طرز تهیه قهوه ترک در پنج مرحله + ویدیو و تصاویر آموزشی

طرز تهیه قهوه ترک و شناخت نکات لازم برای درست کردن آن را می توان به نوعی الفبای قهوه معرفی کرد که هر دوست دار قهوه ای لازم است آن را بلد باشد. با اینکه ترکیه جزو کشور های تولید کننده قهوه نیست، اما اکثر افراد دوست دارند روش خاصی که مردم این کشور برای سرو و نحوه مصرف قهوه استفاده می کنند را یاد بگیرند و اگر امکانش را داشتند آن را در منزل خود درست کنند.

ترکیه مناظر دیدنی و آثار باستانی زیادی داره به همین‌ دلیل این کشور یک مقصد توریستی جذاب برای گردشگران به حساب می‌ آید؛ اما برای ما عاشقای قهوه یکم جریان فرق داره و  شنیدن اسم این کشور برامون یک نوشیدنی فوق العاده و به نوعی خاص به نام قهوه ترک را تداعی می کنه که بین روش های درست کردن قهوه بعد از اسپرسو و قهوه فرانسه سومین گزینه می باشد.

ما در این مقاله از کافی مافی در ابتدای کار ویدیو آموزش طرز تهیه قهوه ترک را برای شما قرار داده ایم و در ادامه سعی کرده ایم نکات کاربردی که می تواند به شما کمک کند تا این قهوه را به روش تخصصی آن آماده کنید را بیان کرده ایم تا بتوانید آن را به سبک باریستاهای حرفه ای آماده و سرو کنید.

ویدئو آموزش طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

برای اطلاع از میزان دقیق ترکیبات و نکته های تهیه قهوه به این روش ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

وسایل و مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک کار بسیار راحتی می باشد و فرآیند پیچیده‌ای ندارد ولی رعایت یک سری از نکات می تواند طعم و مزه این قهوه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و به همین خاطر، اگه داخل کافی شاپ ها بروید احتمالا متوجه این تفاوت مزه با قهوه ای که شما داخل منزل درست می کنید خواهید شد.

یکی از این موارد دقت به مواد اولیه و وسایل حرفه ای درست کردن این قهوه می باشد که خیلی هم زیاد نیست. 1. قهوه آسیاب شده بسیار نرم و ریز(مثل آرد) 2. جذوه یا قهوه جوش

  • آب تصفیه شده : (دقت داشته باشید که آب باید سرد باشد و این یکی از نکات مهم در طرز تهیه قهوه ترک است.)
  • قاشق مربا خوری : 1 عدد
  • دانه‌های آسیاب شده قهوه یا همان پودر قهوه 
  • آسیاب قهوه : در صورتی که دانه‌های قهوه آسیاب نشده باشد نیاز به آن دارید.
  • قهوه جوش ترک : «جذوه – ایبریک»
  • فنجان‌ های سرو قهوه ترک : 2 عدد
  • شکر : به مقدار لازم

خرید قهوه لاوازا

نکات مهم طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترکی

بعد از آنکه طرز تهیه قهوه ترک را به صورت ویدیو به شما آموزش دادیم لازم است شما نکاتی را برای انتخاب مواد و تجهیزات مورد نیاز بدانید که باعث می شود نتیجه کار شما بسیار حرفه ای تر شود.

در واقع تمام فوت های کوزه گری قهوه ترک را در ادامه بهت میگم:

1. قهوه جوش مناسب

استفاده از قهوه جوش ترک استاندارد در طرز تهیه قهوه ترک بسیار حائز اهمیت است، زیرا شکل ظاهری خاص این قهوه جوش باعث کیفیت نهایی ایده آل این نوشیدنی می شود.

خیلی از ما به جای استفاده از قهوه جوش ترکی از قهوه جوش ساده و یا همان شیر جوش استفاده می کنیم و انتظار داریم که قهوه ترک ما یک طعم خوب داشته باشد، ولی باید بگوییم این موضوع غیر ممکن است، اون هم به دو دلیل:

اول اینکه جذوه و یا ایبریک دارای کف پهن و دهانه باریکی هست که باعث میشه از پایین حرارت، بیشتر و بهتر پخش بشه برای دم کشیدن قهوه شما و همچنین در بالا نیز به خاطر جمع بودن دهانه، فوم بهتری برای قهوه شکل بگیرد. یعنی یکی از دلایل اینکه قهوه ترک شما خامه یا کف خوبی نداره مناسب نبودن قهوه جوشت می باشد.

مورد دوم و یا تفاوت دوم میان قهوه جوش معمولی و جذوه نیز این مورد است که جنس جذوه مس می باشد و از اونجایی که مس، حرارت رو یکسان و بهتر پخش می کنه، باعث می شود که قهوه شما در تمام نقاط دارای حرارت یکسانی باشد که عمل عصاره گیری را بهتر می کند.

2. پودر قهوه را درست بخرید!

آسیاب قهوه ترک

نکته دومی که در طرز تهیه قهوه ترک بسیار حائذ اهمیت است و خیلی ها آن را رعایت نمی کنند، پودر قهوه ای می باشد که برای درست کردن این قهوه لازم است.

  • اگر دانه قهوه خریداری می کنید و خودتان آسیاب می کنید، اولین چیزی که باید برایتان اهمیت داشته باشد، مرغوبیت و تازه رُست بودن دانه های می باشد.
  • درجه رست مناسب و ایده آل برای قهوه ترک ، لایت و مدیوم لایت می باشد.
  • اگر دستگاه آسیاب مناسب ندارید و یا اینکه خودتان در آسیاب کردن مهارت ندارید از قهوه آسیاب شده خریداری کنید. زیرا در غیر اینصورت بخاطر عدم توازن پودر قهوه شما، طعم قهوه تلخ خواهد شد.
  • پودر قهوه ای که برای درست کردن قهوه ترک شما لازم است باید بسیار نرم و ریز باشد، چیزی در حد نرمی آرد.
  • استفاده از پودر قهوه مانده و کهنه طعم قهوه شما را کاملاً خراب می کند، بهتر است پودر قهوه را به اندازه مصرف ماهیانه خود خریداری کنید نه بیشتر.
  • قهوه انتخابی شما بهتر است ترکیبی از عربیکا و روبوستا باشد، با درصد بیشتر از عربیکا (بسته به ذائقه شما می تواند کمی تغییر کند)
  • اگه دوست داری قهوه ترک شما خامه و کافئین بیشتر داشته باشد باید درصد روبوستا قهوه ای که میخرید، بیشتر باشد.
  • اگه دوست داری قهوه ترک شما عطر و مزه بیشتر و بهتری داشته باشد باید درصد عربیکا قهوه ای که میخرید، بیشتر باشد.

پس باید تاکید کنیم که در انتخاب قهوه آسیاب شده خود توجه لازم را داشته باشید.

حتما مطالعه کنید: میزان آسیاب قهوه برای تهیه قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو

ترکیه‌‌ای‌ها برای انتخاب دانه‌های قهوه خود به سوپرمارکت‌ یا قهوه فروشی ها می‌روند و بنا به سلیقه و طعمی که دوست دارند پودر یا دانه‌های قهوه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

اما کسانی که به دنبال قهوه ترک اصیل هستند، تاکید دارند که دانه قهوه سانتوس برزیل خریداری کنند، زیرا این قهوه برزیلی که عربیکا می باشد، بسیار خوش طعم و خوش عطر است و داری قیمت مناسبی نیز می باشد.

حتماً متوجه اهمیت فراوان میزان آسیاب و نقش بسیار پررنگ آن در طرز تهیه قهوه ترک شده‌اید، پس سعی کنید در آسیاب کردن دانه‌ها از آسیاب مناسب استفاده کنید، و یا قهوه آسیاب شده را از فروشگاه‌ های معتبر تهیه کنید.

خرید قهوه ترک

3. درست کردن قهوه

طرز تهیه قهوه ترک- مثل خود ترکیه‌ای‌ها

مرحله اول

طرز تهیه قهوه ترک

در طرز تهیه قهوه ترک در ابتدا باید میزان آب مورد نیاز را مشخص کنید. بدین منظور به ازای هر فنجان قهوه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید، ۱ فنجان آب (به وسیله فنجان سرو قهوه‌تان) درون قهوه جوش بریزید. یا اگر ظرفیت قهوه جوش خود را میدانید و به همان اندازه می‌خواهید قهوه آماده کنید ، کافی است تا زیر قسمت پرچ شده دسته به بدنه قهوه جوش آب بریزید.

آب باید سرد باشد تا به مرور و با گذشت زمان در حین درست کردن داغ شود و اینکار باعث میشود عصاره گیری از قهوتون بالا بره و قهوه قوام بهتری پیدا کند.

دقت داشته باشید که در قهوه ترک به کف حاصل از جوش آمدن قهوه نیاز داریم و از آنجایی که قهوه جوش نمی‌‌تواند کف را در خود مهار کند، ممکن است قهوه سرریز شود و روی اجاق گاز بریزد؛ پس برای این‌که از این مشکل جلوگیری شود،بیش از حد در قهوه جوشتان آب نریزید و مقداری فضا برای کف قهوه در نظر بگیرید.

مرحله دوم

طرز تهیه قهوه ترک

حال به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری سر پُر پودر قهوه ترک درون قهوه جوش بریزید ، اگر می‌خواهید قهوه‌تان غلیظ‌تر شود می‌توانید این مقدار را تا دو قاشق بیشتر کنید.

نکته ای که لازمه بدونی اینه که شاید میزان استاندارد برای مقدار پودر قهوه ای که استفاده می کنید یک قاشق باشه ولی این شمایید که باید تعیین کنید که چقدر قهوه باید داخل جزوه بریزید و به همین خاطر توصیه می کنم که اگه دیدین قهوتون رقیق و آبکیه هر دفعه کمی پودر قهوه را افزایش بدید تا تا بعد از یک مدتی میزان قهوه مورد علاقه خودتون را پیدا کنید.

فروشگاه قهوه کافی مافی

طرز تهیه قهوه ترک

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که افزودن شکر در این مرحله علاوه بر شیرینی باعث قوام بیشتر قهوه‌تان نیز می‌شود . پس اگر بخواهید طعم قهوه شما شیرین باشد باید در این مرحله شکر را  نیز به قهوه اضافه کنید.

بعضی ها عقده دارند که استفاده از قند به جای شکر باعث میشود قهوه ترک طعم و غلظت بهتری پیدا کند و توصیه می کنم که برای یکبار هم شده امتحان کنید این موضوع را.

مرحله سوم

پس از اضافه کردن پودر قهوه و شکر محلول را به خوبی هم بزنید تا کامل یکدست شود و پودر قهوه به صورت گرد شده (قلمبه قلمبه شده 🙂 ) وجود نداشته باشد.

مرحله چهارم

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه جوش را بر روی شعله ملایم قرار دهید و به مدت ۳-۴ دقیقه منتظر باشید. همین‌طور که قهوه داغ‌تر می‌شود کف سیاهی شروع به بالا آمدن می‌کند. در این لحظه قهوه جوش را از روی شعله بردارید تا کف کمی فروکش کند بعد از گذشت 10 ثانیه مجدداً قهوه جوش را بر روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا دوباره کف به دهانه ظرف برسد.

نکته : برای قوام بیشتر می‌توانید این عمل را دو یا سه بار انجام دهید ، این کار باعث می‌شود آب بیشتری تبخیر شده و قهوه با آب بیشتر مخلوط شود.

باید توجه داشته باشید که این کف برای تهیه قهوه ترک اهمیت زیادی دارد چرا که در سرو قهوه ترک باید حتماً روی آن کف قهوه وجود داشته باشد.

مرحله پنجم

طرز تهیه قهوه ترک

کف به وجود آمده بر روی قهوه جوش را با استفاده از قاشق مرباخوری در فنجان‌های قهوه بریزید و پس از انجام این کار قهوه را از دهانه قهوه جوش به درون فنجان‌ها بریزید.

با انجام این کار قهوه ترک غلیظ و دلچسب شما آماده است و می‌توانید آن را برای سرو آماده کنید.

خرید اسپرسوساز

فیلم جدید آموزش قهوه ترک توسط قهرمان جهان

تا اینجای کار روش درست کردن قهوه ترک را باهم یاد گرفتیم ولی خیلی از ما بعد از درست کردن قهوه ترک مشاهده میکنیم قهوه ای که ما درست کردیم با قهوه ای که داخل کافی شاپ ها سرو میشه متفاوته و اون خامه و کیفیتی که داخل قهوه های کافی شاپی هست، قهوه ما ندارد.

به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم ویدیو طرز تهیه قهوه ترک حرفه ای را روی گاز و در منزل به شما آموزش دهیم که توسط قهرمان جهان باریستاها آموزش داده شده است و تمام نکات ریز و حرفه ای اینکار را که باعث میشه قهوه ترک شما خوشمزه شود را با هم بررسی کنیم.

نکته مهم: اگر با استفاده از گوشی موبایل خود وارد سایت ما شدید برای مشاهده ویدیو به پایین و آخر مقاله مراجعه کنید و گزینه “مشاهده نسخه با کیفیت سایت” را در پایین صفحه بزنید تا ویدیو را مشاهده کنید یا کافیه یک بار صفحه موبایل را از بالا به پایین بکشید تا صفحه رفرش شود.

 

نحوه سرو قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

در هنگام سرو قهوه ترک به این نکته توجه داشته باشید که در کنار فنجان‌های قهوه باید یک فنجان کوچک آب هم وجود داشته باشد که قبل از سرو قهوه استفاده شود، همچنین بشقاب سرو باید تمیز باشد و همیشه از مسن‌ترین فرد جمع سرو قهوه را آغاز کنید.

استفاده از یک لیوان آب در کنار قهوه ترک یک رسم قدیمی می باشد. مردم ترکیه برای اینکه متوجه شوند مهمان آنها غذا خورده است یا نه یک رسم قدیمی دارند که در کنار قهوه ای که برای مهمان خود می آوردند یک لیوان آب نیز قرار میدادن و اگر مهمان به جای قهوه ترک، آب را انتخاب میکرد یعنی غذا نخورده و گرسنه می باشد.

جالب است بدانید اگر به مهمانی مردم ترکیه بروید، اول از شما درباره سبک قهوه‌ای که می‌پسندید سؤال می‌کنند، و در ادامه از شما می‌ پرسند که چه میزان شکر در قهوه‌تان ریخته شود؟ در واقع این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای نوع سرو این قهوه می باشد.

ترکیه‌ای‌ ها از اصطلاحات زیر برای توصیف قهوه مورد‌پسندشان استفاده می‌کنند:

  • «Sade»: بدون شکر
  • «Az seker»: مقداری کمی شکر
  • «Orta»: یک یا دو قاشق چای‌خوری شکر
  • «Sekerli»: سه تا چهار قاشق چای‌خوری شکر

نکاتی که لازم است برای سرو این قهوه رعایت کنید: 

  • بعد از ریختن قهوه درون فنجان قبل از نوشیدن چند لحظه صبر کنید تا لرد و ذرات معلق ته نشین شود.
  • بهتر است کنار قهوه ترک یک فنجان آب سرو کنیم. چراکه قهوه ترک، قهوه سنگینی است و بعد از نوشیدن آن دهان کمی گس می‌شود و نوشیدن آب به متعادل شدن طعم دهان کمک می‌کند.
  • بعد از نوشیدن مقداری آب بنوشید تا سلامت دهان و دندان هایتان حفظ شود.
  • از نوشیدن قهوه ته فنجان خودداری کنید.
  •  نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه ترک توصیه نمی شود، زیرا این قهوه مانند قهوه های دمی سبک نمی باشد.
  • بهتر است برای سرو قهوه ترک از فنجان استاندارد با حجم80 الی  100 سی‌سی استفاده کنیم.
  • شیرینی های باقلوایی و شکلات های پشمکی می تونند کنار قهوه ترک خیلی لذت بخش باشند. 🙂

امیدواریم این مطلب آموزشی درمورد طرز تهیه قهوه ترک توانسته باشد به شما برای ورود به دنیای قهوه خور ها کمک کرده باشد . اگر در این زمینه تجربه ای دارید که باعث بهبود کیفیت تهیه قهوه می‌شود آن را با ما در میان بگذارید و تلاش کنید که با رعایت نکات گفته شده، در درست کردن این قهوه به سبک حرفه ای ها عمل کنید.

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

49 نظر
  1. محمد می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید همه چیزم درسته برای قهوه ترک اما اون کفی که میگید روش نمیاد
    حباب حباب میشه و فوری فروکش میکنه

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      این تا حد زیادی وابسته به کیفیت و نوع پودر قهوه مصرفی شما می باشد

    2. یاسمین می‌گوید

      به احتمال زیادمقدار قهوه ی شما کم است،یااینکه شعله ی گازتان بایدکم باشدتا کم کم قهوه خوب دم بکشد. یقینأ بااینکارحتما کف میکند واجازه ندهیدکه کف اولیه(طلایی)به کف قهوه ای یا تیره تر از کف اولیه شود.

    3. زنبور می‌گوید

      آب باید حتما سرد باشه . و اگه بعد از اینکه قهوه جوش رو روی شعله قرار دادین محلول رو هم بزنید کف تشکیل نمیشه . اصلا نباید هم زد

    4. qoli می‌گوید

      مال منم همینطوریه اصن کف نمیکنه … فک کنم کردن تو پاچمون

  2. Matin می‌گوید

    درود فراوان، خیلی ممنونم بابت راهنمایی خوب و کامل درست کردن قهوه ترک، واقعا مفید و عالی بود، من درست میکردم اما زیر شعله را زیاد میکردم تا یه قل که میزد خاموش میکردم، کف می‌کرد اما نه به این طریقی که شما گفتین، خیلی متشکزم

  3. جواد می‌گوید

    سلام. باتوجه به فیلم درست کردن قهوه برا دونفر، وقتی قهوه درست شد و دوتا فنجان رو پرکردیم مقداری قهوه در قهوه جوش باقی میماند، آیا میشه خوردش یا باید دور ریز شود؟؟

    1. کسری می‌گوید

      نه دانه های قهوهست اون قهوه نیست.

    2. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      معمولا استفاده نمیشه در واقع اون لرد یا همان تفاله قهوه است که در ته قهوه جوش میماند

  4. محسن می‌گوید

    با تشکر از دستورالعمل کاملتون. این گویاترین و بهترین دستورالعملی بود که توی نت پیدا کردم.

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام روزخوش
      خوشحالیم که مفید بوده براتون

  5. علی می‌گوید

    1فنجان اب واسه چیه بایدقبل ازخوردن قهوه اب بخوریم

    1. شهرام می‌گوید

      منم تو کافه های سنتی ترکیه که قهوه خواستم همراه با یه فنجان آب آوردند.
      برخی دوست دارند برای آنکه طعم قهوه ای غلیظ مثل قهوه ترک را به درستی درک کنند قبل از آن یک لیوان آب سرد بنوشند.
      _ برخی هم بر این باورند که قهوه روی دندان های آنها تاثیر می گذارد و ممکن است به دندان هایشان رنگ بدهد به همین دلیل بعد از قهوه آب می نوشند.
      _ بعضی افراد هم عقیده دارند که قهوه ترک به دلیل غلظت زیاد آن به سقف دهان می چسبد و برای پاک کردن آن بعد از قهوه آب می خورند تا دهان با این غلظت زننده باقی نماند.
      نهایتا تمام این موارد یک عادت یا سلیقه افراد است که می تواند به روشهای مختلف برداشت شود.

    2. سمانه صفایی می‌گوید

      سلام واسه بعد از مصرف تا گلو اذیت نشه و دونه ها مثل پرز رو گلو نشینه

    3. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      چندتا دلیل اساسی دارد:
      1-برخی افراد هم دوست دارند برای آنکه طعم قهوه ای غلیظ مثل قهوه ترک را به درستی درک کنند قبل از آن یک لیوان آب سرد بنوشند.
      2: یک دلیل سنتی هم وجود دارد اینکه ترک‌ها بسیار مهمان نوازن و خیلی به مهمان احترام می‌گذارند به همین دلیل وقتی مهمان ناخوانده دارن و میخواهند ازش بپرسن که غذا میل دارد یا نه از قهوه ترک و فنجان آب کنارش استفاده می‌کنند.اگه مهمان قبل از نوشیدن قهوه اول فنجان آب و برداشت پیامش این است که گرسنه است و میل به غذا داره.

      3:قهوه‌ترک چون به صورت مستقیم با آب دم می‌شود همیشه یک مقدار ذرات قهوه که بهش لرد هم گفته میشود همراهشه و نوشیدن آب به تمیز شدن دندان‌ها از لرد کمک می‌کند.

      4:بعضی افراد بخاطر اینکه قهوه ترک، قهوه سنگینی است و بعد از نوشیدن آن دهان گس می‌شه. نوشیدن آب کمک می‌کند تا طعم دهان متعادل بشود.

    4. حامد می‌گوید

      ربطی به اینایی که گفتین نداره یک رسم قدیمی از زمان تورک های عثمانی بود وقتی کسی مهمان میامد قهوه همراه اب برده میشد اگر طرف لیوان اب ورمیداشت یعنی گرسنه هست باید براش غذا بیارین اگرم قهوه ور میداشت یعنی گرسنه نیست این رسم قدیمی تورک ها هست که الانم به احترام رسمو رسوماتشون رعایت میشه همیشه همراه اب اورده میشه

  6. Ferii می‌گوید

    بسیارعالی👍👍👍👍👍👌👌👌💋❤

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      تشکر از توجه شما:)

  7. امید می‌گوید

    سلام خسته نباشید چرا قهوی رو درست میکنیم و بعدش دونه های خیلی ریزی هستش ک حال ادم بد میکنه همون اون دونه های ریزی ک بیشتر توی قهوه ترک هست ک حل نمیشه رو چطوری جدا باید کرد

    1. کسری می‌گوید

      بعد اینکه توی فنجون ریختید چند دقیقه صبر کنید ته نشین بشه بعد نوش جان کنید.
      میتونید فنجون رو از قبل توی یخچال هم بزارید کمک میکنه.

  8. مسعود می‌گوید

    درود بر شما
    لطفا میشه بگید یک فنجون قهوه ترک معادل چند میلی لیتر هست
    با سپاس

  9. علیرضا می‌گوید

    سلام ببخشید من درست می کنم حس می کنم تهش خیلی لرد داره
    ایا طبیعیه ؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      بله کلا لرد ته قهوه ترک طبیعی و باید قبل از نوشیدن کمی صبر کنید تا لرد قهوه ته نشین بشه و بعد مصرف کنید

  10. ABOLFAZL می‌گوید

    من که هرکارکردم درست نشدهیچ کفی بالانمیدادوفقط قل میزدجوش میومدزیرشعلشم کم بودقهوه اندازه ریختم ولی فقط جوش میومد

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      به نوع قهوه مصرفیتون هم بستگی داره از تازه بودن قهوه تون مطمئن بشوید

  11. مهرداد می‌گوید

    از قهوه اسپرسو میشه استفاده کرد؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      آسیاب قهوه اسپرسو برای قهوه ترک درشت هست باید ریزتر آسیاب بشه وگرنه مشکلی نداره

  12. عاطفه می‌گوید

    براى شيرين کردنش بجز شکر چيز ديگه اى نميشه استفاده کرد؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      بله از نبات- قند – عسل یا هر چیز شیرین کننده ای که دوست دارید قانون خاصی وجود نداره

  13. مریم می‌گوید

    من دائم هم میزنم و کف زیادی میکنه

  14. مهدی می‌گوید

    سلام..قهوه ترک ویتنام با کلمبیا میکس دارم همراه با قهوه جوش مسی،، مشکل که دارم در درست کردن اینکه: نمیدونم باید قهوه قُل بخوره بیاد بالا، درست؟ یا با چند قُل کافی واسه خوردن؟ اصلا بهم مزه نمیده
    آب کم میدارم اینباره پودر قهوه میاد زیر زبانم،،آب زیاد میذارم ایندفعه مزه نداره.
    اطلا گیج ام کرده

  15. وحید شیخی می‌گوید

    صلیقه؟؟؟؟؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      تشکر از دقت شما ادیت شد

  16. حسن یوسفی می‌گوید

    بادرود برشما واقعا توضیحات شما خوب و جامع بود ممنون از لطف شما

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      خوشحالیم که رضایت داشتید
      تشکر بابت اشتراک گذاری نظرتون 🙂

  17. سجاد می‌گوید

    سلام ببخشید من قهوه ترک خریدم و توی قهوه ساز دستی ریختم و گذاشتم رو گاز و قهوه اومد بالا…خواستم ببینم این روش درسته؟

  18. مرتضی می‌گوید

    ممنون از راهنمایی خوب‌تون، همه میگن لرد ته‌نشین شده قهوه را نخورین، من اما می‌خورم و خیلی هم دوست دارم، آیا به نظرتون مشکل خاصی داره یا فقط مسأله طعم و سلیقه است؟ ممنون

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      درود، قطعاً لرد قهوه هم چون چیزی خارج از مواد اولیه قهوه نیست نمیتونه براتون مشکلی داشته باش اگر مریضی یا حساسیت خاصی نداشته باشید

  19. یلدا می‌گوید

    با سلام وتشکر .این بهترین دستور العملی بود که من خوندم ودیدم.کاملا حرفه ای وواضح بود.ممنون

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      درود فراوان، خوشحالیم که براتون مفید بوده

  20. مبینت می‌گوید

    آقا من هر کاری کردم نشد مزه گننددد میداد انگار دارم شوینده میخورم
    قهوه ترک مولتی کافه گرفتم ایبریکم دارم منتها روحیه مسی نیست دم میکنم همه چی اوکیه کفم میکنه ولی مزش افتضضاحهه مزه هرچی میده جز قهوه چیکار کنم کمک کنین

  21. ارزو می‌گوید

    من هرکاری میکنم کفی بالا نمیاد
    فقط در حد چندتا حبابه بعدم به قل قل میفته و در واقع میجوشه.
    با شعله پخش کن هم امتحان کردم بازم کف بالا نیومد🥺
    مشکل کجاست؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      چندتا مورد هست که لازمه شما چک کنید:
      1. قهوه ای که خریداری میکنید باید حتماً تازه باشه
      2. شعله زیر قهوه جوش رو کم نگه دارید تا قهوه به آرومی بالا بیاد
      3. همین که اولین کف ها ظاهر شد قهوه جوش رو از روی حرارت بردارید و بعد چند ثانیه دوباره روی حرارت قرار بدید، 3 بار اینکار رو تکرار کنید

  22. عارف می‌گوید

    سلام من برای اولین بار قهوه ترک طبق دستور درست کردم اما وقتی داخل فنجون ریختم چند دقیقه هم صبر کردم تا مواد ته نشین بشه اما موقع نوشیدن پودر قهوه خیلی زیاده ‌‌وانگار داری گِل میخوری! طبیعیه؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقتتون بخیر، احتمالا پودر قهوه ای که استفاده کردید زیاد بوده ولی در کل وجود لرد در قهوه ترک طبیعیه…

  23. فرزاد می‌گوید

    دستورالعمل کاملا اشتباه هست.
    80 تا 100 میلی لیتر آب, بعد فقط یک قاشق مرباخری قهوه!؟ شما خودت با این دستورالعمل قهوه درست کردی تا حالا؟ مزه اش رو چشیدی!؟
    خلاصه بگم,
    به ازای هر 40-50 میلیلیتر آب, 2 قاشق چای خوری (که میشه حدود 2.5 گرم) قهوه میریزیم.
    شعله باید جوری کم باشه که قهوه قبل از 4 دقیقه شروع به کف کردن نکنه, اگر قبل از 4 دقیقه کف کرد قهوه رو از شعله دور کنید و بعد از 10-15 ثانیه دوباره روی شعله بذارید.
    بعد از گذشت 4 دقیقه, با اولین بالا اومدن قهوه, قهوه تون آماده است.
    حالا دوست دارید چند بار کف بگیرید, یا 1 بار, اون دیگه سلیقه‌ای هست.

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، ما کجای مقاله نوشتیم که 100 میلی لیتر آب بریزید؟! و اینکه میزان پودر قهوه بسته به سلیقه آدم ها فرق داره، یکی مثل شما قهوه ترک غلیظ دوست داره و یکی دوست داره رقیق تر باشه. ما مقدارهای استاندارد رو گفتیم و حرف شما درسته اگه سی قهوه ترک غلیظ دوست باشه

  24. میترا می‌گوید

    لرد داخل قهوه رو اصلا نخورید به مرور باعث سنگ کلیه میشه .

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      حرفتون درسته و بهتره لردش رو اجازه بدیم ته نشین بشه

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture