قهوه فوری و قهوه معمولی ؟! بررسی و مقایسه کامل برای یک انتخاب بهتر!

به طور قطع قهوه یکی از محبوبترین نوشیدنی های جهان به حساب می آید که آمارها نیز این موضوع را به طور کامل تایید می کند و قهوه رو بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف جهان معرفی می کند. خیلی از ما هر روزه با آخوردن قهوه سرو کار داریم و از نوشیدن آن لذت می بریم که در دو دسته بندی اصلی قهوه فوری و قهوه معمولی تقسیم بندی می شود.

خرید قهوه فوری

شاید خیلی از دوست داران قهوه خیلی مایل به نوشیدن قهوه فوری نباشند و به نوعی آن را به عنوان یک قهوه اصل به حساب نیاورند، اما باید این موضوع را بپذیریم با توجه به آمار، نزدیک به یک سوم قهوه مصرفی در جهان قهوه فوری می باشد.

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی کامل تفاوت های قهوه فوری و قهوه معمولی بپردازیم و به این سوال و ذهنیت که آیا نوشیدن قهوه فوری برای ما ضرر دارد پاسخ بدهیم، پس با ما همراه باشید و تا انتها ما را همراهی کنید.

معرفی مختصری از قهوه فوری

قهوه فوری

در ابتدای کار سعی می کنیم توضیحی مختصری در مورد قهوه فوری ارائه دهیم، در واقع این قهوه اگر به اصل و ریشه آن بخواهیم نگاه کنیم باید بگوییم که همان قهوه معمولی و دم کرده می باشد که طبق فرایند ویژه ای قرار گرفته است.

در گذشته به صورت علمی در مورد این موضوع صحبت کرده ایم ولی اگر بخواهم به طور عامیانه تری این نوع قهوه را توضیح دهیم باید بگوییم؛ قهوه دم کشیده شده ما طبق دو روش اسپری خشک و فریز کردن قابل خشک و نگهداری شدن می باشد.

فرایند ساده درست کردن قهوه معمولی به این گونه است؛ دانه های قهوه برای اینکه قابل استفاده باشند باید در ابتدا رست داده شوند و سپس آسیاب شوند. حالا بعد از آسیاب کردن و درست شدن پودر قهوه شما باید با استفاده از روش هایی مثل اسپرسو، قهوه فرانسه و قهوه ترک آن را دم کرده و عصاره گیری کنید.

اما تفاوت بین قهوه فوری و قهوه معمولی در اینجا می باشد که شما وقتی قهوه معمولی را عصاره گیری می کنید، می توانید با روش هایی آن را خشک کنید و دوباره به صورت پودر در بیاورید. قهوه فوری دقیقا قهوه معمولی می باشد که در کارخانه هایی خشک شده و دوباره درون بسته بندی قرار گرفته اند و می توانید بعد از مدتی دوباره آن را با آب جوش ترکیب کنید و استفاده کنید.

نکته منفی در مورد قهوه فوری

درسته قهوه فوری و قهوه معمولی از لحاظ ساختاری با هم تفاوت ندارند و هر دو از دانه های قهوه درست می شوند. ولی یک نکته منفی که در درست شدن قهوه های فوری وجود دارد، استفاده از دانه های قهوه روبوستا در این قهوه ها می باشد.

دانه های قهوه در دو دسته اصلی عربیکا و روبوستا تقسیم بندی می شوند. دانه های روبوستا نسبت به دانه های عربیکا دارای عطر و طعم ضعیف تری می باشند و به همین خاطر نیز قیمت آنها پایین تر است.

شرکت های تولید کننده قهوه فوری برای داشتن سود بیشتر، اصولاً از قهوه های روبوستا برای درست کردن قهوه های فوری خود استفاده می کنند و به همین خاطر هم هست، اگر دقت کرده باشید رایحه و طعم قهوه فوری نسبت به قهوه معمولی بسیار ضعیف تر است.

تفاوت های اصلی قهوه فوری و قهوه معمولی

تفاوت قهوه ها

اگر بخواهیم به طور کلی در مورد این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که سه تفاوت اصلی بین قهوه فوری و قهوه معمولی وجود دارد، نخستین مورد میزان کافئین آنها می باشد.

به طور کلی قهوه فوری حاوی مقدار کمتری کافئین نسبت به قهوه معمولی می باشد، البته مقدار این کافئین بسته به مقدار قهوه فوری که برای نوشیدنی خود استفاده می کنید متفاوت است.

اما اگر بخواهیم مقدار معمول و رایج استفاده از آن در یک فنجان که حدودا یک قاشق می باشد بسنجیم این موضوع را باید بگوییم ک میزان کافئین قهوه فوری نسبت به قهوه معمولی حدودا 50 درصد کمتر می باشد.

این موضوع برای خیلی از افراد که نسبت به کافئین بالا حساس می باشند گزینه بسیار مناسبی باشد تا بتوانند با نوشیدن این قهوه هم از لذت نوشیدن قهوه بهره مند شوند و هم مجبور به دریافت کافئین بالا نیستند.

تفاوت دوم این دو قهوه در ترکیب شیمیایی آنهاست. وقتی دانه های قهوه فرآیند بو دادن و رست قهوه را طی می کنند، یک ماده شیمیایی به نام آکریل آمید تولید می کنند. ثابت شده که این ماده شیمیایی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان و مشکلات سیستم عصبی می شود.

این ماده شیمیایی تقریباً در قهوه فوری دو برابر قهوه معمولی وجود دارد، با این حال خبر خوب این است که ثابت شده مقدار تاثیرگذاری این ماده درون قهوه فوری به اندازه اثر آن در قهوه معمولی نمی باشد. نکته ای که لازم است بدانید این ماده شیمیایی درون تمام مواد غذایی که سرخ می شوند مثل سیب زمینی سرخ کرده نیز وجود دارد.

تفاوت سوم قهوه فوری و قهوه معمولی در میزان آنتی اکسیدان آنها می باشد. شاید در مطالب قبلی اینطور تصور کرده باشید که قهوه ممکن است سرطان زا باشد در حالی که باید بگوییم؛ درسته که ماده آکریل آمید در قهوه ممکن است کمی خطر ابتلا به سرطان را بالا ببرد ولی از طرفی قهوه یکی از منابع مهم آنتی اکسیدان می باشد که ضد سرطان است!

به طور کلی قهوه یک ماده غذایی ضدسرطان می باشد که در قهوه های فوری این آنتی اکسیدان ها، متراکم میشوند و درصد آن بالاتر می رود و از این لحاظ باید بگوییم قهوه فوری نسبت به قهوه معمولی در جایگاه بهتری قرار دارد.

خرید قهوه ساز

آیا نوشیدن قهوه فوری، مضر است؟

ضرر نوشیدن قهوه

اگر بخواهیم به طور صریح جواب بدهیم باید بگوییم قطعا نه!! همانطور که در بالا ذکر شد، سطح آکریل آمید موجود در قهوه فوری درست است که کمی زیاد می باشد ولی تاثیرگذاری آن بسیار کم است.

و تمام فواید سلامتی ای که درباره قهوه معمولی وجود دارد در مورد قهوه فوری نیز وجود دارد، و به عنوان یک مکمل و نوشیدنی رژیم غذایی برای بسیاری از افراد گزینه مناسبی می باشد.

البته لازم است به این نکته دقت کنید که قهوه فوری به خودی خود اصلا برای سلامتی شما نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید زیادی هم دارد ولی اصولا این قهوه با افزودنی هایی ترکیب می شود که لازم است به آنها دقت شود تا از حد معمول عبور نکنند، به همین خاطر توصیه ما این است قطعا سعی کنید از برندهای معتبر برای تهیه این نوع قهوه استفاده کنید.

3 افزودنی اصلی که درون قهوه های فوری استفاده می شود؛ شکر، خامه و شیرغیر لبنی پودری(کافی میت) می باشد. استفاده از این افزودنی ها وقتی بیش از اندازه بشه ممکن است باعث مشکلاتی مثل چربی خون، چاقی شکمی، دیابت، تری گلیسیرید بالا و… شود.

پس توصیه ما این است اگر قهوه فوری را به قهوه معمولی ترجیح می دهید بهتر است پودر قهوه فوری را بدون هیچ افزودنی خریداری کنید و خودتان به آن شکر و شیر اضافه کنید تا هم بتوانید این افزودنی ها را کنترل کنید و هم از کافی میت های با کیفیت مثل برند نستله (اینجا کلیک کن) استفاده کنید تا سلامت خود را تضمین کنید.

ما در این مقاله به طور کامل تفاوت میان قهوه فوری و قهوه معمولی را برای شما بررسی کردیم و تلاش کردیم که نکاتی را بیان کنیم که در موقع خرید و مصرف قهوه به شما کمک کند.

منابع: www.craftcoffeeguru.com  –  www.wikipedia.org

فروشگاه قهوه کافی مافی

0/5 (0 نظر)

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture