طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات + ویدئو آموزش

قهوه اسپرسو را به طور قطع می توان محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی هایی دانست که از قهوه درست می شوند. این قهوه دارای ویژگی ها و مشخصات خاص خودش می باشد و طرز تهیه آن را می توان جز آسان ترین روش های درست کردن قهوه معرفی کرد اما خیلی از افراد با شنیدن نام اسپرسو اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد دستگاه‌های گران قیمت برای درست کردن آن است، به همین دلیل ممکن است از آماده کردن آن در خانه منصرف شوند.

اما برای درست کردن قهوه اسپرسو روش ارزان قیمت تری نیز وجود دارد که آن هم استفاده از موکاپات می باشد. قبل از اینکه بخواهید مطالعه این مطلب را شروع کنید، اگر با اجزا و نحوه عملکرد موکاپات آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب موکاپات چیست را حتما مطالعه کنید . مطالعه این مطلب دید کاملی در مورد این دستگاه به شما می‌دهد.

اما ما در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه قهوه اسپرسو را بدون صرف هزینه بالا و فقط با استفاده از قوری مخصوص اسپرسو که به آن موکاپات گفته می‌شود به شما آموزش دهیم برای همین در ابتدای کار ویدیو آموزشی آن را برای شما آماده کرده و پس از آن به بررسی ویژگی ها و نکات لازم برای حرفه ای شدن شما خواهیم پرداخت.

فروشگاه قهوه کافی مافی

ویدئو آموزش طرز تهیه قهوه با اسپرسو ساز رو گازی

برای اطلاع از میزان دقیق ترکیبات و نکته های تهیه قهوه به این روش حتما ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

خرید قهوه اسپرسو

داخل ویدیو در مورد روش تهیه قهوه اسپرسو توضیحات کافی را دادیم، اما شاید از خودتون بپرسید که چه نوع قهوه ای را لازمه برای اسپرسو بخریم و چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ لازمه به این نکته اشاره کنیم که نکاتی که قصد گفتن آن رو داریم کلی می باشد و فقط برای موکاپات نیست و میتونید برای درست کردن اسپرسو با قهوه ساز برقی نیز استفاده کنید.

  • پودر قهوه شما باید به صورت آردی باشد، در موکاپات این اندازه کمی درشت تر می شود.
  • شما می توانید به دو صورت قهوه اسپرسو یکی دانه و یکی پودر آسیاب شده
  • اگر در آسیاب کرد خیلی حرفه ای نمی باشید توصیه می کنیم دانه قهوه نخرید.
  • تلاش کنید که قهوه ای تازه آسیاب شده خرید کنید، جوری بخرید که بعد از یک ماه تموم بشه قهوه تون.
  • برندهای خارجی مثل قهوه لاوازا ، استارباکس، قهوه ساکوئلا و… تا به ایران می رسند چند ماه از تولید آنها می گذرد، اگر می توانید از قهوه های داخلی که البته مطمئن و حرفه ای می باشند خرید کنید مثل قهوه کافی مافی 🙂

مواد و وسایل لازم جهت تهیه قهوه اسپرسو

روشی که ما می‌خواهیم برای تهیه قهوه اسپرسو به شما آموزش دهیم یک روش ناپُلی است و با استفاده از آن می‌توانید اسپرسو را با همان روشی که ایتالیایی‌ها تهیه می‌کنند، درست کنید.

ابتدا موارد زیر را آماده کنید:

  • پودر قهوه اسپرسو باکیفیت و تازه رُست ( معمولا از قهوه های روبوستا استفاده میشود )
  • شکلات تلخ
  • آب سرد
  • موکاپات
  • شکر
  • یک ظرف برای مخلوط کردن قهوه و شکر
  • فنجان‌های کوچک (ترجیحاً فنجان اسپرسو )

اگر همه موارد گفته شده را دارید پس وقت آن رسیده که برای درست کردن یک اسپرسوی بسیار عالی با مزه مطلوب ایتالیایی دست به کار شوید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

مرحله اول

طرز تهیه قهوه اسپرسو

اگر قهوه تان آسیاب شده است این مرحله را نادیده بگیرید و اما اگر آسیاب نشده است ، ابتدا باید اقدام به آسیاب کردن قهوه اسپرسو نمایید . بدین منظور درجه آسیاب را بر روی درجه موکاپات تنظیم نمایید و اقدام به آسیاب کردن قهوه کنید.

قهوه آسیاب شده برای موکاپات نباید به میزان اسپرسو ساز برقی باشد و حتما میبایست یک درجه از آن کمتر آسیاب شود ، زیرا اسپرسو ساز های برقی قدرت بیشتری نسبت به موکاپات ها دارند.

حتما مطالعه کنید: میزان آسیاب قهوه

مرحله دوم

طرز تهیه قهوه اسپرسو

موکاپات را تا جایی که معمولاً با خط مشخص می‌شود از آب پر کنید. اگر مشخص نشده است می‌توانید آن را تا زیر سوپاپ اطمینان پر کنید. آب نباید در هنگام عبور از صافی نشت کند زیرا این مسئله باعث می‌شود قهوه آبکی شود و طعم آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خرید قهوه اسپرسو 

 

مرحله سوم

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

سبد را با استفاده از پودر قهوه اسپرسو پر کنید، دقت کنید که پودر از لبه‌های محفظه بیرون نریزد می‌توانید با انگشت یا پشت قاشق به آرامی روی قهوه را صاف کنید و پودر اضافه را کنار بگذارید.

در این مرحله باید سبد قهوه در محل خود قرار گیرد زیرا آب جوشیده شده با فشار وارد آن می‌شود. قبل از این که موکاپات را به طور کامل ببندید همه قسمت‌های آن را به خوبی پاک کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

هشدار: اگر دلتان نمی‌خواهد که موکاپات منفجر شود و در و دیوار خانه‌تان را با قهوه رنگ آمیزی کنید و یا آسیبی به خودتان وارد کند دقت کنید که نباید قهوه را زیاد فشرده کنید و فقط به اندازه ظرفیت داخل سبد، قهوه بریزید.

طعم قوی و یا رقیق بودن قهوه نیز بر اساس میزان قهوه‌ای که داخل محفظه می‌ریزید قابل تنظیم است پس دقت کنید که آن را به دلخواه خود تنظیم کنید.

مرحله چهارم

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

قسمت بالایی که محفظه جمع آوری قهوه اسپروسو است را با دقت کامل ببندید . توجه کنید که به جای گرفتن دسته، خود قوری را در دست بگیرید و آن را در محل خود محکم کنید چرا که دسته به راحتی قابل شکستن است.

همچنین دقت کنید که قسمت بالایی را به صورت دنده روی دنده نبندید و حتماً دقیت کنید که صحیح بسته شود.

خرید قهوه ساز

مرحله پنجم

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

موکاپات را روی شعله کم بگذارید چرا که حرارت کم باعث طعم بهتر قهوه و جلوگیری از فوران و جوشیدن آن می‌شود، همچنین در این حالت قهوه اسپرسو به آرامی بیرون می‌یاید.

پس از گذشت 3 تا 5 دقیقه قهوه به صورت یکنواخت از خروجی قسمت بالایی درون محفظه نگهداری می‌ریزد .

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

پس از اتمام آب داخل مخزن خروجی حالت یکنواخت خود را از دست می‌دهد و شروع به پاشیدن می‌کند ، در این زمان می‌توانید شعله را خاموش نموده و موکاپات را از روی گاز بردارید

مرحله ششم

تا مرحله 4 شما یک قهوه اسپرسو ساده را با موکاپات آماده کرده اید که می‌توانید آن را درون فنجان بریزید و نوش جان کنید. اما برای اینکه بتوانید اسپرسو ای جدید از ناپُلی ایتالیا را تجربه کنید مراحل پنجم ، ششم و هفتم را به دلخواه انجام دهید .

در حین دم کشیدن قهوه، شکر را در ظرفی که برای مخلوط کردن آماده کرده اید بریزید. نسبت شکر به قهوه، یک قاشق چای خوری به ازای هر فنجان که باشد تقریبا مناسب است اما در کل این مسئله سلیقه‌ای است و شما می‌توانید پس از چند بار تجربه به خوبی مقدار آن را تنظیم کنید تا در نهایت یک اسپرسو خوش طعم داشته باشید.

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

مرحله هفتم

این مرحله بسیار مهم و حیاتی است و ممکن است با چند بار تمرین کردن بتوانید به درستی آن را انجام دهید. به محض آمده شدن قهوه اسپرسو آن را از روی حرارت بردارید و قسمتی از آن را در ظرف مخضوض مخلوط کردن بریزید و با شکر مخلوط کنید. البته توجه داشته باشید کم ریختن قهوه بهتر از بیش از حد ریختن است بنابراین در ریختن قهوه محافظه کار باشید.

پس از ریختن شروع به هم زدن کنید نتیجه نهایی باید چیزی شبیه به کره بادام زمینی باشد بنابراین اگر احساس کردید که مخلوط خشک است مقداری اسپرسو اضافه کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

مرحله هشتم

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

مخلوط شکر و قهوه اسپرسو را به تندی هم بزنید تا یک لایه کف ایجاد شود (برای این مورد میتوانید از همزن های برقی کوچک استفاده کنید) وقتی به طور کامل مخلوط شد دوباره مقداری اسپرسو اضافه کنید و به همین ترتیب به کار خود ادامه دهید. مقدار کف تولید شده به میزان شکر ریخته شده و انجام درست کار بستگی دارد و شما تنها با چند بار تمرین کردن به راحتی می‌توانید مانند یک ایتالیایی این نوع از قهوه اسپرسو را آامده کنید.

خرید قهوه لاوازا

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

به این نکته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از سرد شدن قهوه تهیه شده در زمان دم کردن قهوه فنجان‌ها را با آب جوش پر کنید تا در هنگام سرو، قهوه اسپرسو کاملاً داغ و دلچسب را به مهمانانتان تعارف کنید.

10 نکته کلیدی درست کردن قهوه اسپرسو موکاپات

1. خرید موکاپات شما بسته به تعداد قهوه ای که قصد دارید تهیه کنید باید انجلم شود. یعنی اگر شما در هر بار استفاده از موکاپات  تنها یک فنجان قهوه لازم دارید باید موکاپات یک کاپ خریداری کنید و اگر 3 فنجان لازم دارید موکاپات 3 کاپ، زیرا استفاده از موکاپات 3 کاپ برای درست کردن یک فنجان قهوه باعث میشود عصاره گیری به درستی انجام نشود.

2. قهوه ای که برای درست کردن با موکاپات استفاده می شود با قهوه دستگاه اسپرسوساز تفاوت دارد و لازم است درشت تر آسیاب شود. پس برای اینکه قهوه شما بیش از اندازه تلخ نشود، قهوه مناسب برای موکاپات خرید کنید. اگر موقع درست کردن قهوه موکاپات متوجه شدید که قهوه از لوله خروجی جرعه جرعه خارج شده و میپاشه، یعنی قهوه شما خیلی ریز آسیاب شده و مناسب نیست.

3. قهوه داخل سبد موکاپات را به هیچ وجه فشرده نکنید. فشاری که موکاپات برای عصاره گیری تولید میکنید حداکثر 2 بار می باشد در حالی که این فشار در اسپرسوساز 10 بار می باشد، پس اگر پودر قهوه را زیاد فشرده کنید دستگاه توان خروج عصاره را نخواهد داشت. تنها کافیست پودر قهوه را داخل سبد پر کرده و آن را با دست مرتب کنید.

4. از هیچگونه فیلتر برای درست کردن قهوه با موکاپات استفاده نکنید چون ممکن است باعث افزایش فشار در آن شده و باعث ترکیدن موکاپات شما شود.

5. برای درست کردن قهوه با موکاپات باید از آب داغ استفاده کنید. استفاده از آب سرد باعث میشود فرآیند عصاره گیری طولانی شده و قهوه شما بیش از اندازه تلخ شود.

6. پودر قهوه ترک به هیچ وجه برای درست کردن قهوه با موکاپات مناسب نیست و به خاطر ریز بودن بیش از حد؛ خطر انفجار دستگاه را افزایش میدهد.

7. استفاده از شیر در محفظه موکاپات یک کار کاملاً اشتباه می باشد. با اینکار شما به نوعی باید با موکاپات خود خداحافظی کنید، زیرا با اینکار دستگاه شما هم بوی خیلی بدی میگیرد و هم رنگ آن عوض می شود و دلیل این موضوع وجود پروتئین و چربی های موجود در شیر می باشد.

8. حرارتی که زیر موکاپات استفاده می کنید باید متوسط رو به پایین باشد و استفاده از حرارت بالا باعث می شود که عصاره گیری سریع شده و قهوه شما قوام و طعم مناسب نداشته باشد.

9. اگر نمی دانید که چه زمانی باید حرارت را خاموش کنید باید گفت لازم است موقع عصاره گیری درب موکاپات را باز کنید و به مخروط داخلی آن دقت کنید. هنگامی که عصاره گیری شروع می شود قهوه به صورت مدام و یک دست خارج می شود و به محض اینکه قهوه شروع به صدایی شبیه به “قرقر” کرده و به صورت چکه ای از مخروط خارج شده باید حرارت را خاموش کنید.

10. برای طعم بهتر قهوه بهتر است که بعد از خاموش کردن حرارت، محفظه زیری موکاپات را زیر آب سرد بگیرید تا عصاره گیری شما به سرعت متوقف شود.

تهیه کردن قهوه اسپرسو با موکاپات کار سختی نیست و تهیه آن بیشتر نوعی هنر است تا علم؛ در عین حال قسمت بزرگی از لذت نوشیدن اسپرسو به تهیه کردنش برمی‌گردد.

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 نظر
  1. وحید می‌گوید

    سلام خیلی عجیبه هم همینکارو الان کردم باهمزن برقی ولی فقط به اندازه یه بند انگشت کف وسط لیوان جمع شد و اصلا مثل عکس نشد

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      مطمئنا این کار با تجریه به دست می آید

  2. امین می‌گوید

    سلام در حین هم زدن قهوه با شکر قهوه سرد میشه چیکار کنم ک کاملا داغ بمونه

    1. رضا علوی می‌گوید

      بگوز توش تا داغ بمونه

    2. سجاد می‌گوید

      سلام فنجان ها رو از قبل با آب جوش پرکنید و هنگام ریختن قهوه آب جوش رو خالی و قهوه رو بریزید اینجوری قهوه دوباره داغ میشه

  3. کیان می‌گوید

    سلام و تشکر از سایت خوبتون، من یک موکاپات 8 فنجانه خریدم، برای تهیه قهوه حتما باید سبد قهوه رو کاملا پر کنم؟ اگه بخوام برای یه نفر تهیه کنم و تو سبد قهوه کمتر قهوه بریزم کیفیت قهوه بدست اومده بد میشه؟

    1. Saeidsam می‌گوید

      ایده آلش اینه که پر بشه تا کیفیت خوبی بدست بیاری ولی نه میتونی کمتر هم بریزی ولی یه روشم هست که با تمرین میتونی درست انجامش بدی شما آب داخل موکا رو اگه کمتر بریزی روی فشار نهایی خروجی تاثیر میذاره پس سعی کن اگه قوه کمتر میریزی آب رو کم نریز ولی مراقب باش که موقع درست شدن قهوه وقتی یه فنجون آماده شد شعله رو خاموش کنی تا آب اضافی وارد قوه نشه و طعمش آبکی نشه موفق باشی

  4. محمد می‌گوید

    با سلام و خسته نباشد. خواستم بابت سایت بسیار عالی شما که مطالب فوق العاده را زحمت کشیدید جمع آوری کردید، تشکر کنم.
    روش اسپرسو ناپلی، فوق العاده هست.
    مجددا متشکرم.

  5. سیما می‌گوید

    سلام ممنونم از مطلب خوبتون
    ولی شکلات تلخ چه استفاده ای میشه تو این دستور؟ 🙂

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام متشکر و سپاس از همراهیتون؛ شکلات رو به عنوان چاشنی می تونید کنار نوشیدن استفاده کنید و یا از رنده شده آن بر روی سطح نوشیدنی استفاده کنید

  6. گلرخ می‌گوید

    شکلات تلخ که در مواد اولیه آمده برای چه بود؟

  7. آرمین می‌گوید

    قهوه موکاپات، اسپرسو نیست 😐
    حتی شبیه ش هم نیست

  8. آنیل می‌گوید

    ببخشید من از این موکاپات خریدم میزارم رو گاز فقط بخار میاد بالا قهوه نمیاد.قهوه هم ریختم داخل سبد چرا؟ دستگاه خرابه یا من بلد نیستم

  9. رسول می‌گوید

    دهنت سرویس مرد😂😂

  10. یاسمین می‌گوید

    مرسی برای متن و توضیح
    این جمله آخر

    تهیه کردن قهوه اسپرسو با موکاپات کار سختی نیست و تهیه آن بیشتر نوعی هنر است تا علم؛ در عین حال قسمت بزرگی از لذت نوشیدن اسپرسو به تهیه کردنش برمی‌گردد.

    چقدر دلنشین بود چقدر نویسنده این جمله باید بلد باشه از زندگیش لذت ببره.

  11. حمید می‌گوید

    خب شکلات تلخ این وسط تو مواد لازم چی کاره بود؟؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      با قهوتون میل کنید 🙂

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture