میزان آسیاب قهوه برای روش های مختلف دم کردن قهوه

من تاکنون چندین بار درباره اهمیت مصرف قهوه تازه صحبت کرده‌ام و این که چطور قهوه تازه می‌تواند دید شما را درباره یک فنجان قهوه خوب تغییر دهد. از این رو اگر می‌خواهید طعم قهوه تازه را تجربه کنید باید خودتان دانه قهوه را آسیاب کنید و برای این کار باید میزان آسیاب قهوه متناسب با دستگاهتان را بدانید.

طیف میزان آسیاب معمولا از خیلی ریز تا خیلی درشت است. این که کدام ‌یک را باید انتخاب ‌کنید به روش دم کردن قهوه بستگی دارد. در این مقاله می‌خواهم در مورد میزان آسیاب قهوه برای همه روش های دم کردن قهوه صحبت کنم.

خرید قهوه استارباکس

دستگاهی که با آن قهوه خود را تهیه می‌کنید، انتخاب کنید :

روی اسم دستگاه کلیک کنید

میزان آسیاب قهوه برای فرنچ پرس

میزان آسیاب قهوه

آسیاب درشت برای فرنچ پرس بهترین گزینه است.
یکی از روش‌های محبوب دم کردن قهوه،استفاده از فرنچ پرس است. به این دلیل که قیمتش ارزان ، تمیز کردنش آسان و پس از دم کردن، یک فنجان قهوه عالی خواهید داشت.

با این حال، بسیاری از افراد بعد از اولین تجربه نوشیدن قهوه با فرنچ پرس، مصرف آن را کنار می‌گذارند؛ چرا که از قهوه آسیاب شده مناسبی استفاده نکرده‌اند.

با درشت آسیاب کردن قهوه، شما از تمام مزایای دم کردن قهوه به روش فرنچ پرس بهره‌مند خواهید شد.

دانه درشت به شما اجازه می‌دهد هنگام استفاده از فرنچ پرس بدون رد شدن پودر، قهوه را فیلتر کنید.

توجه داشته باشید که برخی از فرنچ پرس های مدرن را می‌توان با فیلتر کاغذ استفاده کرد و برخی هم میکرو فیلترهای نسبتا نازکی دارند. این به شما اجازه می‌دهد که دانه‌های ریزتر را نیز بتوانید استفاده کنید.

بیشتر بدانید: طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

خرید قهوه لاوازا

 

میزان آسیاب قهوه برای آئروپرس

میزان آسیاب قهوه

از هر نوع پودر قهوه بدون در نظر گرفتن میزان آسیاب آن (به جز پودر قهوه ترک) می‌توان در آئروپرس استفاده کرد.

یکی از مزیت‌های آئروپرس این است که طراحی منحصربه‌فرد آن امکان استفاده از انواع پودر قهوه در اندازه‌های متفاوت را به شما می‌دهد. فیلتر کاغذی ضخیم آئروپرس، قادر به نگهداری پودرهای ریز و درشت است، بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید قهوه مورد علاقه خود را دم کنید.

بهتر است با دانه‌های متوسط شروع کنید، اندازه‌ای بین دانه نمک دریا و دانه نمک طعام. اگر از دانه‌های ریز استفاده می‌کنید، می‌توانید زمان دم کردن را کم کنید (کمتر از یک دقیقه). برای دم کردن قهوه‌هایی با اندازه متوسط تا اندازه درشت، 3 تا 5 دقیقه زمان لازم است.

البته، اندازه آسیابی که شما انتخاب می‌کنید علاوه بر عطر و طعم، بر میزان فشاری که باید به دستگاه بیاورید نیز تأثیر می‌گذارد. دانه‌های ریزتر به فشار بیشتری نیاز دارند. این نکته به نوبه خود بر عطر، طعم و غلظت قهوه تأثیر می‌گذارد.

میزان آسیاب‌ برای پور اور (Hario V60, Kalita Wave, Bee House)

میزان آسیاب قهوه وی 60

دانه متوسط و کمی ریز برای پور اور عالی است.

انتخاب اندازه آسیاب پور اور کمی پیچیده است زیرا میزان آسیاب هنگام دم کشیدن بر متغیرهای مختلف تأثیر می‌گذارد. اندازه آسیاب قهوه نه تنها عطر و طعم کلی را تغییر می‌دهد بلکه بر روی مدت زمان دم کشیدن قهوه نیز تاثیر می‌گذارد.

در اکثر اوقات پودر قهوه با اندازه متوسط و کمی ریز بهترین گزینه برای شروع کار است. اگر قهوه شما بیش از حد ترش شد، از دانه‌های ریزتر استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر قهوه خیلی تلخ شد، دانه‌های درشت‌تر را امتحان کنید.

خرید قهوه اسپرسو 

اگر متوجه شدید پور اور شما خیلی سریع قهوه را دم می‌کند، می‌توانید از دانه‌های ریزتر استفاده کنید. اگر دم کردن قهوه خیلی طول کشید، می‌توانید به سراغ درجه آسیاب بزرگ‌تر بروید.

پور اور طراحی‌های بسیار متفاوتی دارد و بهتر است با توصیه‌های دفترچه راهنما شروع به کار با دستگاه کنید؛ چرا که طراحی‌های متفاوت سرعت جریان مختلفی دارند.

با استفاده از برخی از دستگاه‌های قهوه ساز مانند Clever Dripper، شما می‌توانید زمان دم کردن را کنترل کنید؛ به این معنی که گزینه‌های بیشتری با اندازه‌های متفاوت دانه‌ در اختیار دارید.

میزان آسیاب قهوه برای قهوه ساز کمکس

میزان آسیاب قهوه کمکس

پودر قهوه متوسط و کمی درشت برای کمکس بهترین گزینه است.

قهوه ساز کمکس دارای یک فیلتر کاغذی ضخیم است اما این بدان معنا نیست که شما باید از دانه‌های ریز در حد قهوه ترک استفاده کنید. اگر از دانه‌های ریز استفاده کنید، فیلترها مسدود می‌شوند و دم کشیدن قهوه در کمکس را کند می‌کنند.

در کمکس، برای حفظ جریان ثابت از میزان آسیاب متوسط و درشت استفاده کنید و اجازه دهید قهوه در دستگاه به مدت سه و نیم تا چهار و نیم دقیقه دم بکشد.

اگر زمان دم کشیدن کوتاه شد، باید از آسیاب کمی ریزتر استفاده کنید. اگر زمان دم کشیدن طولانی شد، ممکن است لازم باشد از آسیاب کمی درشت تر استفاده کنید.

بیشتر بدانید: طرز تهیه قهوه با کمکس

میزان آسیاب قهوه برای قهوه ساز برقی چکه ای

میزان آسیاب قهوه فرانسه

پودر قهوه متوسط برای قهوه ساز برقی چکه ای بهترین گزینه است.

محبوب‌ترین دستگاه قهوه ساز برای بسیاری از خانواده‌ها قهوه ساز برقی چکه ای است چرا که آماده کردن قهوه را راحت و سریع می‌کند؛ توجه داشته باشید که چون دستگاه اتوماتیک است نباید آن را به حال خود رها کنید.

با استفاده از اندازه مناسب آسیاب (و البته دانه‌های تازه رست شده) می‌توانید نتیجه خوبی از قهوه ساز چکه ای دریافت کنید.

برای دستگاه‌هایی با فیلترهای مخروطی شکل، بهتر است با پودر قهوه متوسط و ریز شروع کنید اما در فیلترهایی که پایین آن‌ها تخت است، می‌توانید از پودر متوسط آسیاب شده استفاده کنید.

شکل فیلتر و سبد فیلتر بر این که چه مدت طول می‌کشد تا آب از میان پودر قهوه عبور کند تأثیر می‌گذارد. شکل مخروطی به معنای زمان کمتر و استفاده از دانه‌های ریزتر است. با استفاده از فیلترهای تخت، قهوه شما برای مدت بیشتری در آب می‌ماند، بنابراین آسیاب متوسط برای شروع عالی است.

میزان آسیاب برای Cold brew

میزان آسیاب قهوه

پودر قهوه خیلی درشت برای Cold brew بهترین گزینه است.

Cold brew روشی است که طولانی‌ترین زمان آماده سازی قهوه را دارد هر چند برای این کار به فضای زیادی نیاز ندارد. اگر در Cold brew، پودر ریز آسیاب شده دم کنید، هم مدت زمان آماده سازی قهوه طولانی شده و هم طعم آن تلخ می‌شود.

علاوه بر این ذرات ریز هم در نوشیدنی نهایی وارد می‌شوند؛ در حالی که با استفاده از دانه‌های خیلی درشت، عطر و طعمی را خواهید داشت که بسیاری از مردم هنگام سرماخوردگی از نوشیدن آن لذت می‌برند.

خرید دانه قهوه

میزان آسیاب قهوه برای موکاپات

میزان آسیاب قهوه

آسیاب ریز دانه های قهوه بهترین انتخاب برای موکاپات است.

اگر به اروپا سفر کرده باشید یا آنجا زندگی می‌کنید، حتما موکاپات را می‌شناسید. اگر می‌خواهید یک فنجان قهوه خوشمزه در این قهوه ساز ساده و کلاسیک آماده کنید، بهتر است با دانه‌های ریز یا متوسط رو به ریز شروع کنید.

از آنجایی که زمان دم کشیدن قهوه در این وسیله نسبتا کوتاه است، برای لذت بردن عطر و طعم واقعی قهوه باید از میزان آسیاب متوسط استفاده کنید. اگر متوجه شدید قهوه خیلی تلخ شده است، دفعه بعد آسیاب کمی بزرگ‌تر را امتحان کنید.

موکاپات دارای مدل‌های مختلفی از برندهای گوناگون است؛ از این رو برای به دست آوردن طعم دلخواهتان باید کمی آزمون و خطا کنید.

بیشتر بدانید: طرز تهیه قهوه با موکاپات

اندازه آسیاب ‌ایده‌آل برای اسپرسو ساز

میزان آسیاب قهوه

آسیاب ریز برای اسپرسو ساز بهترین انتخاب است.

بدون پودر قهوه ریز ، نمی‌توان فشار لازم را در پرتافیلتر ایجاد کرد و در نهایت یک شات اسپرسو با کیفیت داشت از طرف دیگر چون زمان تهیه قهوه اسپرسو کوتاه است باید از دانه ریز استفاده کرد.

خرید قهوه ساز

همچنین سطح بزرگی برای تهیه قهوه در این زمان کوتاه لازم است. برای داشتن یک اسپرسوی خوب باید دستگاه آسیاب قهوه هم داشته باشید. دانه ریز برای شروع خوب است اما متناسب با قدرت دستگاه خودتان می‌توانید دانه‌ها را کمی ریز‌تر یا درشت‌تر آسیاب کنید.

میزان آسیاب قهوه برای  Percolator Coffee

میزان آسیاب قهوه

آسیاب کردن درشت دانه های قهوه بهترین گزینه برای قهوه ساز Percolator است.

دم کردن ساده قهوه با Percolator Coffee مخصوص بسیاری از عاشقان قهوه است که برای دم کردن قهوه خوب و خوش طعم از تجهیزات فانتزی یا برق و … استفاده نمی‌کنند.

شاید دیگران از نوشیدن قهوه‌‌ای که Percolator تحویل می‌دهد، تجربه خوبی نداشته باشند.

برای دستیابی به نتیجه مطلوب، باید از پودر قهوه درشت آسیاب شده استفاده کنید چرا که سیستم تصفیه در Percolator ریز نیست. دانه درشت قهوه به کاهش ذرات شناور یا ته‌نشین شده در فنجان کمک می‌کند.

اندازه درشت قهوه در این دستگاه به خروج بیشتر قهوه منجر می‌شود. از آنجا که Percolator قهوه را در دمای بالا دم کرده و آن را چندین بار می‌چرخاند، عصاره زیادی از دانه بیرون می‌کشد و ممکن است قهوه کمی ترش شود.

میزان آسیاب قهوه برای قهوه جوش ترک

میزان آسیاب قهوه ترک

برای درست کردن قهوه ترک به پودر قهوه خیلی خیلی ریز نیاز دارید.

زمان دم کشیدن و جوشیدن در این روش سریع است. در قهوه ترک ذرات ریز همه جا هستند پس نگران آن‌ها نباشید.

برای درست کردن قهوه با قهوه جوش ترک یا جذوه به آسیاب مخصوص نیاز دارید، چرا که بیشتر آسیاب‌های معمولی نمی‌توانند پودر ریز لازم برای قهوه ترک را به شما تحویل بدهند.

بیشتر بدانید: طرز تهیه قهوه ترک

خرید سیلو قهوه و سیلو شکلات

میزان آسیاب برای سایفون

میزان آسیاب قهوه

اندازه آسیاب متوسط برای سایفون و Vacuum عالی است.

قهوه سازهای سایفون و Vacuum چیزی مابین immersion و قهوه ساز چکه ای هستند. در این دستگاه، باید حدود سه دقیقه برای آماده شدن قهوه منتظر باشید.

آسیاب متوسط نقطه شروع خوبی است و از آنجا که در این دستگاه یک فیلتر کاغذی وجود دارد، خاکه‌های ریز قهوه وارد فنجان نمی‌شوند.

مانند سایر روش‌های دم کردن قهوه، باید میزان آسیاب را برای قهوه ساز سایفون خودتان کالیبره کنید.

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، متغیرهای زیادی برای درست کردن یک قهوه عالی نیاز است. دانستن اندازه مناسب آسیاب قهوه، بقیه کار را آسان‌تر می‌کند.

فرایند دم کردن قهوه مانند زنجیره‌ای متصل است که اگر یکی از متغییرها را به خوبی آماده نکنید در همه فرایند تاثیر می‌گذارد.

0/5 (0 نظر)
منبع little coffee place baratza

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظر
  1. فاطمه می‌گوید

    سلام، خسته نباشید، میخواستم بدونم قهوه مناسب جهت دستگاه قهوه ساز کاپر(kapper) چه اندازه باید آسیاب بشه؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر مدلشم هم میفرمودید راحتر راهنماییتون میکردیم
      معمولا برای دستگاه کاپر که جزوه قهوه ساز های فیلتری هستش آسیاب قهوه فرانسه مناسب هستش

  2. حسین می‌گوید

    سلام میخواستم بپرسم ایا از قهوه ای که برای موکاپات آسیاب شده میشه در اسپرسوساز برقی استفاده کرد؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، قطعاً نوع قهوه که میتونه یکسان باشند ولی آسیاب ها متفاوتند باهم، شما لازمه برای موکاپات آسیاب قهوتون رو درشت تر انتخاب کنید.

  3. خشایار می‌گوید

    لیست درجه اسیاب برایه انواع قهوه با دستگاه دلونگی kg79

  4. معرج می‌گوید

    اندازه قهوه برا مباشی 2015 چقدر باشه

  5. معرج می‌گوید

    اندازه قهوه برا مباشی 2015 چقدر باشه؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      برای دستگاه اسپرسوساز استاندارد داخل مقاله

  6. آلفا می‌گوید

    سلام درجه آسیاب برای دستگاه اسپرسو مباشی ۲۰۳۸ چقدر باشه مناسبه البته.آسیاب من ۰۱۹ هست

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      کار نکردم با این آسیاب متاسفانه

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture