پور اور (Pour Over) چیست و طرز تهیه قهوه با وی 60 چگونه است+ ویدئو آموزش

یکی از رایج‌ترین روش‌های دم کردن قهوه، استفاده از شیوه پور اور (Pour Over) است. تهیه قهوه به سبک پور اور و با استفاده از وی 60 روشی ساده‌ است که هر قهوه‌دوستی باید آن را بداند؛ اما این شیوه آسان نیاز به دقت دارد و در برابر برخی دیگر از روش‌های دم کردن قهوه، زمان بیشتری می‌طلبد.

علاوه بر این، در مراحل مختلف دم کردن قهوه به روش پور اور، خود شما نیز نقش مهمی دارید و برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر، نباید به هنگام دم کشیدن قهوه، آن را رها کنید.
اگر بخواهیم تعریف ساده ای از روش پور اور داشته باشیم اشاره به این نقل قوا از خانه قهوه تخصصی ایران خالی از لطف نیست که :

قهوه دم شده به روش چکه ای (پور اور)، از طریق ریختن آب داغ روی قهوه آسیاب شده و عبور آن از یک فیلتر تهیه می شود. آب به صورت آهسته و یکنواخت ریخته می شود و با عبور از توده قهوه، ترکیبات معطر آن را استخراج می کند.

scairan

در این مقاله قصد داریم طرز تهیه قهوه با وی 60 را به صورت دقیق برای شما توضیح دهیم. اگر به نوشیدن قهوه لایت یا مدیوم علاقه دارید، با ما همراه باشید.

خرید قهوه 

چگونه با روش پور اور قهوه دم کنیم؟

اگر می‌خواهید قهوه‌های مختلفی را در خانه خود امتحان کنید و از نوشیدن یک نوع قهوه خسته شده‌اید، استفاده از شیوه پور اور بهترین و کم‌خرج‌ترین روش است. در این شیوه همه چیز تحت کنترل شما است.

معمولا از قهوه‌سازهای مختلفی برای تهیه قهوه به روش پور اور استفاده می‌شود که هر یک تفاوت‌های کوچکی دارند مثل قهوه ساز هریو وی60  (Hario V60) یا کمکس (Chemex) و… .

دستورالعملی که در ادامه توضیح می‌دهیم، برای شروع کار عالی است و با اکثر دستگاه های روش پور آور سازگار است. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که قهوه حاصل از این روش، سبک‌تر و خالص‌تر از انواع دیگر روش‌های دم کردن قهوه است.

نکته مثبتی که در مورد دم کردن قهوه به سبک پور اور وجود دارد، این است که شما می‌توانید از هر نوع دانه قهوه‌ای که در خانه دارید، استفاده کنید. پس نیازی نیست نگران در دسترس نبودن دانه‌های مختلف باشید.

ویژگیهای مثبت تهیه قهوه به روش پور اور

وی 60

  • مناسب برای افرادی که فقط یک فنجان قهوه می‌خواهند
  • طعمی خالص
  • مناسب علاقه‌مندان به قهوه لایت و مدیوم
  • مناسب عاشقان قهوه های اسپشیالیتی و سینگل اورجین برای احساس تمایز طعم و عطر قهوه

خرید قهوه ساز

برای تهیه یک فنجان قهوه با وی 60 به چه چیزهایی نیاز دارید؟

تجهیزات پور اور

این موارد را گرد هم بیاورید تا یک فرایند هیجان انگیز و ناب برای تهیه قهوه را شروع کنیم.

  • دریپر هریو وی 60 (V60)
  • فیلتر کاغذی
  • کتری گردن غازی مخصوص دم‌ کردن قهوه
  • ماگ یا لیوان
  • ترازو (اختیاری)
  • 350 میلی‌لیتر آب جوش
  • 21 گرم دانه قهوه پودر شده به اندازه متوسط
  • 2 الی 2:30 دقیقه زمان!

خرید قهوه لاوازا

مراحل تهیه قهوه به روش پور اور با V60

مرحله اول: پیش گرم کردن

پور اور

ابتدا فیلتر را روی دریپر قرار دهید و سپس آن را بر روی ماگ یا فنجان خود بگذارید. فیلتر را با آب جوش خیس کنید تا مزه و بوی آن از بین برود. این امر موجب می‌شود قبل از شروع کردن مراحل اصلی، ظروف را پیش گرم کرده باشید.

پس از انجام این مرحله، آب درون ماگ یا لیوان را خالی کنید.

مرحله دوم: آسیاب کردن قهوه و اندازه‌گیری آن

پور اور

اگر می‌خواهید دانه قهوه را خودتان آسیاب کنید، دستگاه را روی درجه متوسط تنظیم کنید. لیوان و دریپر را روی ترازو قرار دهید و قهوه آسیاب شده را درون فیلتر بریزید. دریپر را کمی تکان دهید تا پودر قهوه بعدا بهتر دم‌ بکشند.

برای اطلاع دقیق درمورد میزان آسیاب قهوه برای روش پور اور حتما مطلب میزان آسیاب قهوه را مطالعه نمایید.

مرحله سوم: ریختن آب جوش روی قهوه

پور اور

همان طور که گفتیم آب جوش باید به دمای 93 درجه سانتیگراد رسیده باشد. برای رسیدن به این دما باید بیست ثانیه صبر کنید. آب جوش را به صورت دَورانی (دایره ای) بریزید.

پس از این که نصف آب را ریختید، اجازه دهید این میزان آب و قهوه اصطلاحا کمی خودش را بگیرد و پس از آن باقی آب جوش را بریزید. این مرحله کمی نیاز به تمرین دارد؛ زیرا نباید آب را خیلی آرام یا خیلی سریع بریزید.

خرید قهوه اسپرسو 

مرحله چهارم: دم‌آوری بهتر

پور اور

برای این که قهوه شما بهتر دم بکشد، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ترازو را صفر کنید.
  2. تایمری تنظیم کنید و به آرامی آب را (دمای آب باید حدود 93 درجه سانتیگراد باشد. می‌توانید بعد از جوشاندن، بیست ثانیه صبر کنید تا آب به این دما برسد) به اندازه دو برابر وزن قهوه (حدود 45 گرم آب) درون ظرف بریزید.
  3. همه پودر قهوه را با آب بپوشانید. در این مرحله ممکن است حباب‌هایی را روی قهوه ببینید. این حباب‌ها کربن دی‌اکسید هستند که از دانه‌های قهوه خارج می‌شوند.
  4. 45 ثانیه صبر کنید.

مرحله پنجم: قطره‌های خوش طعم قهوه

وی 60

در این مرحله باید به دقت مراقب قهوه باشید. زمانی که قطره‌های قهوه در حال چکیدن هستند، به قسمت بالایی ظرف توجه کنید و وقتی که پودر قهوه نمایان شد، ماگ خود را بردارید و کمی صبر کنید تا قهوه جا بیافتد!

این مراحل باید حدود 2:30 الی 3:30 دقیقه زمان ببرد. اگر احساس کردید در زمان ریختن آب، قطرات قهوه سریع وارد لیوان می‌شوند، سرعت ریختن آب را کمتر کنید.

اگر این زمان کند پیش می‌رود، سرعت ریختن آب را بیشتر کنید. تنظیم نبودن این زمان به میزان آسیاب قهوه برمی‌گردد و ممکن است آن را به اندازه مناسب آسیاب نکرده باشید.

خرید دانه قهوه

قهوه دمی پور اور

در مجموع روش پور اور ، فرایند ساده ای دارد ، ریختن قهوه در فیلتر ، گذاشتن دریپر روی لیوان و ریختن آب جوش، اما این حرف را از من بپذیرید که همین سادگی نیاز به صد ها بار تلاش و تجربه دارد تا به نقطه ایده آل و حرفه ای تهیه یک قهوه دمی برسد.

ویدئو آموزش طرز تهیه قهوه با وی 60:


اگر طعم قهوه های دمی را دوست دارید ولی به تجهیزات مورد نیاز برای آن دسترسی ندارید می‌توانید برای شروع یک فرنچ پرس خریداری کرده و با آن کار را شروع کنید . در مطلب طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس راهنمای تهیه این نوع قهوه را آموزش دادیم.

ااگر در زمینه تهیه قهوه به روش پور اور با دستگاه های مختلف از جمله وی 60 تجربه ای دارید ، باعث خرسندی است که آن را با ما و همراهان کافی مافی مگ درمیان بگذارید.

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture