چای ترش و بررسی خواص بی نظیر آن طبق تحقیقات جهانی!

چای ترش یا چای مالمیر یا چای مکه (نام علمی: Hibiscus sabdariffa) یا چای روزل یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد.

در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائیکا یا Sorrel، و شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده Karkade مشهور است، مزه آن ترش است و معمولاً با شکر نوشیده می‌شود.

تحقیقات نشان دهنده طیف وسیعی از مزایای سلامتی این نوشیدن را کشف کرده است که نشان می دهد چای ترش می تواند فشار خون را کاهش دهد، با باکتری ها مبارزه کند و حتی به کاهش وزن کمک کند، که ما سعی داریم مهمترین این موارد را که طبق آمارهای جهانی به دست آمده است را برای شما بازگو کنیم.

1. چای ترش مملو از آنتی اکسیدان است!

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها در واقع مولکول هایی هستند که به مبارزه با ترکیباتی موسوم به رادیکال های آزاد کمک می کنند که به سلول های شما آسیب می رسانند.

چای ترش یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان های به حساب می آید که می تواند کمک چشمگیری به جلوگیری از آسیب ها و بیماری های ناشی از تجمع این رادیکال های آزاد کند.

در یک مطالعه که بر روی موش های آزماییشگاهی انجام شد نشان داد که عصاره گیاه چای ترش تعداد آنزیم های آنتی اکسیدان را به شکل چشمگیری افزایش داده و اثرات مضر رادیکال های آزاد را تا حد شگفت انگیز 92٪ کاهش داد!!(منبع)

2. کمک به کاهش فشار خون

فشار خون

یکی از چشمگیرترین و مشهورترین فواید چای گیاه هیبسک (چای ترش) این است که باعث کاهش فشار خون می شود.

با گذشت زمان فشار خون بالا می تواند فشار بیشتری بر قلب وارد کند و باعث ضعیف شدن آن شود، فشار خون بالا همچنین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است.

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف چای ترش، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را بسیار کاهش می دهد، یک بررسی در سال 2015 از پنج مطالعه نشان داد که چای گیاه هیبسک به طور متوسط ​​فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به ترتیب 7.58 mmHg و 3.53 mmHg کاهش می دهد.

خرید چای امیننت

3. چای ترش و کمک به کاهش سطح چربی خون

چربی خون

علاوه بر کاهش فشار خون برخی از مطالعات نشان داده اند که چای ترش می تواند به کاهش سطح چربی خون شما نیز کمک کند، که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی است.

در یک آزمایش به 60 نفر مبتلا به دیابت، مصرف چای ترش و چای سیاه تجویز شد که بعد از یک ماه تاثیرات قابل ملاحضه ای دیده شد، کسانی که چای هیبیسک نوشیدند، میزان کلسترول HDL “خوب” در آنها افزایش پیدا کرد و میزان کلسترول LDL و تری گلیسیرید “بد” در آنها بسیار کاهش پیدا کرد.

4.افزایش سلامت کبد توسط نوشیدن چای ترش

چای ترش و کبد

از تولید پروتئین گرفته تا ترشح صفرا تا تجزیه چربی تماما نشان دهنده اهمیت کبد برای سلامت کلی بدن انسان ها می باشد.

جالب توجه است که مطالعات نشان داده است که گیاه چای ترش ممکن است باعث افزایش بالای سلامتی کبد شود و به کارایی موثر آن بسیار کمک کند.

یک مطالعه که بر روی 19 فرد دارای اضافه وزن اجام شد نشان داد که مصرف عصاره این گیاه  به مدت 12 هفته باعث بهبود استاتوز کبدی می شود، که در غیر اینصورت این وضعیت با تجمع چربی در کبد همراه می شود، که می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

خرید چای ماسالا

5. کاهش وزن به کمک چای ترش،

چای ترش

در تکمیل قست قبل، حتی مطالعات متعددی حاکی از آن است که مصرف چای ترش می تواند با کاهش وزن شما همراه باشد و از چاقی محافظت کند.

در بررسی های یک مطالعه که در بین 36 فرد دارای اضافه وزن انجام شد نشان داد که مصرف عصاره گیاه چای ترش بعد از 12 هفته باعث کاهش وزن بدن، چربی بدن، شاخص توده بدن و نسبت ران به کمر شد.

6. فواید ضد بیماری چایی ترش

چای ترش به خاطر داشتن «پروتوکاتکویک اسید» در خود یکی از نوشیدنی های ضد بیماری حاد، مخصوصاً انواع سرطان ها به حساب می آید. طبق مطالعات انجام شده این چای عمل رشد سلول های سرطانی را به شکل ویژه ای کاهش داده و همچنین از تشکیل تومور نیز در بدن ما جلوگیری می کند.

این چای همچنین سرشار از اسید آسکوربیک یا همان ویتامین c می باشد که خیلی از ما با خواص و فواید آن بسیار آشنا هستیم؛ مخصوصاً در مورد تاثیرات آن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد.

وجود این ویتامین در طولانی مدت باعث تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد که نتیجه آن، داشتن یک نوشیدنی ضدالتهابی و ضدباکتریایی قوی می باشد.

7. خواص چای ترش برای زنان

یکی از مشکلات رایجی که بانوان و دختران با آن همیشه همراه هستند دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات می باشد که گاهاً بسیار عذاب آور و طولانی نیز می باشد. طبق مطالعات انجام شده چای ترش می تواند با تنظیم هورمون‌های بدن بانوان این دردها را تا حدودی کاهش دهد و همچنین کمک کن تا از شدت سایر علائم قاعدگی مانند حالات روحی ناپایدار، افسردگی و پرخوری کم شود.

موضوع دیگری که بسیاری از خانوم ها همیشه به دنبال رفع آن می باشند؛ چین و چروک های صورت می باشد که چای ترش به خاطر داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین C بالا می تواند تا اندازه ویژه ای به سلامت پوست کمک کرده و با از بین بردن باکتری های پوستی و الکترون های آزاد، به جوان ماندن و حذف چین و چروک پوست کمک ویژه ای کند و از پیری زود رس جلوگیری کند.

موارد متعددی از تاثیرات این چای فوق العاده وجود دارد مانند کمک به کاهش ابتلا به سرطان، کمک به درمان باکتری هاو.. که ما در اینجا مهمترین اصلی ترین آنها را بررسی کردیم تا شاید بتوانیم نقشی کوچک در روی آوردن شما به نوشیدن این چای فوق العاده داشته باشیم. 🙂

منبع:  www.healthline.com

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture