نوشیدن قهوه صبح و بررسی مزایا و معایب آن

نوشیدن قهوه صبح یکی از مواردی می باشد که با سوالات و ابهامات متفاوتی همراه است. بعضی از افراد بر این عقیده می باشند که به طور کلی قهوه در صبح گزینه مناسبی نمی باشد، برخی بالعکس. ما در این مقاله از کافی مافی سعی داریم به این موضوع بپردازیم که کدام یک از این دو گزینه صحیح می باشد و  آیا نوشیدن قهوه ناشتا در ابتدای صبح برای بدن نتایج مثبتی به همراه دارد یا خیر؟

نوشیدن قهوه صبح آری یا خیر؟

خیلی از ما همیشه دنبال این هستیم که جواب سوالات خود را خیلی ساده و دقیق بگیریم و بریم، در مورد این مسئله هم که آیا نوشیدن قهوه صبح گزینه مناسبی می باشد یا خیر باید جواب بدهیم هم بله و هم خیر!

به طور کلی خوردن قهوه در ایتدای روز می تواند مزیت های فوق العاده برای شما به همراه داشته باشد، اما می خواهم به این نکته اشاره کنم این فواید تنها تا زمانی وجود دارد که این نوشیدن به صورت ناشتا نباشد.

زمانی که شما قهوه صبحگاهی را به صورت ناشتا مصرف کنید، تقریباً تمام خواص نوشیدن قهوه را خنثی کردید و گاهاً حتی نتایج منفی را نیز برای سلامت بدن خود به ارمغان آورده اید که ما سعی می کنیم در ادامه به طور کامل آن را بررسی کنیم.

مزایای نوشیدن قهوه صبح

مزایای قهوه صبحگاهی

 

خیلی از ما با خود این موضوع را بیان می کنیم که اصلاً چه اصراری است که نوشیدن قهوه صبح باشد و مگر اول صبح چه فرقی با سایر زمان های روز برای نوشیدن قهوه دارد؟  برای درک این موضوع توصیه می کنیم موارد زیر را به طور دقیق مطالعه و بررسی کنید:

1. صبح راحتتر از خواب بیدار شوید.

همانطور که احتمالاً باید بدانید کافئین سبب تحریک محرک‌های عصبی می‌شود و در نتیجه خواب را از چشمان شما می‌گیرد. البته تأثیرات کافئین در همه افراد به یک شکل نیست؛ افراد زیادی وجود دارند که علیرغم نوشیدن قهوه به راحتی و بی هیچ مشکلی می‌توانند بخوابند.

موضوعی که در ابتدای روز و بعد از بیدار شدن افراد از خواب به سراغ آنها می آید خواب آلود بودن و علاقه زیاد به استراحت مجدد می باشد، قهوه یکی از مهمترین نوشیدنی هایی می باشد که می تواند به راحتی این مشکل را رفع کند و هوشیاری کامل را برای شما محیا کند.

2. درد عضلانی را کم کنید.

نوشیدن قهوه صبح

یکی از مشکلات و موارد رایجی که در هنگام بیدار شدن از خواب به سراغ افراد می آید دردهای عضلانی می باشد.

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه ایلی‌ نویز انجام شد این موضوع به اثبات رسید که شما می توانید با نوشیدن قهوه صبح این دردهای عضلانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

در واقع شما با قهوه می توانید بدن خود را از لحاظ جسمانی آماده شروع یک روز خوب کنید و در طولانی مدت از شر این دردهای ناراحت کننده راحت شوید.

3. نوشیدن قهوه صبح انرژی زا می باشد.

مورد بعدی که می توان در مورد مزایای قهوه صبحگاهی به آن اشاره کرد نتایج مثبت این نوشیدنی فوق العاده در شروع یک روز پر انرژی معرفی کرد.

خیلی از ما بعد از بیدار شدن از خواب با این مشکل مواجه می شویم که سطح انرژی بدن ما به شکل قابل توجهی بسیار کم می باشد، یکی از مواد غذایی که قادر است این مشکل را به شکل قابل توجهی در بدن شما کاهش دهد قهوه می باشد.

4. آماده شدن برای ورزش صبحگاهی

اگر شما هم جز افرادی می باشید که شروع روز خود را با ورزش شروع می کنید باید به این نکته اشاره کنیم که با نوشیدن قهوه صبح شما می توانید به راحتی بدن خود را آماده ورزش کنید.

تحقیقات مختلفی نشان می دهد که نوشیدن قهوه قبل از تمرین بدنی، در واقع می‌ تواند عملکرد بدن شما را افزایش دهد و همچنین آن را برای شما بسیار لذت بخش‌تر کند.

علاوه بر بالا بردن سطح انرژی و کاهش خستگی عضلانی برای شروع یک ورزش با کیفیت در صبح می توان به بالا بردن تمرکز نیز از جمله فواید نوشیدن قهوه در صبح اشاره کرد، حفظ فرم صحیح بدن از جمله مهمترین نتایج مثبت بالا بردن تمرکز توسط قهوه می باشد.

معایب نوشیدن قهوه با معده خالی

قهوه ناشتا

تا اینجای کار ما به بررسی فواید نوشیدن قهوه صبح پرداختیم و تقریباً این موضوع برای ما به اثبات رسید که قهوه می تواند یک نوشیدن بسیار عالی برای آغاز روز ما باشد، اما لازم است به این نکته اشاره کنیم که اگر همین قهوه با این همه مزایای سلامتی را به صورت ناشتا و با معده خالی مصرف کنیم می تواند نتایج مخرب مختلفی برای بدن ما به همراه داشته باشد.

1. اسید معده افزایش پیدا می کند.

یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلاتی که در زمان نوشیدن قهوه صبح اتفاق می افتد افزایش اسید معده می باشد، از آنجایی که هیدروکلریک اسید موجود در معده که وظیفه اش سوزاندن غذاهای خورده شده می باشد با نوشیدن قهوه  افزایش پیدا می کند مشکلات متعددی برای معده ما به همراه دارد.

در واقع وقتی که شما قهوه را به صورت ناشتا و معده خالی مصرف می کنید با بالا رفتن این اسید مشکلاتی مانند سوزش در معده، سندرم روده تحریک پذیر و در نتیجه زخم معده را برای شما به همراه دارد.

2. قهوه ناشتا باعث ایجاد مشکلات عصبی می شود.

بدن انسان به یک ماده به نام سروتنین نیازمند می باشد که وظیفه آن به نوعی “حال خوب کردن” می باشد، به طور کلی این ماده با خوردن صبحانه به میزان زیادی در بدن افزایش پیدا می کند.

اما زمانی که شما به به صورت ناشتا و با معده خالی به سراغ نوشیدن قهوه صبح می روید مقدار صبحانه شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و در برخی موارد به صفر نزدیک می شود، با همین کار شما باعث کاهش چشم گیر سورتنین در بدن خود می شود که؛ موجب عصبانیت، بی قراری و حتی افسردگی و در نهایت باعث سختی تمرکز می شود.

3. نوشیدن قهوه صبح باعث سوء هاضمه می شود.

گاهاً مشاهده می کنیم که در مورد قهوه این موضوع بیان می شود که اگر نوشیدن قهوه صبح به صورت ناشتا انجام شود برای لاغر شدن افراد گزینه خوبی می باشد، اما باید گفت درست است که فرد ممکن است لاغر شود ولی در واقع این لاغری به شکل صحیح و درستی نمی باشد.

نوشیدن قهوه با شکم خالی موجب نفخ و زخم معده می شود علاوه بر این توانایی متابولیسم بدن را کاهش می دهد زیرا بدن زمان سختی را برای هضم دارد.

4. قهوه ناشتا بدن را دی هیدراته می کند.

بیدار شدن و قهوه خوردن

یکی از مهمترین مواردی که هم در نوشیدن قهوه و هم چای وجود دارد و به وضوح مشخص است ادرار آور بودن آنها در زمان نوشیدن با شکم خالی می باشد که تاثیرات منفی زیادی روی بدن ما به همراه دارد.

بالا رفتن تعداد ادرار در طول روز باعث شده در دراز مدت بدن شما خشک شود و علاوه بر لاغری، پوست شما نیز از شادابی و طراوت بی بهره شود.

5. ریتم طبیعی بدن را به هم می ریزد.

ریتم طبیعی بدن ما به گونه ای می باشد که بعد از بیدار شدن از خواب، بدن به خودی خود با ترشح ماده ای به نام کورتیزول تلاش می کند که انرژی و شادابی بعد از خواب را به انسان منتقل کند.

نوشیدن قهوه صبح با معده خالی باعث می شود که انتشار کورتیزول موجب تغییراتی شود و در طولانی مدت ریتم طبیعی بدن شما به هم بریزد.

پس از بررسی تمام این موارد باید به این موضوع اشاره کنیم که نوشیدن قهوه صبح گزینه مناسبی برای افراد می باشد، اما بهتر است نوشدن آن بعد از صرف صبحانه و با گذشت 1 الی 2 ساعت بعد از آن باشد.

 

0/5 (0 نظر)

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture