با فواید و مضرات قهوه آشنا شوید و شیوه درست مصرف قهوه را بیاموزید

مصرف قهوه عادت بسیاری از مردم جهان است و در طول چند قرن گذشته بحث ‎های زیادی در مورد فواید و مضرات قهوه شکل گرفته است. برخی از افراد علت مسائلی مانند ناتوانی جنسی، جنون، مشکلات قلبی و… را به گردن قهوه تلخ می‎اندازند و از نظر برخی دیگر این نوشیدنی «هدیه ‎ای از بهشت» و درمانی برای کسالت، پیری، افسردگی و.. است.

اما سوال اصلی اینجاست که این ادعاها در مورد مصرف قهوه چقدر درست است و آیا فواید قهوه به مضرات آن می‎چربد یا نه؟ در ادامه پاسخ این سوال را برای شما بررسی کرده و 8 مورد از مهمترین خواص قهوه و همچنین مضرات و عوارض احتمالی قهوه را بررسی کرده ایم که در ابتدا یک نگاه کوتاه به آنها می اندازیم:

  • مصرف قهوه حاوی مواد غذایی بالایی است.
  • محافظت از مغز و جولگیری از بیماری پارکینسون
  • ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد ارزش روزانه
  • کاهش ابتلا به بیماری های کبد
  • کاهش ابتلا به سرطان
  • لاغری و کاهش وزن از فواید قهوه
  • کاهش ابتلا به بیماری افسردگی
  • جلوگیری از پیری زودرس و افزایش طول عمر
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت

فروشگاه قهوه کافی مافی

فواید مصرف قهوه

فواید قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های معتبر و پر مصرف در سطح جهان موضوعی اثبات شده است و همین امر باعث شده است که این نوشیدنی بی نظیر در گذر زمان جایگاه خود را در برنامه غذایی بسیاری از مردم جهان حفظ کند. در همین راستا جالب است بدانید که بعد از نفت بزرگترین صنعت جهان در اختیار قهوه می باشد.

از آن جایی که اکثر مردم به خواص فوری قهوه یعنی نشاط آوری، افزایش تمرکز و هوشیاری توجه بیشتری دارند اما از فواید قهوه بر سلامتی بدن در دراز مدت بی‌اطلاع هستند، که اگر آنها را بدانند بیش از پیش نسبت به آن وفادار خواهند شد. در ادامه به 10 مورد از مهمترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

1. مصرف قهوه حاوی مواد غذایی ضروری استفواید قهوه

از مهمترین خواص و فواید قهوه می توان به این موضوع اشاره کرده که به صورت طبیعی در دانه های قهوه مواد مغذی بسیار زیادی یافت می شود که باعث شده قهوه از لحاظ ارزش غذایی در رتبه بسیار بالایی قرار بگیرد.

یک فنجان قهوه معمولی (240 میلی‎ گرم) حاوی مواد زیر است:

  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B5: (پانتوتنیک اسید): 6 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B3 (نیاسین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B9 (فولات): 1 درصد ارزش روزانه
  • منگنز: 3 درصد ارزش روزانه
  • پتاسیم: 3 درصد ارزش روزانه
  • منیزیم: 2 درصد ارزش روزانه
  • فسفر: 1 درصد ارزش روزانه

خرید قهوه لاوازا

 

ممکن است مقدار این مواد ارزشمند در نگاه اول برای شما زیاد به نظر نرسد ولی اگر آن را در تعداد فنجان‎های قهوه‎ای که روزانه می‎نوشید ضرب کنید، بخش زیادی از مواد غذایی ضروری روزانه بدن خود را تامین می‎کنید.

اما خاصیت و ارزش واقعی قهوه زمانی خود را بهتر نشان می دهد که به مقدار بالای آنتی اکسیدان‎های آن توجه می‎کنیم. سه منبع اصلی برای جذب آنتی اکسیدان ها قهوه، میوه و سبزیجات می باشد که طبق بررسی های جهانی، قهوه مهمترین منبع در بین این سه مورد می باشد، اما مگر آنتی اکسیدان چقدر فایده و خاصیت برای بدن ما دارد؟ (منبع)

برای درک بهتر اهمیت و وجود آنتی اکسیدان ها در مصرف قهوه به همین نقل قول از ویکی پدیا فارسی بسنده می‌کنیم که:

 فعالیت برخی از رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به ایجاد انواع دژنراسیون، سرطان، دیابت، نارسایی قلب، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف دستگاه ایمنی بدن می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بازسازی سلول‌های تخریب شده شناخته می‌شوند. چرا که موجب افزایش کارایی دستگاه ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها می‌گردند.

ویکی پدیا فارسی

2. محافظت از مغز از مهمترین فواید قهوه

بیماری آلزایمر مشهورترین بیماری مخرب سیستم عصبی و یکی از دلایل اصلی زوال عقل است.

یکی دیگر از خواص و فواید قهوه کمک به حافظه انسان است، تحقیقات نشان داده است افرادی که قهوه می‎نوشند تا 65 درصد از احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر خود کم می‎کنند. (منبع 1 ، منبع 2)

فواید قهوه

پارکینسون پس از آلزایمر دومین بیماری است که بیشترین تخریب را به سیستم عصبی وارد می‎کند و علت آن مرگ نورون‎های تولیدکننده دوپامین در مغز است.

افرادی که قهوه می‎نوشند 32 تا 60 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند. هر چه افراد منظم تر به مصرف قهوه بپردازند، میزان این خطر کاهش پیدا می‎کند. (منبع 1 ، منبع 2 )

3. افرادی که قهوه مصرف می‎کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبد قرار دارند

بیماری های کبد

کبد انسان یک عضو فوق ‎العاده مهم است که در بدن شاید صدها نقش متفاوت را ایفا می‎کند، در علم پزشکی از این اندام داخلی به عنوان اصلی ترین سم زدای بدن یاد می شود.

لازم است بدانید مرحله نهایی آسیب به کبد را در اصطلاح سیروز نمی نامند که شما با مصرف قهوه می توانید احتمال بروز سیروز را تا 84 درصد کم کنید و آن‎هایی که روزانه 4 یا بیشتر از 4 فنجان قهوه می‎خورند بیشترین مقاومت را نسبت به ابتلا به سیروز نشان می‎دهند. (منبع 1 ، منبع 2)

سرطان کبد همچنین یک بیماری شایع است که دومین بیماری سرطان با بیشترین آمار مرگ و میر به شمار می‎رود، که از خواص و فواید قهوه و مصرف آن این است که شما تا 40 درصد احتمال ابتلا به بیماری سرطان کبد را در بدن خود کاهش می دهید.(منبع)

4. کاهش ابتلا به سرطان با مصرف قهوه

در دنیای امروز و عصر جدید می توان ابتلا به سرطان را یکی از شایع ترین دلایل مرگ معرفی کرد که افزایش مواد آلاینده در هوا و مواد غذایی باعث تشدید این موضوع شده است، تا جایی که کمتر خانواده ای پیدا می شود که از نزدیکان و آشنایان کسی به سرطان مبتلا نشده باشد.

بررسی ها نشان می دهد که عامل اصلی سرطان در بدن انسان رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن می باشد که تحقیقات نشان می دهد قهوه قادر است به خاطر افزایش آنتی اکسیدان در بدن و بالا بردن سیستم ایمنی در مقابل رادیکال های آزاد، آمار ابتلا به سرطان را به شکل ویژه ای کاهش دهد.

برای درک بهتر خواص و فواید قهوه در مورد این موضوع تنها کافیست به آمار خیره کننده آن دقت کنیم:

  • ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است در حالی که سرطان کبد سومین دلیل عمده مرگ در جهان به حساب می آید.
  • خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر می باشد در جالی که سرطان روده بزرگ چهارمین عامل مرگ در اثر بیماری سرطان در دنیا می باشد.

5. لاغری و کاهش وزن در طولانی مدت از فواید قهوه

فواید قهوه

اگر چاقی را هم یک بیماری در نظر بگیریم، قهوه راهکار بسیار کاربردی برای مبارزه با آن است. کافئین قهوه در مصرف طولانی مدت باعث می‌شود متابولیسم بدن افزایش پیدا کند و در نتیجه جلوی اضافه وزن گرفته می‌شود و حتی منجر به کاهش وزن هم می‌شود. البته نباید انتظار داشته باشید که مثلا در یک ماه مصرف قهوه ۱۰ کیلوگرم لاغر شوید.

از خواص و فواید قهوه می توان به این موضوع اشاره کرد که این نوشیدنی به خودی خود یک محرک و انرژی زا طبیعی فوق العاده می باشد که می تواند با ترغیب شما به ورزش کردن و فعالیت بدنی روزانه، باعث شود که وزن شما به صورت آهسته و مداوم به سمت کم شدن و در نهایت لاغری پیش برود.

برای بیشتر شدن تاثیر تلاش کنید از قهوه سیاه برای نوشیدن استفاده کنید و از اضافه کردن افزودنی هایی مانند شکر و خامه به قهوه خود داری کنید اما به طور دقیق تر باید گفت برای لاغری یکی از 3 گزینه زیر را انتخاب کنید.

  1. اسپرسو غلیظ با درصد روبوستا بالای 50 درصد
  2. قهوه سبز یا همان قهوه تفت داده نشده خام و سبز رنگ
  3. قهوه گانودرما که ترکیبی از قهوه و پودر گانودرمای سرخ می باشد.

شاید در ابتدا کاهش وزن را خودتان هم متوجه نشوید چرا که بسیار آهسته است اما بعد از مدتی می‌بینید که همان پیراهن‌های محبوبتان که خیلی وقت پیش تنگ شده بودند و گوشه کمد افتاده بودند، دوباره اندازه‌تان شده‌اند و این از خواص و فواید قهوه و مصرف آن است. 🙂

6. کاهش افسردگی با مصرف قهوه

فواید قهوه

افسردگی شایع‎ترین اختلال روانی دنیا است و منجر به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می‎شود.

در یکی از تحقیقات دانشگاه هاروارد روی 2011 مصرف‌کننده قهوه، مشخص شد که احتمال ابتلا به افسردگی در آن‎ها 20 درصد کمتر است. (منبع)

در بررسی یکی از 3 تحقیقی که انجام شده بود مشخص شد، افرادی که روزانه 4 یا بیشتر از 4 فنجان قهوه مصرف می‎کنند 53 درصد کمتر به خودکشی فکر می‌کنند. (منبع)

7. بعضی از تحقیقات نشان می‎دهد که مصرف قهوه طول عمر را زیاد می‎کند

با توجه به این که مصرف قهوه باعث کاهش احتمال ابتلای افراد به بسیاری از بیماری‎های رایج کشنده و همچنین خودکشی می‎شود، باید بگوییم قهوه می‎تواند به طول عمر بیشتر کمک کند.

در یک تحقیق طولانی مدت که 402.260 فرد از گروه سنی 50 تا 71 سال حضور داشتند، مشخص شد کسانی که قهوه مصرف کرده بودند در طول بازه زمانی 12 تا 13 سال تحقیق، به مراتب کمتر در معرض خطر مرگ بودند.(منبع)

روزانه مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه بیشترین تاثیر مفید آن را در پی دارد، به نحوی که این مقدار مصرف احتمال مرگ در مردان و زنان را به ترتیب 12 و 16 درصد کم می‎کند.

8. افرادی که قهوه می‎نوشند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند

فواید قهوه

یکی از ویژگی‎های دیابت نوع 2 بالا بردن سطح قند خون به علت مقاومت به اثرات انسولین است. تعداد مبتلایان به این بیماری متداول در عرض چند دهه 10 برابر شده است و حالا بیش از 300 میلیون نفر اسیر آن هستند.

جالب است بدانید تحقیقات نشان می‎دهد افرادی که قهوه می‎نوشند 23 تا 67 درصد شانس کمتری در ابتلا به این بیماری دارند.

محققان با بررسی 18 تحقیق انجام شده روی 457922 نفر که روزانه یک فنجان قهوه می‎خورند متوجه شدند شانس آن‎ها برای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 هفت درصد کمتر بوده است. (منبع1 ، منبع 2)

خرید قهوه فوری

فواید قهوه تلخ

فواید قهوه تلخ

تا اینجا برای شما تلاش کردیم که تمام خواص و فواید قهوه را به طور دقیق بررسی کنیم، اما در این بین قهوه تلخ یکی از مواردی می باشد که توجهات بیشتری را به خود جلب می کند.

قهوه تلخ در واقع همان قهوه معمولی دم شده می باشد که هیچگونه افزودنی مثل شیر یا شکر به آن اضافه نشده است و در اصطلاح به آن اسپرسو تلخ نیز گفته می شود.

در بین تمام مدل های قهوه، اسپرسو تلخ بهترین گزینه برای حفاظت از مغز می باشد. بررسی ها نشان می دهد که نوشیدن 2 فنجان اسپرسو در روز می تواند حافظه ی بلند مدت افراد را تقویت کند.

از طرفی نوشیدن قهوه تلخ می تواند تا ۶۵ درصد از ابتلا افراد به جنون و آلزایمر جلوگیری کند. همچنین تلخ بودن قهوه نشانه های خستگی و ترس را در بدن کاهش داده و باعث افزایش تمرکز می شود.

در بررسی میان قهوه و لاغری به این موضوع به طور دقیق پرداختیم که اسپرسو تلخ در دسترس ترین گزینه برای افرادی می باشد که علاقه دارند وزن خود را کنترل کنند و در طولانی مدت لاغر شوند.

لازم است به این موضوع نیز اشاره کنیم که آزمایشان نشان می دهد که از فواید قهوه تلخ کاهش 20 درصدی خطر بروز سکته مغزی و ابتلا به بیماری های قلبی چون حملات قلبی، فشار خون، نارسایی قلبی و .. می باشد.

مضرات مصرف قهوه

در ادامه مطلب فواید و مضرات قهوه می‌رسیم به بخش مضرات ، هر نوشیدنی یا خوراکی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم در کنار فوایدی که دارد در صورت عدم استفاده صحیح یا به موقع می‌تواند برای سلامتی مان مضر و خطرناک باشد .

مثلا از قدیم گفته اند که خوردن عسل و خربزه به صورت همزمان یا پشت سر هم ممکن است به زندگی انسان خاتمه دهد . در صورتی که عسل معجونی شفابخش و سرشار از خواص گوناگون برای سلامتی است ، در این بخش برای شما از مضرات قهوه در صورت استفاده نادرست و نابجا خواهیم گفت:

اختلال در جذب کلسیم و آهن

این که قهوه در جذب کلسیم و آهن اختلال ایجاد می‌کند یک واقعیت است اما در صورتی که مصرف قهوه به صورت متعادل باشد (سه تا چهار فنجان در روز)، می‌توانید مطمئن باشید که دچار مشکل نخواهید شد.

تشدید احتمالی مشکلات معده

مضرات قهوه

مصرف قهوه برای معده مثل تیغ دو لبه است و بستگی به معده خودتان دارد. مثلا اگر معده شما مستعد سوزش و رفلاکس باشد، مصرف قهوه آن را تشدید می‌کند. از طرف دیگر اگر معده‌تان دچار مشکل هضم باشد، قهوه به رفع مشکل‌تان کمک می‌کند، بنابراین تصمیم با خودتان است!

خوردن قهوه برای چه کسانی مضر است؟

برخی از افراد، به ویژه زنان باردار باید مصرف قهوه را شدیدا محدود یا آن را ترک کنند.

افرادی که مشکل استرس و اضطراب، فشار خون بالا یا بی‎خوابی دارند نیز باید مقدار مصرف قهوه را کاهش دهند چون شرایط آن‎ها را وخیم‎تر می‎کند.

برخی از افراد از طرفی نگران هستند که نوشیدن قهوه ممکن است به مرور زمان، خطر ابتلا به بیماری‎های سرطانی را افزایش دهد.

هر چند ثابت شده که دانه‎های برشته شده قهوه، آکریل‌آمید یعنی یک دسته از ترکیبات سرطان‎زا را دارند، ولی هیچ مدرکی دال بر این که مقادیر اندک آکریل‎آمید‎های داخل قهوه می‎تواند مخرب باشد، وجود ندارد.

مضرات قهوه
سیب زمینی سرخ شده حاوی مقادیر بالایی آکریل آمید می‌باشد

قهوه ممکن است باعث آزرده‎ کردن مجرای معده روده‎ای شود. قهوه و کافئین به میزان زیادی اسیدی هستند که این موضوع می‎تواند خطر سوزش قلب، زخم‎ معده و سندروم روده تحریک‎پذیر را افزایش دهد. به افرادی که مبتلا به این مشکلات هستند توصیه می‎شود با کاهش مصرف قهوه خطر بیماری‎های معده روده‎ای را کاهش دهند.

از آنجایی که اکثر مضرات ذکر شده درمورد قهوه مربوط به قهوه هایی با  میزان کافئین بسیار بالا هست، به علاقه مندان قهوه اکیدا توصیه می‌کنیم از قهوه های عربیکا به جای قهوه های روبوستا استفاده کنند . درصورتی که با این دو نژاد قهوه آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم مطلب انواع قهوه را مطالعه کنید.

مضرات مصرف قهوه برای زنان

تحقیقات نشان داده است اثر مصرف قهوه در بدن زنان و مردان می‎تواند متفاوت باشد و برخی از محققان مصرف قهوه را برای زنان به دلایل زیر منع می‎کنند.

کافئین باعث تشکیل کیست در سینه و تخمدان‎ها می‎شود

کافئین می‎تواند احتمال سرطان خوش‎خیم سینه را افزایش دهد. مشخص شده است مصرف کافئین از سوی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فیبروم، اندومتریوز، کیست‎های تخم‎دانی و سینه‎های فیبروکیستیک خطری برای تولید کیست بیشتر است.

در سایر افراد مبتلا به حساسیت هورمونی، ممکن است قهوه باعث تشکیل کیست نشود ولی سیستم بدن را آشفته خواهد کرد.

ژن‎های بدن تصمیم می‎گیرند که آیا فرد می‎تواند کافئین را به صورت امن متابولیزه کند یا نه؟

کافئین توسط کبد و با استفاده از آنزیم CYP1A2 تجزیه می‎شود. توانایی زنان در تولید این آنزیم توسط ژن CYP1A2 تنظیم می‎شود. اگر این ژن جهش داشته باشد، مشخص می‌کند که کبد چطور کافئین را تجزیه و از بدن دفع خواهد کرد.

براساس تغییرات ژنی، بدن انسان این آنزیم را به مقدار کم یا زیاد تولید خواهد کرد و تحقیقات نشان داده است تنها در 10 درصد جمعیت مردم جهان مقدار تولید آنزیم زیاد است.

تحقیقاتی در سال 2006 نشان داده است اگر سرعت متابولیسم در بدن شما آهسته باشد،حتی مصرف 2 فنجان قهوه یا بیشتر از آن، در روز شما را در معرض حمله قلبی قرار می‎دهد. با توجه به این که بیماری قلبی در حال شیوع میان زنان است، ظاهرا زنان باید در مصرف قهوه تعادل را رعایت کنند.

کافئین نرخ ناباروری را افزایش می‎دهد

مضرات مصرف قهوه

علت این ادعا به نتیجه تحقیقات مختلف بر می‎گردد که به تعدادی از آن‎ها اشاره می‎کنیم:

  • مصرف 3 فنجان قهوه در روز برای زنان باردار خطر سقط جنین را تا 74 درصد افزایش می‎دهد.
  • کافئین با افزایش سطح هورمون کورتیزل فرآیند تخمک‎گذاری را آشفته می‎کند.
  • کافئین باعث خروج ویتامین‎های حیاتی و مواد معدنی مورد نیاز برای تخمک‎گذاری و باروری سالم می‎شود.

برای مطالعه این مقاله به زبان انگلیسی می‌توانید به این منبع مراجعه کنید.

مضرات قهوه برای مردان

مصرف قهوه برای مردان نیز با هشدارهایی همراه است که به تعدادی از آن‎ها اشاره می‎کنیم.

کافئین و BPH

مضرات مصرف قهوه

مصرف قهوه در مردانی که مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات هستند می‎تواند اثرات مخربی در پی داشته باشد چون کافئین می‎تواند یک مثانه بیش از حد فعال را تحریک کند که نتیجه آن افزایش تکرر ادرار و حتی بی‌اختیاری فوری ادرار است.

در واقع کافئین سرعت تولید ادرار را بالا می‎برد در نتیجه مثانه زودتر پر می‎شود. علاوه بر این کافئین حساسیت و انقباض مثانه را افزایش می‎دهد.

قهوه از یک نظر دیگر روی سلامت پروستات تاثیر می‎گذارد یعنی آزرده‎ کردن مثانه چون کافئین یک تیوگزانتین است، یک خانواده از ترکیبات شیمیایی که شامل تئوبرومین و تئوفیلین می‎شود و مورد دوم هم مثانه را آزرده می‎کند.

برای مطالعه بیشتر درباره این موضوع می‌توانید به منبع اصلی آن مراجعه کنید.

کاهش قدرت باروری

تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف بیش از سه فنجان قهوه در روز از سوی مردان می‎تواند قدرت باروری آن‎ها را کاهش دهد. به گفته آن‎ها این کار نه تنها مقدار کافئین زیادی وارد بدن می‎کند بلکه به اسپرم‎های مردان و قدرت باروری آن‎ها آسیب می‎رساند.

فواید و مضرات قهوه به همین چند موردی که اشاره کردم خلاصه نمی‌شود، این ماده فایده‌های بسیار دارد و زیان‌های آن هم بیشتر به نحوه مصرف قهوه مربوط است. به طور کلی حفظ تعادل در همه زندگی باعث سلامتی می‌شود، طبیعتا اگر در مصرف قهوه هم تعادل را پس ذهنمان داشته باشیم مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

اگر می‌خواهید یک فنجان قهوه به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، پیشنهاد می‌کنم وضعیت سلامتی‌تان را در نظر داشته باشید و طبق آن تصمیم بگیرید.

در پایان از شما می‌خواهیم که تجربه خود را در مورد فواید و مضرات قهوه بر سلامتی تان با ما و سایر کاربران کافی مافی مگ به اشتراک بگذارید تا در کنار هم بتوانیم از مصرف قهوه ، این نوشیدنی دوست داشتنی با سلامتی کامل لذت ببریم.

5/5 (4 نظر)
منبع healthline

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

54 نظر
  1. محمد می‌گوید

    سلام ممنون از این سایت بابت اطلاع رسانی برای مردم با ادامه اطلاعات بیشتر در مورد قهوه ممنونم و رضایت کافی دارم

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم مورد توجه شما قرار گرفت.

  2. سمیه می‌گوید

    سلام دوستان
    بله مصرف قهوه خیلی خاصیت داره البته بستگی به نوع مصرفش داره، اگر همراه باهاش از شیر و شکر اضافی استفاده بشه خاصیت که نداره هیچ ضرر هم داره. دوستان می تونید برای برای توضیحات تکمیلی از این پست دیدن کنید.

  3. منصور می‌گوید

    سلام ممنونم بابت راهنماییتون خیلی برای من مفیدوواجب بود راستی نسکافه هم خواب ادم رومیپرانه یا فقط قهوه اینطوره دوستان ؟؟؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، بله به طور قطع نسکافه هم یکی از مشتقات قهوه به حساب میاد که بخاطر کافئین خواب رو میپرونه، اما این تاثیر قطعا اندازه قهوه نیست. چون به اندازه قهوه خالص نیست و کافئینش کمتره

  4. hamed می‌گوید

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون نسکافه چطور؟ همین فایده هارو داره؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      بله دوست عزیز نسکافه هم این فواید رو داره ولی درصدش کمتره، اون هم به خاطر اضافه شدن شکر و بقیه موارد به نسکافست، دوست داشتید این مقاله رو حتما بخونید.
      https://cafimafi.com/mag/the-effect-of-nescafe-on-fat-burning-and-metabolism-in-our-body/

  5. محمد می‌گوید

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات خوبی که در این باره در اختیار ما قرار دادید..

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

  6. علی می‌گوید

    با سلام‌ژمن وقتی قهوه مرگ استفاده میکنم برخلاف بقیه مردم خواب شدیدی سراغم میاد کویی که قرص خواب اور خوردم خواهشمندم راهنمایی بفرمایید

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست گرامی، قهوه مرگ از اونجایی که ورودش به داخل ایران ممنوعه و به طور قاچاق وارد میشن، اینکه اگر روال معمول باشه نباید این اتفاق با این قهوه برای شما بیفته پس چون این قهوه به خودی خود هم میتونه مصرفش برای افراد مشکل درست کنه چه برسه که در ایران قاچاق هم هست و خیلی نمیشه مطمئن بود روی این قهوه، سعی کنید حتما با یه مشاوره پزشکی قبل مصرف صحبت کنید.

  7. فرشید می‌گوید

    سلام من کلا قهوه نمیخوردم ولی یه چند باری خوردم و مشکلی نداشتم
    من ۷۰درصد روبوستا و ۳۰ درصد عربیکا گرفتم دیروز بعد از مصرف رفتم باشگاه ومشکلی پیش نیومد اما ۴ساعت بعد روی پیشونیم لکه های قرمز بوجود اومد بنظرتون بخاطره قهوه هستش؟
    البته قبل مصرف قهوه موقع ناهار سیر ترشی خوردم آیا میتونه دچار تداخل شده باشه؟
    آیا بعد چند بار مصرف برطرف میشه یا اصلا نباید قهوه مصرف کنم؟
    مرسی

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، اینکه هر کسی ممکنه بدنش نسبت به یک ماده غذایی واکنش نشون بده و آلرژی داشته باشه طبیعیه ولی آلرژی نسبت به نوشیدن قهوه کمی بعید به نظر میرسه و برای چک کرد اون بهترین کار اینه که یک روز صبح وقتی از خواب پا میشید یه فنجان قهوه بخورید و این موضوع رو متوجه بشید، موضوعی که لازمه بهش توجه کنید اینه که مصرف مکمل های ورزشی در کبد دچار اختلالاتی میشن که در طولانی مدت روی بدن تاثیر میزاره و اینکه با جوش و لکه قرمز ظاهر بشه خیلی طبیعیه، اگر مکمل استفاده می کنید به این موضوع دقت کنید حتما

      1. فرشید می‌گوید

        متشکرم اتفاقا امروز مصرف کردم و خداروشکر مشکلی پیش نیومد
        بازم مرسی

  8. فدا محمد چنگیزی می‌گوید

    سلام دوست عزیزم
    آیا مصرف قهوه برای گرده ها کلیه ها مشکل ایجاد میکند؟

  9. مرتضی می‌گوید

    نروووووو سمیهههه

  10. بهروز می‌گوید

    سلام،ممنون از اطلاعات خوبتون من کولیت روده دارم وهروز بین یک تا دو شات قهوه میخورم میخواستم ببینم مشکلی برام پیش نمیاد

    1. جمعه پور می‌گوید

      من رفلكس معده دارم والان مدت دوسال است كه روزي يك فنجان قهوه ميخورم ضمن اينكه وزنم دراين مدت ١٥كيلو كم شده ولي رفلكس وبرگشت اسيد به مري وسوزش معده تشديد شده است آيا ادمه خوردن قهوه توصيه ميشود؟

      1. مرضیه فراهانی می‌گوید

        درود فراوان، چون مشکل شما کمی تخصصیه توصیه می کنیم از پزشک معالج سوال کنید.

  11. صالح زارعی می‌گوید

    بینهایت ممنونم و سپاسگزارم از متن مفیدتان

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      خوشحالیم براتون مفید بوده

  12. شکست ناپذیر می‌گوید

    سلام ممنون ازاطلاعات مفیدتون

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سپاس از همراهی و نظر لطفتون

  13. مسعود می‌گوید

    سلام. من مدتیه قهوه میخورم جدیدا خیلی عصبی میشم در ضمن من قرص لیتیوم مصرف میکنم دکتر میگه نباید قهوه استفاده کنی من تا چه اندازه میتونم قهوه بخورم که مشگلی پیش نیاد؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      درود دوست گرامی، قطعاً هیچ کسی بهتر از دکتر شما نمیتونه در مورد این موضوع نظر بده، اگر گفتن نخورید نباید مصرف کنید، اما اگر دنبال این موضوعید که بخواید یجوری خودتون رو توجیح کنید برای نوشیدن قهوه یکم موضوع متفاوته 🙂

  14. ابراهیم شیردل می‌گوید

    سلام
    ممنون بابت سایت پر محتواتون سوالی که داشتم اینه که نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه ترجیحا روباستا برای افرادی که قرص اعصاب (سرترالین،دپاکین(کرونو) و پرفنازین)مصرف میکنند میتونه مضر باشه؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست گرامی، هنوز بررسی و اطلاعات دقیقی نسبت به اینکه آیا نوشیدن قهوه برای اعصاب مضر هست یا مفید در دسترس نیست، ولی ترجیحا از قهوه های کم کافئین به جای روبوستا پرکافئین استفاده کنید براتون بهتره، ولی بازم توصیه می کنیم در این مورد با پزشک معالج مشورت کنید.

  15. آرمین خان می‌گوید

    دستتون درد نکنه بابت اطلاعات کامل

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      ممنون از لطف شما دوست عزیز

  16. Hamid می‌گوید

    سلام خوردن روزانه یک فنجان قهوه کم کافئین 150 میلی لیتر برای نوجوانان مشکل بوجود می آورد؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، اگه سنتون بالای 12 ساله نه مشکلی براتون درست نمیکنه. خیالتون راحت

  17. پدر پسر شجاع می‌گوید

    بچا من اصلا قهوه نمیخوردم تا اینکه یه چند روزی باهاش اشنا شدم ادم خوبیه ازش خوشم اومد😅
    ولی جدا وقتی شروع کردم به خوردن اونم روزی یه نیم استکان یه کم خونی شدیدی سراغم اومد که الان دارم از غذا از اون میوه آهن و جذب میکنم
    نظری بود گفتم لازمه بدونید

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      مطمئنید یا خوردن یک شات اسپرسو اینقدر کم خونی اومده سراغتون؟!!!! والا اینجوری باید کل دنیا کم خونی داشته باشند، چون قهوه بعد آب پرمصرف ترین نوشیدنی جهانه!

  18. علی می‌گوید

    سلام و وقت بخیر
    از اطلاع رسانی شما بابت خواص و مضرات مصرف قهوه متشکرم . در کل مصرف متعادل هر چیزی میتونه مفید واقع بشه و همچنین بلعکس زیاده روی در هر چیزی عوارضی در پی داره که البته نسبت مصرف هر خوراکی و نوشیدنی با هم متفاوت هست .
    ممنون از مطلب زیباتون

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      بله دقیقاً همینطوره، خوشحالم براتون مفید بوده دوست عزیز

  19. کاوا می‌گوید

    سلام درباره اینکه دومین صنعت بعد از نفت هستش مطمینید ؟ تا جایی که من میدونم پوشاک در رده دوم قرار داره البته در سالهای اخیر داروسازی رتبه دوم رو کسب کرد

  20. Amirhossein می‌گوید

    با سلام و احترام
    بسیار ممنون از سایت خوبتون و اطلاعات مفید و ارزشمندتان
    موفق و تندرست باشید همیشه انشاءالله

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      ممنون از محبتتون و همراهیتون

  21. امیدکرمانی می‌گوید

    من با مصرف قهوه بار ها برخی خواصش مانند ضدافسردگی بودن،نشاط آوری،کاهش سردرد،افزایش انرژی را تجربه کردم ولی پیشنهاد میدهم قهوه کافئین بالا(مخصوصا بدون سابقه خوردن قهوه و برای بار اول) و همچنین ناشتا و پشت سر هم و عصر به بعد مصرف نکنین، و اینم بگم که اگه چیزی از این قبیل(قهوه) بصورت مداوم و روزانه مصرف شود دیگر حس انگیزه و انرژی و سرخوشی روز ها و دفعه های اول را نخواهد داشت و ممکنه مانند اعتیاد به مواد مخدر شما برای ایجاد آن حس اول مصرف قهوه را افزایش دهید که بنظرم خوب نیست.هرچند قهوه های متنوعی مانند اسپرسو،ترک،فرانسه،عربیکا و.. وجود دارد که ممکن است با خوردن هرنوع اثری متفاوت با نوعی دیگر را در خود و احساستان تجربه کنید.همچنین این یک حقیقت است که قهوه مکمل سیگار است و افراد سیگاری با خوردنش هوس و میل به سیگار کشیدن پیدا میکنند چون خودم تجربه اش را دارم پس کسانی که درحال ترک سیگار و یا در صدد ترک سیگارند بهتر است برای مبارزه با میل به نیکوتین، مدتی قهوه نخورند.

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      ممنون از اظهار نظر دقیقتون 🙂

  22. Jafarzade می‌گوید

    سلام
    من هر وقت بعضی غذاها مثل ماکارونی میخوردم دچار رفلاکس میشدم و البته چای هم زیاد میخوردم که به شدت کم کردم. حالا میخوام از قهوه استفاده کنم و چای را بطور کامل حذف کنم، بنظرتون برای معده و رفلاکس مشکل ایجاد میکنه ؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، ترجیحا به هیچ وجه با معده خالی قهوتون رو نخورید و سعی کنید قهوه رو با غلظت های کم شروع کنید، قهوه فرانسه گزینه مناسبی برای شما و اگه اسپرسو دوست دارید، اون رو به صورت آمریکانو میل کنید (یعنی به اسپرسوستون آب جوش اضافه کنید)

  23. Mahdi jems می‌گوید

    سلام وقت بخیر در مورد رابطه مصرف قهوه و رماتیسم سوال داشتم
    من رماتیسم دارم مصرف کنم یا نه
    ممنون

  24. Mahdi jems می‌گوید

    سلام در مورد رابطه رماتیسم و مصرف قهوهخواستم بدونم
    ممنون

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      طبق مطالعاتی که انجام شده هیچ گونه ارتباطی بین مصرف قهوه و بیماری روماتیسم تا بحال پیدا نشده، ولی خوردن یه قهوه خاص به نام گانودرما برای بیماری روماتیسم نتایج مثبت داره.
      https://cafimafi.com/mag/ganoderma-coffee-mushrooms/

  25. یونس می‌گوید

    کانال تلگرام @cafesherlock کلی اطلاعات مفید درباره قهوه داره
    مچکرم از سایت عالیتون

  26. مهیار می‌گوید

    سلام ممنون از سایت خوب شما میگم بنده ۱۴ سال سن دادم قبل باشگاه یه قهوه دوبل گلد یک روز درمیون میخورم میخواستم بدونم این قهوه از این سن ظرر نداره و انرژی کاذب نمیده ک انرژی اصلی خودم رو بگیره و یک جورایی معتادش بشم نخورم بی‌حال بشم؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      قهوه انرژی کاذب نمیده، انرژیه واقعیه و برای بالای 12 سال هیچ خطری نداره

  27. کیا می‌گوید

    سلام،آیا واقعا کافئین رو سلامت اسپرم خیلی تاثیر گذاره؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      مطالعات دقیقی وجود نداره

  28. حدیث می‌گوید

    سلام من ۱۵ سالمه و از تازه خوردن قهوه رو شروع کردم . از نظر جسمی سالم هستم،بنظرتون چه قهوه ای برای مصرف بهتره؟؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام سرکار خانوم برای سن بالا 12 سال نوشیدن قهوه هیچ مشکلی نداره و فرقی نمیکنه کدوم نوع رو مصرف کنید، ولی توصیه میکنیم از رست بالا (مدیوم دارک و دارک) مصرف نکنید

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture