طرز تهیه قهوه با کمکس ( Chemex ) در 6 مرحله به صورت تصویری

قهوه‌ساز کمکس نمونه ای از یک طراحی خلاقانه و درخشان است که توسط یک شیمیدان آلمانی اختراع شد. چیزی که این قهوه‌ساز را بی‌نظیر می‌کند، فیلترهای مخصوص آن است.

این فیلترها به طرز قابل توجهی از فیلترهای دیگر سنگین‌تر و ضخیم‌تر هستند و قهوه‌ای که از آن‌ها رد می‌شود، بسیار باکیفیت و خالص خواهد بود.

این باعث می‌شود Chemex گزینه‌ای مناسب برای دم کردن قهوه‌هایی با رست مدیوم و مدیوم لایت باشد که کیفیتی شبیه چای دارند. هر چند با این قهوه‌ساز می‌توانید قهوه‌هایی را که بیشتر رست شده‌اند نیز دم کنید و طعم بسیار خوبی به دست آورید.

خرید قهوه لاوازا

این روش را پیتر شلمبوم آلمانی در سال ۱۹۴۱ اختراع کرد که توسط شرکت کمکس در شیکوپی، ماساچوست به صورت صنعتی توسعه یافت.

در سال ۱۹۵۸ طراحان مؤسسه فناوری ایلینوی این قهوه‌ساز را به عنوان یکی از بهترین اختراع دنیای مدرن معرفی کردند و یک نمونه از این قهوه‌ساز در موزه هنر مدرن نیویورک قرار دارد.

ویکی پدیا فارسی

طرز تهیه قهوه با کمکس یکی از روش های مربوط به موج سوم قهوه است و به روش تهیه آن روش پور اور (Pour Over) گفته می‌شود. در مطلب پور اور چیست در مورد این روش می‌توانید بیشتر مطالعه کنید.

یادگیری کار با کمکس کمی چالش‌برانگیز است اما اکثر کسانی که در خانه قهوه دم می‌کنند، پس از مدتی تمرین به راحتی می‌توانند با آن کار کنند. اگر آماده هستید با هم شروع می‌کنیم.

مواد و وسایل لازم برای تهیه قهوه با کمکس:

دستورالعمل ما در این آموزش کاملا قابل تنظیم است: فقط برای هر 16 گرم آب از 1 گرم قهوه استفاده کنید.

  • قهوه‌ساز کمکس
  • فیلتر کاغذی مخصوص
  • کتری آب جوش مخصوص قهوه
  • ترازو
  • پودر قهوه که با درجه متوسط آسیاب شده باشد: در حدود 40 گرم

گام اول: فیلتر را آماده کنید

فیلتر کمکس

فیلتر کاغذی را روی دستگاه تنظیم کنید تا دهانه آن را پوشش دهد.

گام دوم: فیلتر را بشویید

کمکس

روی فیلتر مقداری آب جوش بریزید و پس از چند ثانیه آب را از درون دستگاه خارج کنید. با این کار هم طعم کاغذی فیلتر از بین می‌رود و هم دستگاه گرم می‌شود. پس از تخلیه آب، کمکس را روی یک ترازوی آشپزخانه یا کافه قرار دهید.

خرید دانه قهوه

گام سوم: قهوه را آسیاب کنید

دانه‌های تازه رست شده قهوه را با درجه متوسط آسیاب کنید. برای دم کردن قهوه با کمکس، پودر قهوه باید کمی درشت‌ باشند.

دانه و پودر قهوه مناسب کمکس

اگر با آسیاب کردن قهوه برای کمکس مشکل دارید و یا میزان دقیق آن را نمیدانید پیشنهاد می‌کنم مطلب میزان آسیاب قهوه را حتما مطالعه کنید .

فیلترهای کاغذی Chemex با ضخامت و شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند جریان حرکت آب در میان دانه‌های قهوه را محدود کنند. بنابراین اندازه درشت متوسط دانه‌ها ​​باعث می‌شود حرکت آب جریان داشته باشد.

اگر به نکات زیر توجه کنید، قهوه شما به خوبی دم می‌کشد و شکوفا می‌شود:

  • دمای آب باید 200 درجه فارنهایت معادل 93 درجه سانتیگراد باشد. بنابراین باید پس از جوش آمدن آب، کتری را از روی حرارت بردارید، بیست ثانیه صبر کنید و سپس آب را روی پودر قهوه بریزید.
  • ریختن آب جوش 100 درجه روی پودر، به طعم قهوه آسیب می‌زند.
  • تایمر را تنظیم کنید و به آرامی مقدار کمی آب تصفیه‌شده، حدودا دو برابر وزن قهوه (حدود 3 اونس یا 84 گرم)، روی فیلتر بریزید. در حدی که قهوه درون فیلتر خیس شود.
  • مطمئن شوید که آب روی همه قسمت‌ها ریخته شده و هیچ جا خشک نمانده است. کتری‌های مخصوص قهوه، به دلیل گردنه بلند و باریکی که دارند برای این کار بسیار مناسب هستند.
  • در این مرحله می‌توانید حباب‌های دی اکسید کربن را که از قهوه خارج می شوند ببینید، به ویژه اگر از قهوه تازه استفاده کرده باشید.
  • سی ثانیه صبر کنید.

خرید قهوه اسپرسو 

گام چهارم: آب را اضافه کنید

کمکس

به آرامی آب را با حرکت مارپیچ یا دَوار روی فیلتر کمکس بریزید تا سطح آب به حدود یک سانتی‌متر در زیر لبه بالای قهوه‌ساز برسد. وقتی سطح آب و قهوه تقریبا به دو سانتی‌متر رسید، دوباره آب بریزید. این کار را تا زمانی که آب تمام شود ادامه دهید.

هر مقدار آبی که استفاده می‌کنید، باید در مدت دو دقیقه روی فیلتر ریخته شود.

ایس کافی کمکس

فوق برنامه: برای تهیه آیس کافی، نصف مقدار را آب و نصف دیگر را یخ بریزید. (برای دستورالعمل ما 350 گرم یخ لازم است) یخ را مستقیما روی قهوه قرار دهید. حالا باید خیلی آهسته‌تر آب بریزید اما در نهایت یک آیس کافی خوشمزه به دست می‌آورید.

خرید قهوه 

گام پنجم: منتظر هنر نمایی کمکس بمانید

بلومینگ در کمکس

منتظر بمانید و کمکس را تحت نظر داشته باشید. وقتی آب به حدی از فیلتر رد شد که می‌توانستید پودر قهوه را ببینید، فیلتر را بردارید و تفاله قهوه را دور بریزید. چند قطره آخر ممکن است کمی تلخ باشد.

این فرایند قاعدتا مدت زمانی بین 3:30 تا 4:30 دقیقه طول می‌کشد. اگر بیشتر از این طول کشید، لازم است دفعه بعد قهوه را کمتر آسیاب کنید یا آب را سریع‌تر روی پودر قهوه بریزید. اگر کمتر از این مدت طول کشید، دفعه بعد آب را آهسته‌تر بریزید یا قهوه را بیشتر آسیاب کنید.

گام ششم: قهوه را سرو کنید

قهوه کمکس

Chemex یک ظرف زیبا برای سرو قهوه است بنابراین می‌توانید آن را مستقیما سر میز بیاورید. اگر مایل به این کار نبودید، قهوه را درون لیوان بریزید و همان لحظه سرو کنید.

ویدئو آموزش سریع طرز تهیه قهوه با کمکس :


اگر در استفاده از کمکس این قهوه ساز زیبا و دوست داشتنی تجربه ای دارید آن را با ما و سایر همراهان کافی مافی مگ به اشتراک بگذارید .

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. پوریا می‌گوید

    درود بر شما
    سوال بنده اینه که اگر بخواهیم برای 3 نفر یا 2 نفر. تهیه کنیم چند گرم قهوه و چند گرم آب باید بریزیم تا بتونیم 3 فنجان یا دو فنجان پر کنیم ؟؟؟

  2. فرشته می‌گوید

    سلام و درود
    آیا با این وسیله میشه اسپرسوی خوب درست کرد؟؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      نه اصلاً، برای اسپرسو بهترین گزینه همون دستگاه اسپرسوسازه و گزینه دوم موکاپات

  3. کامران می‌گوید

    برای هر نفر به انداز فنجانی که در نظر گرفتید آب بریزید در واقعه پیمانه همان فنجان شماست بعضی از ظرف ها تا شش فنجان آب جا دارند که شش نفره هستند قهوه را هم برای هر نفر یک قاشوق مربا خوری میریزیم

  4. محمد می‌گوید

    اگه کمکس بزرگ داشته باشیم مثلا خود کمکس 6 نفره باشه میشه باهاش مثلا فقط به اندازه یه نفر قهوه درست کرد ؟ این سوال رو درباره کالیتا ویو هم دارم که میشه با کالیتای ۱۸۵ که بزرگه برای یک نفر فقط قهوه درست کرد ؟ یا مجبوریم اگه صرفا برای خودمون میخوایم قهوه درست کنیم از مدلهای کوچکتر استفاده کنیم . باتشکر

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      بهتره که از اندازه استاندارد استفاده کنیم، چون عصاره گیری ناقص میشه

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture