اشتباهات رایج رست قهوه که باید از انجام آن پرهیز کنیم؟!

یکی از موضوعاتی که بسیاری از دوست داران قهوه و کسانی که به طور کاملا تخصصی موضوع تهیه قهوه را بررسی می کنند رست قهوه می باشد.

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی اشتباهات رایج رست قهوه که ممکن است برای ما اتفاق بی افتد و از آن مطلع نباشیم، غافل از اینکه این عیب ها و نواقص متداول در رست دادن قهوه توسط ما می تواند کاملا طعم قهوه ما را تحت تاثیر قرار دهد.

خرید دانه قهوه

جالب است بدانید اگر بخواهیم اشتباهات رایج رست قهوه را با هم بررسی کنیم تقریبا 90 درصد این نواقص یکسان می باشد و دانستن و رعایت این موارد می تواند کار ما را خیلی راحتتر و بهتر کند، پس توصیه می کنیم حتما تا انتها با ما همراه باشید.

اشتباه اول: گرم نکردن تجهیزات

اشتباهات رایج رست قهوه

حتما می دانید که برای ایجاد و تهیه قهوه با رست های متفاوت شرایط و دماهای مختلفی لازم است، پیشنهاد می کنیم که اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارد به مقاله بررسی درجه رست های قهوه ما مراجعه کنید.

یکی از مواردی که از اشتباهات رایج رست قهوه به حساب می آید عدم گرم کردن تجهیزات قبل از شروع کار می باشد، عدم رعایت این موضوع می تواند باعث عدم هماهنگی و توازن در انتقال حرارت بر روی دانه های سبز شما شود.

خرید قهوه فرانسه

برای کسانی که به طور حرفه ای اینکار را با دستگاه رُستر قهوه انجام می دهند باید بگوییم که قبل از ریختن دانه های سبز قهوه لازم است رستر چند دقیقه شروع به کار کند که این زمان متناسب با شرایط دمایی محیط شما می تواند متغییر باشد.

اشتباه دوم: یادداشت نکردن

اشتباهات رایج رست قهوه

این موضوع را می توان گفت قطعا یکی از نواقص رست دادن قهوه است که در بسیاری از ما اتفاق می افتد، چون جز خصوصیات اخلاقی ما به حساب می آید که فکر می کنیم همه چیز را بلدیم و یا اینکه چیزی را فراموش نمی کنیم.

اما باید بدانید قطعا بدن ثبت مستندات لازم مثل درجه حرارت، مدت زمان رست، جریان هوا (در رُستر قهوه) و… تقریبا هر بار ممکن است رست شما حالت متفاوتی را تجربه کنید، مهمتر اینکه شما با ثبت اتفاقات می توانید هر بار از تجربیات بار قبل تجربه کسب کنید و به مرور فرایند رست دادن قهوه خود را تغییر دهید.

ایوان گیلمن Evan Gilman که یکی از برترین باریستاها دنیا به حساب می آید در مورد این موضوع می گوید: “هنگامی که من تفت می دهم و شروع به رست می کنم، از ابتدا تا انتها درجه حرارت را ثبت می کنم، از دمای شارژ شروع می کنم تا وقتی که دانه ها را از رستر بیرون می آورم، به طور معمول هر 30 ثانیه یادداشت برداری می کنم.”

اشتباه سوم: عجله برای نوشیدن قهوه

مصرف سریع قهوه

بعد از پایان عمل رست دادن و پخش شدن عطر قهوه در فضا، نچشیدن قهوه یکی از سخت ترین کارهاییست که می توان از فرد آماده کننده خواست 🙂

همه ما دوست داریم بعد از پایان کار، نتیجه عمل خود را تست کنیم، که باید بگوییم این اتفاق یکی از اشتباهات رایج رست قهوه به حساب می آید، دلیل این موضوع هم آزاد شدن گاز CO2 می باشد.

بعد از پایان رست شما لازم است به قهوه خود استراحت دهید، که این مدت زمان در شرایط مختلف متفاوت است و به عواملی مانند درجه رست، نوع دانه های قهوه و موارد دیگر وابسته است.

خرید قهوه اسپرسو 

فراموش نکنیم استراحت دادن به قهوه بسیار مهم است،  زیرا گاز CO2 در هنگام رست در دیواره سلولهای قهوه به دام افتاده است، که در اثر تماس با آب آزاد می شود و باعث ایجاد مشکل در موقع دم کردن قهوه شود و طعم را تحت تاثیر قرار دهد.

البته لازم است بدانید زمان استراحت شما نباید آنقدر هم طولانی شود تا قهوه شما تمام CO2 خود را از دست دهد، زیرا این گاز در هنگام خروج مقداری از مواد معطر موجود در دانه ها را نیز از بین می ببرد.

به طور کلی لازم است در رست های دارک شما مدت زمان استراحت را کمتر در نظر بگیرید و هرچه میزان رست شما لایت تر می شود این زمان بیشتر می شود، حداقل زمان ایده آل را 5 روز در نظر می گیرند.

اشتباه چهارم: رست دادن کم یا بیش از حد

مشکلات رست قهوه

یکی از اشتباهات رایج رست قهوه که بسیار اتفاق می افتد مخصوصا زمانی که در خانه این کار را انجام می دهید این است که یا بیش از اندازه عمل تفت دادن را انجام می دهیم یا کمتر از حد!

لازم است قبل از انجام هر کاری شما مشخص کنید که دنبال چه چیزی هستید و از قهوه خود چه چیزی می خواهید، در واقع سلیقه شخصی شما در این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

زیاد این اتقاق می افتد که بعد از رست دادن می بینید که اینقدر قهوه برشته نشده که با چکش هم بزنید روی دانه خورد نمی شود یا آنقدر رست داده می شود که می توان در آن انگشت زد و نقاشی کشید چون کاملا تبدیل به کربن شده است! 🙂

از نظر طعم نیز اگر بخواهیم بررسی کنیم، رست دادن کم باعث ایجاد یه قوام آبگوشتی و بسیار سبک می شود در حالی که رست زیاد باعث ایجاد یک طعم بسیار تلخ در قهوه شما می شود.

برای جلوگیری از این موضوع لازم است یا آنقدر تجربه کنید تا بتوانید اینکار را انجام دهید و یا اینکه قبل از شروع آموزش ببینید.

خرید دانه قهوه عربیکا

اشتباه پنجم: عدم شناخت دانه سبز قهوه

نواقص رست دادن قهوه

شاید در ابتدا از خود بپرسید شناخت دانه چه تاثیری در کار ما دارد اما باید بگوییم یکی از عیب ها و نواقص متداول که خیلی به آن دقت نمی کنند عدم شناخت دانه می باشد، هرچه شما در مورد قهوه بیشتر بدانید در رست دادن قهوه بهتر عمل می کنید.

باید بدانیم که در عمل رست دادن متغیر های کوچک، تفاوت های بزرگی ایجاد می کند، و هر دانه قهوه دارای خصوصیات متفاوتی با دانه دیگر می باشد که لازم است به آن دقت کنیم، که چند مورد اصلی را با هم بررسی می کنیم:

اندازه و سایز دانه قهوه یکی از این موارد می باشد، وقتی دانه های شما کوچک باشند با چگالی بیشتر خیلی زودتر گرما به آن منتقل می شود و احتمال زیاد برشته شدن برای آنها بسیار زیاد است، موضوعی که در مورد دانه های بزرگ هم باید دقت کنید این است که بعد از رسیدن گرما و تفت داده شدن احتمال ترک خورد و پریدن دانه ها بسیار بالاست.

رطوبت دانه های قهوه را لازم است که حتما مورد بررسی قرار دهیم و دانه هایی که دارای رطوبت زیادتری می باشند به انرژی بیشتری نیاز دارند تا یک رست بهتری پیدا کنند.

خرید قهوه فوری

اشتباه ششم: پخت دانه

عیب متداول در رست قهوه

پخت یک اصطلاح رایج و متداول است که در هنگام ایجاد نقص و عیب در فرایند رست و برشته کاری ما استفاده می شود.

در واقع وقتی این اتفاق می افتد خیلی از عطرها و طعم های قهوه ما از بین می رود که دلیل این موضوع هم گرفتن گرما در زمان نامناسب از دانه ها می باشد و به نوعی دمای دانه های متوقف شود.

پخت دانه قهوه زمانی اتفاق می افتد که سرعت افزایش (درجه در دقیقه) شما متوقف شود یا در اواخر برشته شدن منفی شود که معمولا قبل از اولین ترک است یعنی در واقع به نوعی شما دانه های خود را در یک دما ثابت کنید قبل از اینکه روغن های آن آزاد شود.

برای اجتناب کردن از اینکار لازم است شما به هیچ وجه قبل از اولین ترک در دانه ها دما و شعله خود را کم نکنید و اجازه دهید که دمای شما رو به افزایش باشد، مراقب باشد این موضوع از عیب ها و نواقص متداول است که در فرایند رست دادن قهوه اتفاق می افتد و تاثیر خیلی منفی در رایحه و مزه قهوه شما می گذارد.

خرید سیلو قهوه و سیلو شکلات

اشتباه هفتم: سوزاندن دانه

سوزاندن دانه قهوه

در حالی که پخت هنگامی اتفاق می افتد که سرعت بالا آمدن دما متوقف شود یا پایین بیاید، سوزاندن در مواقعی اتفاق می افتد که در مراحل اولیه رست از گرما زیاد استفاده کنیم که باعث می شود که یک دانه سوزانده می شود، در حالی که قسمت داخلی آن خام باقی مانده!

این موضوع بیشتر برای کافی شاپ ها و مکان هایی که دارای دمای شعله بالا می باشند اتفاق می افتد، البته اگه شما هم در منزل تلاش کنید این اتفاق می افتد 🙂

اشتباه هشتم: تمیز نبودن وسایل رست

تمیز نبودن تجهیزات قهوه

شاید تمام این اشتباهاتی که برای شما بازگو کردیم همه فقط بر روی طعم و مزه قهوه شما تاثیر منفی داشتند، اما این مورد نه تنها بر روی طعم و مزه تاثیر گذار است بلکه بسیار خطرناک است.

شاید ندانید ولی پوسته های دانه قهوه قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارند و به راحتی و خیلی سریع باعث ایجاد آتش سوزی می شوند، پی رعایت این موضوع بسیار مورد توجه و اهمیت است.

ما سعی کردیم به طور کلی نواقص و عیب هایی که بسیار متداول و رایج هستند در زمان رست دادن قهوه و مشکلات رست قهوه به حساب می آیند را برای شما بازگو کنیم ولی اگر دوست دارید از مشاوره ها و روش های تهیه و خرید بهترین قهوه های ایران و جهان اطلاع پیدا کنید با ما در ارتباط باشید و ما را دنبال کنید.

فروشگاه قهوه کافی مافی

 

0/5 (0 نظر)

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture