قهوه جوش یا جذوه چه ویژگی هایی دارد و تفاوت آن با شیر جوش چیست؟

قهوه از دیر باز نوشیدنی محبوب مردم کشورهای مختلف بوده است. راه‌های متعددی برای درست کردن قهوه وجود دارد که در ایران و خاورمیانه یکی از محبوب ترین این روش ها استفاده از قهوه جوش ترک یا جذوه (ایبریک) است.

معمولا هر کشوری روش خاص خود را در تهیه قهوه دارد. برای مثال در آمریکا عموما با استفاده از قهوه ساز چکه ای قهوه درست می‌کنند و در ایتالیا قهوه با اسپرسوساز تهیه می‌شود.

فرانسوی‌ها با سبک منحصربه‌فرد خود در فرنچ پرس قهوه تهیه کرده و می‌نوشند و ترک‌ها نیز با  جذوه طعم اصیل قهوه ترک را خلق می‌کنند.

برای درست کردن قهوه ترک علاوه بر دانه‌های قهوه به عنوان مواد اولیه به قهوه جوش ایبریک یا جذوه نیز نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید بدانید ایبریک چیست و تفاوت آن با شیرجوش چیست، با من در ادامه این مقاله همراه باشید.

خرید قهوه ساز

چرا در ایران به ایبریک، جذوه می‌گویند؟

قهوه جوش - جذوه

قهوه جوش ایبریک در ایران به نام جذوه شناخته می‌شود. نام جذوه از زبان عربی آمده است و استانبولی‌ها آن را Cezve تلفظ می‌کنند.

جذوه در زبان عربی به معنای تکه چوب یا زغال سنگ مشتعل است. در کشور ترکیه با ایبریک یا جذوه که بسیار ساده و کاربردی است، قهوه درست می‌کنند.

جذوه برای کسانی که طعم تلخ و قوی قهوه را دوست دارند و در عین حال نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت قهوه جوش‌های گران قیمت بپردازند انتخاب ایده‌آلی است.

خرید دانه قهوه

قهوه جوش چه ویژگی‌هایی دارد؟

قهوه جوش

  • قهوه جوش ترک یا همان جذوه عموما از مس ساخته می‌شود که پس از چکش‌کاری یک دسته بلند به آن متصل می‌شود. دلیل استفاده از مس به عنوان ماده اولیه تولید قهوه جوش قابلیت آن در انتقال حرارت است، استفاده از مس سبب می‌شود قهوه به صورت یک دست آماده شود.
  • حداقل نسبت قطر کف به دهانه قهوه جوش باید 1.5 به 1 باشد ، یعنی اگر قطر کف آن 9 سانتیمتر است قطر دهانه باید 6 سانتیمتر باشد.
  • جذوه در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و در حال حاضر از آلومینیوم و سرامیک نیز در تهیه آن استفاده می‌شود. همچنین قهوه جوش‌هایی به بازار آمده است که از استیل ضد زنگ تهیه شده‌اند و تغییری در مزه و کیفیت قهوه تولید شده به وجود نمی‌آورند.
  • این وسیله باعث تشکیل کف زیادی روی قهوه می‌شود. قهوه جوش از این نظر کارکردی مشابه شیر جوش دارد چرا که در شیر جوش نیز کف روی شیر تشکیل می‌شود.
  • برای استفاده از جذوه باید آن را بر روی یک سطح داغ مثلا المنت‌های برقی، اجاق‌های برقی یا روی حرارت مستقیم شعله‌های گاز قرار بدهید.

قهوه ترک که به صورت صحیح تهیه شده باشد کف زیبایی دارد. در حقیقت کف قهوه برای ترک‌ها اهمیت زیادی دارد و جزو جدانشدنی قهوه‌هایشان است و چون قهوه جوش جذوه در قسمت پایینی پهن است و قسمت گلویی آن باریک می‌شود، کف قهوه پس از بالا آمدن به دام می‌افتد و به صورت یک‌پارچه فشرده می‌شود.

در نتیجه هنگامی که قهوه در فنجان ریخته شود پخش می‌شود و علاوه بر ظاهر زیبا باعث حفظ اصالت قهوه نیز خواهد شد.

خرید قهوه لاوازا

بیشتر بدانید: طرز تهیه قهوه ترک

شیرجوش چه ویژگیهایی دارد؟

شیر جوش

از آنجایی که در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی بزرگ مانند دیجیکالا شیر جوش را به جای قهوه جوش معرفی و به فروش می‌رسانند لازم دیدیم که تفاوت این دو را کاملا واضح بیان کنیم:

  • همانطور که می‌دانید شیرجوش شبیه قهوه جوش است با این تفاوت که مانند جذوه بالای آن باریک و پایینش پهن نیست.
  • معمولا جنس شیرجوش ها از استیل، آلومینیوم یا چدن است که این برای تهیه قهوه ترک مناسب نیست.
  • از کف شیری که در شیرجوش تهیه شده است بیشتر برای کافه لته یا کاپوچینو استفاده می‌کنند.
  • اگر قهوه ترک را در شیرجوش تهیه کنید نمی‌توانید کف کرمی رنگ روی قهوه را ایجاد کنید.
  • طعمی که جذوه به قهوه ترک می‌بخشد به مراتب بهتر از شیرجوش است به همین دلیل توصیه می‌شود در تهیه قهوه ترک از شیر جوش استفاده نکنید.

اگر شما هم مثل ما عاشق تهیه قهوه ترک با استفاده از قهوه جوش هستید ، تجربیات تان درمورد خرید این وسیله ارزشمند را با ما و سایر همراهان کافی مافی مگ در میان بگذارید.

5/5 (1 نظر)

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. جینا پارسا می‌گوید

    این محصول (قهوه ترک ساز جذوه سایز 2 جنس: آلومینیوم رنگ: آبی) رو میخواهم برای فقط قهوه جوش ساده یا به عبارت دیگر شربت قهوه رو برای جوش کردن روی اجاق میخواهم آیا میشه از آن استفاده کرد یا نه؟ضرری نداره رو ادم؟

    یا فقط برای قهوه ترک باید استفاده کرد؟
    ممنون میشم اگر جواب بدیدباتشکر از شما

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture