طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس‌ به شیوه فرانسوی ها

با اینکه در دنیا، قهوه ای به نام قهوه فرانسه وجود ندارد ، اما در ایران به قهوه ای که با فرنچ پرس یا قهوه‌ساز برقی فیلتری تهیه شود ، قهوه فرانسه گفته می‌شود.

شاید دلیل ما ایرانی ها طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس باشد اما از این موضوع که بگذریم فرانسوی‌ها با استفاده از فرنچ پرس قهوه‌ای تولید می‌کنند که طعم آن برای همیشه در ذهن و قلب آدمی نقش می‌بندد.در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که این قهوه را چطور مثل خود فرانسوی‌ها تهیه کنیم پس با ما همراه باشید.

مواد اولیه در طرز تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه نیز مانند دیگر روش‌های تهیه قهوه به مواد اولیه مرغوب و با کیفیت نیاز دارد. تولبد کننده ها در طول فرایند تولید قهوه باید نکات مهمی را در نظر داشته باشند و شما با انتخاب مناسب‌ترین دانه‌های قهوه، یک قهوه فرانسه اصیل مانند خود فرانسوی‌ها تهیه کنید.

یادتان باشد قهوه فرانسه یک روش درست کردن قهوه است و کاری به خود قهوه ندارد، یعنی دانه قهوه ای که شما خریداری می کنید با دانه قهوه اسپرسو، قهوه ترک و… یکسان است ولی میزان آسیاب و پودر بودن قهوه و وسیله درست کردن آن متفاوت است.

مواد اولیه برای تهیه ۸ فنجان قهوه فرانسه اصیل

  • فرنچ پرس 8 نفره
  • ۵۶ گرم قهوه (معادل ۸ قاشق غذاخوری)
  • آب جوشی که زمان زیادی از جوش آمدن آن نگذشته باشد (درجه حرارت ۲۰۵ فارنهایت معادل ۹۲ درجه سانتیگراد) برای اطلاعات بیشتر مطلب اب مناسب قهوه را مطالعه کنید
  • آسیاب قهوه (یا قهوه آسیاب شده با درجه آسیاب مناسب برای قهوه فرانسه)
  • یک قاشق چوبی
  • ترازو برای وزن کردن قهوه
  • فنجان قهوه خوری یا ماگ

نتیجه نهایی :

فرنچ پرس چیست؟

قهوه فرانسه

فرنچ پرس دستگاهی است که فرانسوی ها برای تهیه قهوه از آن استفاده می‌کنند. قهوه فرانسه طعم خوش خود را به فرنچ پرس مدیون است. در تهیه قهوه با استفاده از این دستگاه دانه‌های قهوه چربی مفید خود را از دست نمی‌دهند.

این در حالی است که روش‌های دیگر تهیه باعث هدر رفتن بخشی از این روغن می‌شوند. علاوه بر این در تهیه قهوه با استفاده از این دستگاه کنترل بیشتری روی فرایند تهیه داریم.

فرنچ پرس (French press یا پرس پات) یک وسیلهٔ ساخت قهوه است که توسط آتیو کالیمانی (Attilio Calimani) ایتالیایی در سال ۱۹۲۹ اختراع شد. این روش ساخت قهوه با نام‌های متفاوتی در کشورهای دنیا شناخته می‌شود.

ویکی پدیا فارسی

هنگامی که قهوه درست می‌کنیم درجه حرارت آب و مدت زمان تهیه قابل تنظیم است، از این رو می‌توانیم براساس سلیقه خود قهوه‌ را درست کنیم. در حقیقت در این روش ما از پارامتر‌های خاص خودمان استفاده می‌کنیم.

یکی دیگر از موارد کاربرد فرنچ پرس در مسافرت‌ یا طبیعت‌گردی است. از آن‌جایی که این دستگاه نیازی به برق ندارد و تنها آب جوش کافی است، می‌توان به راحتی آن را در طبیعت استفاده کرد.

همچنین شما برای تهیه انواع دمنوش و حتی تهیه قهوه سبز می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

مرحله اول:

شما باید آب را بجوشانید. چرا که در تهیه قهوه فرانسه نباید از آب سرد استفاده شود. البته جوش آوردن آب برای این روش نکاتی دارد که باید رعایت کنید:

آب باید تا ۹۲ درجه سانتیگراد به جوش بیاید؛ برای این کار ابتدا آب را درون کتری بریزید و منتظر باشید تا شروع به جوشیدن کند . پس از جوش آمدن به مدت ۳۰-۴۰ ثانیه بگذارید آب قل بزند. اکنون آب تقریبا به دمای ۹۲ درجه رسیده و قابل استفاده است.

البته اگر از دما سنج برای یک بار استفاده کنید دفعات بعد زمان رسیدن آب به دمای 92 درجه را می‌دانید .

مرحله دوم :

یک ظرف روی ترازو خانگی قرار دهید و ۵۶ گرم قهوه وزن کنید. اگر ترازو ندارید ۸-۱۰ قاشق غذا ‌خوری می‌تواند معادل این مقدار قهوه را به شما تحویل بدهد.

سپس قهوه را درون آسیاب بریزید، تنظیمات آسیاب را روی دانه درشت (مناسب قهوه دمی یا فرانسه ) قرار دهید و شروع به آسیاب کنید.

قهوه فرانسه

حتما مطالعه کنید: میزان آسیاب قهوه

در زیر جدول میزان قهوه و آب مورد نیاز باتوجه به تعداد آمده است:

تعداد فنجان          ۳ فنجان ۴ فنجان ۸ فنجان
میزان قهوه ۱۷ گرم (۲-۳ قاشق غذاخوری) ۲۷ گرم (۴-۵ قاشق غذاخوری) ۵۴ گرم (۸-۱۰ قاشق غذاخوری)
میزان آب ۲۷۵ میلی‌لیتر+ مقداری آب اضافه برای تبخیر ۴۳۰ میلی‌لیتر+ مقداری آب اضافه برای تبخیر ۸۶۰ میلی‌لیتر+ مقداری آب اضافه برای تبخیر

نکته: فرمولی برای محاسبه نسبت آب و قهوه برای فرنچ پرس وجود دارد به این صورت که به ازای هر 1 گرم قهوه 15 میلی لیتر آب می‌توانید اضافه کنید . اما در این طرز تهیه ما برای غلظت بیشتر از این فرمول استفاده نکردیم.

مرحله سوم:

مقداری از آب جوش آماده شده را درون فرنچ پرس بریزید و اجازه بدهید که ظرف با دمای آب برابر شود، این کار به تهیه بهتر قهوه ختم خواهد شد. پس از برقراری تعادل دمایی، آب را بیرون بریزید.

طرز تهیه قهوه فرانسه

مرحله چهارم :

در این مرحله از طرز تهیه قهوه فرانسه ، قهوه آسیاب شده را درون فرنچ پرس بریزیدو پس از آن  آب جوش را به صورت دورانی و به آرامی بر روی پودر قهوه بریزید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

مرحله پنجم :

حال حدود 30 ثانیه زمان بگیرید و صبر کنید ، سپس با استفاده از قاشق چوبی قهوه را هم بزنید تا پودر قهوه به خوبی با آب مخلوط شود.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

مرحله ششم :

پس از هم زدن درب ظرف را ببندید، به طوری که اهرم فرنچ پرس در بالاترین وضعیت قرار داشته باشد حال با موبایل یا ساعت شروع به گرفتن زمان کنید و 4 دقیقه منتظر بمانید.

مرحله هفتم :

زمانی که ۴ دقیقه تکمیل شد، اهرم  فرنچ پرس را به سمت پایین فشار دهید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

قهوه فرانسه شما آماده است، نوش جان!

نکته : پس از استفاده از فرنچ پرس حتما تفاله قهوه باقی مانده در آن را تخلیه نموده و همه قسمت های فرنچ پرس خود را به خوبی بشویید و آن را خشک کنید .

پاسخ به مهمترین سوالات قهوه فرانسه

قهوه فرانسه

1. تجهیزات قهوه فرانسه با اسپرسو و قهوه ترک چه فرقی داره؟ ما این موضوع رو قبلاً دقیق بررسی کردیم و اینجا میتونید مطالعه کنید، ولی به طور کلی اسپرسو با اسپرسوساز و موکاپات درست میشه، قهوه ترک با قهوه جوش و جذوه، فرانسه هم که با فرنچ پرس و قهوه ساز برقی

2. کافئین قهوه فرانسه چقدر است؟ به طور کلی از آنجایی که این نوع قهوه نسبت به اسپرسو و ترک رقیق تر می باشد در حجم یکسان دارای کافئین کمتری می باشد. اما تفاوت اینجاست که شما اسپرسو و قهوه ترک را در حجم کم سرو می کنید در حالی که فرانسه یک لیوان پر می باشد. در این حالت کافئین قهوه فرانسه بیشتر است.

3. قهوه فرانسه برای چه زمانی مناسب است؟ این قهوه چون رقیق تر می باشد در کشورهای خارجی برای اول صبح ها از آن استفاده می کنند و به راحتی جایگزین چای خواهد شد.

فراموش نکنید این قهوه برای مهمانی ها بهترین گزینه می باشد. چون هم حجم مناسبی دارد و هم به راحتی درست می شود و بر خلاف اسپرسو و ترک به راحتی قدیمی و کهنه نمی شود.

4. رست قهوه مناسب کدام است؟ اگر دنبال تلخی بالا هستید رست دارک انتخاب کنید و در غیر این صورت رست مدیوم بهترین گزینه می باشد.

5. بهترین پودر قهوه برای خرید چیست؟ این موضوع کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد، اگر شما جز کسانی هستید که عطر و طعم قهوه را دوست دارید، درصد عربیکا سفارش خود را بالا ببرید. اگر دنبال کافئین و تلخی بیشتری هستید درصد روبوستا قهوه خود را بالا ببرسید تا میکس قهوه شما ایده آل شود.

فقط باید یادتان باشد که لازمه آسیاب قهوه ای که خریداری می کنید درشت باشد، چیزی در حد اندازه دانه های شکر، اگر باز هم سوال داشتید داخل کامنت ها حتماً از ما بپرسید و اگر قصد خرید دارید، از فروشگاه ما یعنی کافی مافی دیدن کنید.

ما تلاش کردیم هر آنچه که لازم است در مورد طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس بدانید را به طور دقیق برای شما بیان کنیم و تمام نکات لازم برای داشتن یک قهوه خوب را بررسی کنیم.

منبع usda

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظر
  1. افروز می‌گوید

    سلام
    خیلی مفید بود مرسی

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      ممنون و سپاس از همراهیتون

  2. حامد می‌گوید

    سلام اون اهرم که به پایین فشارش میدیم چه تاثیری داره و اصلا چیکار میکنه؟

  3. مرضیه فراهانی می‌گوید

    سلام، اون اهرم وظیفش جلوگیری از ورود له قهوه به درون فنجان شما را داره و به نوعی قهوه شما را قبل از وردو به فنجانتون صاف می کنه

  4. محمد می‌گوید

    سلام
    من تکت تک مراحل گفته شده رو انجام دادم و نتیجه مطلوبی بدست آوردم فقط مشکل اینجاست که موقع دم کشیدن ، وقتی که قهوه آماده سرو میشه گرم نیست و کمی سرد شده ، باید چیکار کنم؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، برای اینکه دماتون پایین نیاد دقیقاً قبل از شروع کار کل تجهیزاتتون رو با آب داغ شسشتو بدید، حتی فنجونی که میخواید قهوه رو سرو کنید.

  5. مريم لطفی می‌گوید

    یکی از معدود سایت هایی هستین که انقدرررر ازش لذت بردم. متن رو کامل نخوندم چون فقط دنبال طرز تهیه بودم و فرصت کافی نداشتم ولی انتخاب فونت خوبی داشتین و UI سایت بسیار بسیار کاربر پسنده از لحاظ موبایل فرتدلی که به شدت عالی بود و لذت بردم. ساعت ۶ صبح دنبال عکس طرز تهیه بودم که دیدم گیف گذاشتین یعنی سریع تر ازین نمیشد بدون دیدن فیلمای طولانی و ناکارامد یاد بگیرم. مطلب رو بعدا کامل بررسی کردم همچنان نظرم اینه که عالیه … درود بر شما

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      ممنون ار محبت و لطفتون، خوشحالم راضی بودید

  6. مصطفی می‌گوید

    سلام وقت بخیر .یک سوال .
    آیا امکان گرم کردن مجدد قهوه فرانسه که قبلا تهیه شده بود هست یا اینکه مثل چای مانده طعم بدی پیدا میکند؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      طعمش خیلی بد میشه

  7. علی حارث آبادی می‌گوید

    سلام چرا دما آب برای قهوه فرانسه باد بین 90تا 95باشد .!؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      برای جلوگیری از سوختن قهوه

  8. سپیده می‌گوید

    سلام
    خیلی خوب بود مرسی 🙂

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      ممنون از لطف شما 🙂

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture