کاپوچینو و موکا!؟! مهمترین تفاوت های این دو قهوه محبوب در چیست؟ (بخش اول)

بررسی و مجزا کردن کاپوچینو و موکا گاها بسیار مشکل می باشد، به خصوص اگر قهوه و شکلات را به یک اندازه دوست داشته باشید و اگر نوشیدنی ها را خیلی خوب نشناسید.

این همان چیزی است که امروز سعی خواهیم کرد با بررسی بیشتر کمک کنیم و امیدوارم که شما بتوانید درک بهتری از اینکه کاپوچینو و موکا چیست، بدست آورید بنابراین بیایید باهم نکات کلیدی برای هر دو نوشیدنی را بازگو کنیم.

نکات کلیدی کاپوچینو و موکا

کاپوچینو و موکا

دستور العمل کلی و نسبت هایی که هر نوشیدنی به طور معمول به آنها تهیه می شوند نکات کلیدی مورد بحث ما خواهند بود.

به خاطر داشته باشید که همه کافی شاپ ها از دستورالعمل “سنتی” پیروی نمی کنند و ممکن است پیچ و تاب های و جزئیات کوچک خود را در مورد نوشیدنی ها داشته باشند که باعث ایجاد تفاوت شود.

خرید دانه قهوه

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو

کاپوچینو نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو است که معمولاً نسبت 1 به 3 اسپرسو به شیر در آن استفاده می شود که در بعضی موارد این نسبت به 1 به 5 افزایش می یابد، اما این موارد به نوعی نادر هستند.

نکته اصلی کاپوچینو تعادل اسپرسوی قوی و تیره با شیر خامه ای می باشد به همین دلیل است که در آن  ترکیبی از شیر جوشیده و فوم شیر به کار می رود.

شما در کاپوچینو 2 لایه مشخص دارید، اولی ترکیب زیبایی بین اسپرسو و شیر جوشیده شده در نیمه پایین فنجان می باشد و لایه دوم ترکیبی است بین فوم شیر و کرما حاصل از اسپرسو، که یک لایه تقریبا ضخیم و حجیم می باشد که بسته به باریستا می تواند این موضوع کمی تغییر کند.

به طور کلی این نوشیدنی روشی سنتی برای سرو اسپرسوی تلخ و کاهش غلیظی آن با شیر است تا بتواند اسپرسو را به یک  نوشیدنی لذت بخشتر تبدیل کند.

خرید قهوه اسپرسو 

موکا چیست؟

موکا

موکا نوع دیگری از نوشیدنی های پایه اسپرسو است و در آن ترکیبی از اسپرسو و شیر وجود دارد،  اما این نوشیدنی فقط این نیست، بلکه سس شکلات یا شربت و سیروپ نیز در آن استفاده می شود.

موکا اصلی و اورجینال در بندر موکا، کشور یمن سرو می شد که این بندر محل تجارت باستانی عرب ها بود و بیشتر قهوه های دنیا از طریق این بندر توزیع می شد.

طبق روایت ها آمده است که دانه های معامله شده از طریق بندر موکا یک نوع خاص دانه عربیکا بود که طعم بسیار شبیه دانه های کاکائو داشت و  بنابراین به قهوه کمی طعم شکلاتی می داد.

در حال حاضر روش اصلی تهیه قهوه موکا استفاده از 1 اونس (33 میلی لیتر) اسپرسو و 1 اونس (33 میلی لیتر) سس شکلات است که با یک لایه نازک کف و فوم شیر بر روی آن تکمیل می شود.

با این حال تغییراتی متفاوتی را باریستاها برای تهیه آن ایجاد می کنند مثلا به جای کف شیر از خامه زده شده بر روی آن استفاده می کنند، یا نسبت قهوه استفاده شده در آن را بیشتر از شکلات می گیرند اما روش اصلی تهیه همان چیزیست که در بالا ذکر کردیم.

کاپوچینو و موکا کدام یک کافئین بیشتری دارند؟

کافئین

کاپوچینو و موکا هر دو دارای کافئین هستند و چون هر دو فقط از یک شات استاندارد اسپرسو استفاده می کنند، باعث می شود که سطح کافئین آنها یکسان باشد.

مگر اینکه برای یکی از آنها از شات یا شاتهای مضاعف اسپرسو استفاده کنید، که باز هم هیچ تفاوتی بین آنها وجود نخواهد داشت و به هرمیزان که شات ها فرق کند کافئین بالا و پایین می شود.

با این وجود کاپوچینو به دلیل وجود شیر و شکر اضافه شده در آن که باعث می شود در سیستم گوارشی شما کمی کندی در جذب به عمل آید، چون این دو ماده تمایل به کاهش سرعت جذب کافئین و از بین بردن برخی از اثرات آن را دارند.

منبع: www.coffeeandteacorner.com

0/5 (0 نظر)

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture