تهیه با هم تفاوت دارند و بعضاً به خاطر روش تهیه‌شان نام‌گذاری می‌شوند. اما به طور کلی به قهوه هایی که در روش دَم کردن آن‌ها از فیلتر کاغذی یا فلزی استفاده می‌شود قهوه فیلتری گفته می‌شود که قهوه ساز برقی نیز یکی از این دستگاه ها می باشد که با این روش کار می کند.

دلیل اینکه به این قهوه ها قهوه چکه ای یا Drip Coffee نیز گفته می‌شود این است که این قهوه ها به همین سبک یعنی با چکه کردن تهیه می‌شوند .

خوب است که بدانید، فیلتر های کاغذی قهوه در سال 1908 توسط یک خانم آلمانی به نام ملیتا بنتز اختراع می‌شوند.

در قهوه های فیلتری ، نه مانند قهوه ترک خبری از رسوب‌های قهوه در ته فنجان هست و نه مانند قهوه اسپرسو خامه قهوه روی آن جمع می‌شود در عوض این قهوه تقریباً رقیق‌تر است و اگر مشکل معده دارید، راحت‌تر می‌توانید آن را مصرف کنید.

درجه رست قهوه مورد استفاده برای این روش دقیقاً همان درجه رست قهوه فرانسه یعنی مدیوم دارک یا اصطلاحا فرنچ رست است که در مطلب طرز تهیه قهوه فرانسه به طور کامل به آن اشاره کردیم.

امروزه دستگاه‌های مختلفی برای تهیه قهوه فیلتری وجود دارند که دستی یا برقی هستند، اما اگر به دنبال راحتی هستید، دستگاه‌های برقی برای شما گزینه مناسبی هستند و نیاز به تخصص بالایی برای استفاده ندارند.

خرید قهوه لاوازا

مواد لازم جهت تهیه قهوه با قهوه ساز برقی

برای شروع به کار مواد و تجهیزات زیر را آماده کنید تا سریعا به سراغ روش تهیه برویم :

  • آب تازه و تصفیه شده
  • قهوه ساز برقی فیلتری
  • فیلتر کاغذی
  • قاشق غذاخوری
  • قهوه آسیاب شده (مناسب برای قهوه فیلتری یا همان قهوه فرانسه )
  • آسیاب قهوه (درصورت وجود دانه قهوه به جای پودر)

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز برقی به روش آمریکایی‌ها

مرحله اول

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز

آب تصفیه شده و تازه اولین گام برای تهیه یک قهوه خوب و خوشمزه است، ابتدا قوری دستگاه را بردارید و تا مقداری که می‌خواهید قهوه آماده کنید آن را با آب تصفیه و فیلتر شده پرکنید.

سپس این مقدار را درون مخزن آب دستگاه بریزید و قوری را سر جای خود بازگردانید.

بیشتر بدانید : اب مناسب برای تهیه قهوه

مرحله دوم

اگر قهوه شما به صورت آسیاب شده است به مرحله بعد بروید در غیر این صورت اگر قهوه به صورت دانه است باید در ابتدا آن را آسیاب کنید تا بتوانید درون قهوه ساز برقی از آن استفاده کنید. آسیاب قهوه برای این روش باید درشت باشد دقیقاً مانند قهوه آسیاب شده برای روش فرانسه.

تمام آنچه در مورد  میزان آسیاب قهوه  باید بدانید.

مرحله سوم

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز

یک فیلتر کاغذی جدید برداشته و ابتدا سلامت فیزیکی آن را چک کنید که سوراخ نباشد، پس از آن فیلتر را باز کنید و درون قسمت قیفی دستگاه قرار دهید

مرحله چهارم

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز

برای محاسبه میزان قهوه مرود نیاز یک قانون کلی وجود دارد که به ازای هر 180 میلی‌لیتر آب باید 2 قاشق غذاخوری قهوه را درون فیلتر بریزید. البته این میزان کاملاً دلخواه است و اگر شما قهوه نهایی را رقیق یا غلیظ می‌دانستید، آن را تغییر دهید.

پس از محاسبه پودر قهوه موردنیاز آن را درون فیلتر قهوه بریزید، ممکن است بسته به نوع دستگاه این فیلتر کاغذی یا فلزی باشد.

خرید قهوه فرانسه

مرحله پنجم

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز

درب بالایی دستگاه را ببندید و دکمه روشن کردن را بزنید تا دستگاه فرایند تهیه قهوه را شروع کند. این فرایند ممکن است بسته به مدل دستگاه و حجم قهوه ای که می‌خواهید تهیه کنید بین 5 تا 20 دقیقه زمان ببرد .

زمانی که آب دستگاه به اتمام رسید و قهوه شما آماده شد عملکرد دستگاه متوقف می‌شود .

مرحله ششم

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز

قوری شیشه ای را از دستگاه جدا کنید و قهوه آماده شده را درون لیوان بریزید ، نوش جان !

خرید قهوه ساز

نکات مهم تهیه قهوه با قهوه ساز برقی

سعی کنید نکات و موارد زیر را همیشه در طرز تهیه قهوه با این قهوه ساز را به خاطر داشته باشید ، تا بتوانید بهترین قهوه را با قهوه ساز برقی خود تهیه نمایید:

  • معمولاً در زیر قوری، یک صفحه گرم‌کننده وجود دارد که ساعت‌ها قهوه را گرم نگه می‌دارد.
  • پس از هر بار استفاده از دستگاه فیلتر حاوی پودر قهوه را درون سطل زباله بی اندازید یا آن را بازیافت کنید.
  • پس از اتمام کار و خارج کردن فیلتر محل قرارگیری فیلتر را با یک دستمال تمیز خشک نمایید.
  • چون این قهوه زیاد غلیظ نیست به‌ سادگی می‌توانید آن را همراه شیر و شکر سرو نمایید.
  • اغلب قهوه سازهای فیلتری نیاز به فیلتر کاغذی دارند، دقت داشته باشید که هر بار قبل از اتمام فیلترها، فیلتر جدید تهیه کنید.
  • فیلترها را در قسمت‌های بالای کابینت و به‌ دور از رطوبت نگه‌داری کنید تا از مرطوب شدن و آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری شود.
  • اگر از دستگاهتان به صورت مداوم (روزی یک بار ) استفاده می‌کنید ، حتما هر سه ماه یک بار آن را به طور کامل تمیز نمایید.

از آنجایی که قهوه ساز های برقی اولین دستگاه های وارد شده به ایران برای تهیه قهوه بوده اند معمولا اکثر افراد یکی از آن ها در خانه هایشان دارند.

اگر شما هم از این دسته افراد هستید ، سریع دست به کار شوید و دوشاخه دستگاهتان را به برق بزنید و یک لیوان قهوه خوشمزه و هیجان انگیز برای خودتان و عزیزانتان آماده کنید.

نکات مربوط به خرید قهوه ساز برقی

قهوه ساز برقی

شاید بعد از آنکه روش تهیه با قهوه ساز برقی را مطالعه کرده اید این سوال برایتان پیش آماده باشد که برای خرید آن لازم است به چه نکاتی دقت کنیم؟

  • قهوه ساز برقی دارای تنوع بالاعی برای انتخاب می باشد و شما می توانید بسته بودجه خود نوع مناسب خود را انتخاب کنید.
  • مدل هایی را انتخاب کنید که جنس مخزن آنها از پلاستیک فشرده می باشد.
  • مخزن های آب این دستگاه ها می باشد که ظرفیت آنها را تعیین می کند و هرچه این مخزن بزرگ تر باشد تعداد قهوه بیشتری برای شما آماده می کند.
  • در مدل های پیشرفته تر مشاهده می شود که بخشی برای انجام آسیاب قهوه تعبیه شده است. این نوع دستگاه ها دوکاره می باشند و شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و با خرید یک دستگاه هم قهوه را دم کنید و هم آن را آسیاب کنید.
  • وجود سنسورهای قطع خودکار و سنسورهای حرارتی در مدل های پیشرفته تر کار را برای شما بسیار ساده کرده است.
  • دستگاه انتخابی شما باید دارای صفحه‌ی گرم کنندگی قهوه باشد. درست مانند چای ساز برقی که دمای چای را حفظ میکند. اگر قهوه ساز برقی مجهز به این ویژگی باشد؛ هر زمان که قهوه ی شما از دما بیفتد، می‌توانید سریعا آن را گرم کنید.

بهترین مدل های قهوه ساز برقی

بعد از بررسی هایی که تا اینجا انجام دادیم 3 مدل از برترین قهوه سازهای برقی را برای شما معرفی می کنیم که اگر قصد خرید آن را دارید بتوانید با یک قیمت مناسب بهترین گزینه مناسب را انتخاب کنید.

1. قهوه ساز فیلیپس مدل HD7457

قهوه ساز فیلیپس

این قهوه ساز برقی در حال حاظر یکی از بهترین گزینه های قهوه ساز برقی می باشد که در حال حاضر قیمتی در حدود یک میلیون چهارصد هزار تومن دارد.

ظرفیت این قهوه ساز تقریباً برای 10 فنجان می باشد و در مدت 10 دقیقه می تواند قهوه شما را آماده کند.

2. قهوه ساز برقی فلر مدل CM991

قهوه ساز برقی فلر

این قهوه ساز برقی نیز از گزینه های دیگر برای خرید شما می باشد که در حال حاضر قیمتی در حدود یک میلیون هشتصد هزار تومن دارد.

ظرفیت این قهوه ساز نیز در حدود 10 فنجان می باشد و ساخت کشور آلمان می باشد. مشخصه اصلی این قهوه ساز راحتی در شستشو و کیفیت بالای محفظه شیشه ای آن می باشد.

3. قهوه ساز برقی مولینکس مدل FG-360810

قهوه ساز برقی مولینکس

وزن سبک این قهوه ساز برقی و همچنین کیفیت بالا را می توان نقطه تمایز آن نسبت به سایر مدل های هم نوع معرفی کرد. اما موضوع که شاید باعث شده این قهوه ساز کمی نسبت با رقبا از استقبال کمتری همراه شود قیمت بالاتر آن برای خرید می باشد.

قیمت این قهوه ساز در حال حاضر نزدیک به دو میلیون ششصد هزار تومان می باشد و ظرفیتی آن در حدود 12 فنجان قهوه می باشد.

ما در این مقاله تلاش کردیم هر آنچه که لازم است در مورد قهوه ساز برقی و نکات خرید آن لازم است بدانید را بیان کنیم. و همانطور که مشاهده کردید طرز تهیه قهوه با این نوع قهوه سازها نیز بسیار آسان می باشد ولی با این وجود اگر سوال و نکته ای است که به بهتر شدن طعم قهوه شما کمک میکند خوشحال میشویم در کامنت ها آن را با ما در میان قرار دهید.

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. مهدی می‌گوید

    سلام من به همین روش درست میکنم ولی نمیدونم چرا مزه آب میده حتی زمانی که به ازای هر نفر 2 اسکوپ ظرفی که داخل قهوه سازه رو میریزم

    1. هیرا می‌گوید

      احتمالا دستگاه شما هم مثل دستگاه من دمای آب را به قدر کافی بالا نمیبرد. من آب جوش در مخزن دستگاه میریزم پودر قهوه ریخته شده در فیلتر رو با قاشق در وسط فیلتر جمع و به صورت کپه کمی فشرده میکنم.

  2. صلاح می‌گوید

    سلام خسته نباشید چطور میتونم قهوه تلخ بسازم با این دستگاه قهوه ساز برقی

    1. هیرا می‌گوید

      هرچی میزان پودر قهوه بیشتر و دمای آب بالاتر باشه قهوه تلختر میشه. البته نوع قهوه و میزان رست هم خیلی مهمه.

  3. سعید می‌گوید

    سلام و وقت بخیر
    بیزحمت به سوال منم جواب بدین
    میشه به جای اب، شیر ریخت،شیرقهوه درست بشه با دستگاه اسپرسو ساز!

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقتتون بخیر، به هیچ وجه و به هیچ وجه اینکار رو نکنید، دستگاه داغون میشه، هم بو و مزه خراب میشه و هم دستگاتون!

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture