شیرین کردن قهوه و چای : بررسی بهترین و سالمترین انواع روش های آن؟!

شیرین کردن قهوه و چای موضوعیست که خیلی از دوست داران قهوه با آن رو به رو هستند و پیدا کردن بهترین نوع شیرین کننده که هم از لحاظ طعم و مزه هم از لحاظ سلامت بتواند گزینه مناسبی باشد دغدغه خیلی از افراد می باشد.

به طور جد می توان گفت لبنیات و شیرین کننده های رایج ترین افزودنی قهوه و چای به حساب می آید، شاید ساده ترین و رایج ترین روش برای شیرین کردن قهوه و چای استفاده از شکر سفید می باشد.

اما بهتر است بدانیم روش ها و مواد بسیار زیادی برای انجام این کار وجود دارد از جمله عسل، شیره افرا، شیره قند، شیرین کننده های صنعتی و سیروپ ها( از جمله سیروپ خرما).

نکاتی در مورد شیرین کرده قهوه و چای

شیرین کردن قهوه و چای

بیشتر شیرین کننده ها به راحتی به نوشیدنی های گرم اضافه می شوند، به ویژه شیرین کننده های خشک مانند شکر که به سرعت در حرارت نوشیدنی های گرم حل می شوند.

به همین خاطر اگر قصد دارید قهوه یخ زده یا چای سرد را شیرین کنید ، سعی کنید قبل از سرد شدن آنها را شیرین کنید یا از یکی از شیرین کننده مایع مانند عسل، شیره قند و سیروپ استفاده کنید.

توجه به این نکته که مقدار شیرین کننده ای که استفاده می کنید نباید تا حدی باشد که عطر و طعم چای و قهوه شما را تحت تاثیر قرار بدهد، اما اگر دوست دار اینکار می باشید باید دقت کنید که مشکل شما در انتخاب نوع قهوه و چای شماست.

چون گاهی بخاطر عدم علاقه به طعم قهوه خود دست به این کار می زنیم که از لحاظ سلامتی بسیار مضر می باشد و تلاش کنید با انتخاب درست این مورد را رفع کنید.

بررسی انواع شیرین کننده های قهوه و چای

قطعا مانند بسیاری از موضاعات دیگر این موضوع نیز موارد بسیار بالایی را شامل می شود که ما سعی می کنیم در اینجا مهمترین و بهترین انواع آن را برای شما بررسی کنیم.

شکر

شکر

شکر متداول ترین شیرین کننده قهوه و چای داغ است که انواع مختلفی دارد، که دراری طعم و مزه متفاوتی می باشند.

به عنوان مثال، شکر قهوه ای دارای طعمی عمیق تر و غنی تری نسبت به شکر تصفیه شده سفید است.. شکر قهوه ای میتونه یک طعم کاراملی و حالت خامه ای به قهوه شما بده که برای دوست دارنی که اسپرسو دوست دارند می تونه گزینه بسیار جذابی باشد. البته استفاده از شکر قهوه درون قهوه ترک نیز بسیار رایج می باشد و دوست داران خاص خودش رو داره.

اگر دنبال طعمی غیرمعمول در شکر انتخابی خود هستید، ژاگری هند jaggery را امتحان کنید که از قند نیشکر تصفیه نشده تهیه می شود که با چای ماسالا یا قهوه طعم عالی پیدا می کند.

موارد دیگری نیز به عنوان شیرین کننده استفاده می شوند مانند انواع آبنبات ها شکلات ها، مخصوصا شکلات چیپسی و همچنین به طور مثال در ایران نبات نیز جز مشتقات شکر محسوب می شوند.

نکته ای که لازم است اینجا اشاره کنیم که تا حد ممکن میزان استفاده از شکر سفید را درون قهوه خود کاهش دهید. چون در بین شیرین کننده های قهوه می توان گفت شکر سفید مضرترین گزینه می باشد که علاوه بر عوارض سلامتی، میزان تاثیرگذاری کافئین قهوه را نیز کاهش می دهد.

عسل یک شیرین کننده طبیعی قهوه

عسل

عسل یک شیرین کننده محبوب برای چای و قهوه سرد و همچنین دمنوش ها است که حتی در گاهی موارد مانند قهوه اسپانیایی به طور اختصاصی از عسل در تهیه آن استفاده می شود.

همانند شکر، انواع مختلف عسل  وجود دارند که باعث ایجاد طعم های متفاوتی در قهوه شما می شوند، که عسل شبدر بخاطر وجود طعمی خنثی که تاثیر منفی در طعم و عطر قهوه نیم گذارد محبوبترین نوع عسل می باشد.

برخی افراد عسل را به عنوان یک شیرین کننده برای خواص مشهور سلامتی آن انتخاب می کنند، اگر به دلایل سلامتی عسل را ترجیح می دهید، حتماً هنگام تهیه قهوه یا چای آن را نجوشانید، زیرا این کار باعث کاهش اثرات آن می شود.

شیره قند

شیره قند

اگر پخت و پز دوست دارید، به احتمال زیاد شیره در آشپزخانه دارید، محصول فرآیند تصفیه شکر است و ظاهر تیره و غلیظ دارد، شیرین کردن قهوه با شیره طعم خوبی بدون اضافه کردن مقدار زیادی کالری مثل شکر سفید می دهد.

شیره قند عطر و طعم عمیق و جسورانه ای دارد که مناسب قهوه های برزیلی، کونا و کلمبیا است، که بخاطر مایع بودن برای استفاده در قهوه های یخ زده بسیار مناسب می باشد

دارچین از محبوبترین شیرین کننده های قهوه

دارچین  ادویه ای است که به محض شنیدن اسم آن چوب های نازک قهوه ای رنگ آن به ذهن مان می آید که به دلیل عطر و طعم دلنشین آن و همچنین طبع گرمش، در بسیاری از دمنوش ها، چای و قهوه اضافه می شود.

دارچین به طور قطع یکی از پر استفاده ترین مواد غذایی می باشد که برای شیرین کردن قهوه مورد استفاده قرار می گیرد تا جایی که حتی یک قهوه به نام قهوه دارچینی داریم که به طور تخصصی با آن درست می شود.

دارچین بر خلاف سایر شیرین کننده ها به هیچ وجه میزان قند خون را افزایش نمی دهد به همین خاطر نیز به کسانی که دیابت دارند توصیه می شود که از این شیرین کننده برای کم کردن طعم تلخ قهوه خود استفاده کنند.

شاید تنها مشکلی که بتوان در مورد دارچین بیان کرد این است که علاوه بر طعم شیرینی، کمی طعم تند نیز به قهوه شما میبخشد که شاید بعضی افراد آن را دوست نداشته باشند.

استویا

شیرین کردن قهوه و چای

استویا که یک محصولی نوین به حساب می آید که اگر دیابتی هستید ولی قهوه رو یکم شیرین دوست دارید، استویا یکی از سالم‌ترین شیرین‌کننده‌هایی هست که می‌توانید استفاده کنید.

این ماده شیرین‌کننده طبیعی، گیاه Stevia Rebaudiana هست که 300 برابر شیرین‌تر از قندهای معمولی می باشد، استویا کالری ندارد چون حاوی کمتر از پنج گرم کربوهیدرات می باشد.

همچنین استویول، یک جزء در استویاست که باعث تحریک و انتشار TRPM5 می شود که به لوزالمعده کمک می‌کند انسولین کافی بعد از غذا آزاد کند.

سیروپ افرا

شیرین کردن قهوه و چای

سیروپ افرا شیرین‌کننده طبیعی می باشد که کاملاً از شیره درختان تهیه‌شده، نه‌تنها طعم خوبی به قهوه شما می دهد، بلکه ازنظر سلامتی هم بسیار ارزشمند است.

طبق مطالعه‌ای در سال 2011 که توسط محققان دانشگاه Rhode Island انجام ‌شد نشون داد که فنولیک‌های شربت افرا ترکیب آنتی‌اکسیدان مفیدی دارن که برای مهار آنزیم‌های دیابت نوع دو استفاده می شود، همچنین، این فنل‌ها خاصیت ضد سرطانی و ضد باکتریایی دارند.

مواد معدنی موجود در این شیرین‌کننده طبیعی ازجمله کلسیم، روی و منگنز، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت استخوان‌های بدن می شود.

برای ایجاد عطروطعم شیرین در قهوه با سیروپ افرا فقط باید یک قاشق چایخوری شربت افرا رو به قهوه خود اضافه کنید.

در انتها باید بگوییم موارد دیگری که برای شیرین کردن قهوه می باشد و می توانید برای قهوه و چای خود استفاده کنید سیروپ خرما، وانیل، شیر عسل و… می باشد ولی یادتان باشد؛ درسته که قهوه یک نوشیدنی تلخ به حساب میاد، ولی تلخیش خیلی جذابه پس خیلی دنبال شیرین کننده ها نباشید. 🙂

منبع: www.thespruceeats.com

0/5 (0 نظر)

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture