طرز تهیه نسکافه خوش عطر و طعم در 2 دقیقه

شاید شما هم یکی از عاشقان قهوه باشید. اما ممکن است وقت یا حوصله کافی برای درست کردن قهوه مورد علاقه تان را نداشته باشید و ترجیح بدهید از انواع قهوه فوری استفاده کنید. نسکافه یکی از انواع قهوه فوری است که در زمان بسیار کوتاهی می‌توانید آن را آماده کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

در این مطلب قصد دارم درباره نسکافه، تاریخچه آن، فواید و مضرات آن و طرز تهیه این نوشیدنی خوش طعم با شما صحبت کنم.

اگر شما نیز از دوستداران نوشیدنی‌‌های گرم و فوری هستید، پیشنهاد می‌کنم با ما همراه شوید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

خرید قهوه لاوازا

نسکافه چیست و چگونه به وجود آمده است؟

نسکافه
اولین بسته بندی نسکافه

نسکافه یک اشتباه رایج در بین ما ایرانی ها می باشد که برای نام قهوه فوری استفاده می کنیم. در سال 1938 یک شرکت محصولات غذایی چند ملیتی سوئیسی به نام نستله، روش تولید قهوه ای را ابداع کرد به نام قهوه فوری که به راحتی قابل درست شدن و آماده شدن بود.

از آنجایی که این شرکت نام این قهوه خود را نسکافه قرار داد و ما ایرانی ها عادت داریم بسیاری از مواد غذایی که برای اولین بار تولید می شود را با نام برند آن بشناسیم مثل تاید، دلستر و… نامی که برای همه قهوه فوری ها استفاده می کنیم نسکافه می باشد. در حالی که بسیاری از کارخانه های در حال حاظر قهوه فوری تولید می کنند ولی ما همه آنها را با نام نسکافه می شناسیم!

دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم باید گفت؛ در سال 1983 سرمایه‌داران برزیلی خواستار افزایش اقبال عمومی برای خرید و مصرف قهوه بودند و از نستله خواستند تا راه حلی برای اینکار ارائه کند. ایده اولیه استفاده از پودر قهوه به صورت قرص‌های مکعبی بود. ماده‌ای که بتواند بازار زیادی را به خود جذب کند و در عین حال به بازار فروش قهوه به صورت سنتی آسیبی وارد نکند. ولی متاسفانه هدف دوم محقق نشد و این قرص‌های مکعبی با استقبال فراوانی همراه شدند، که این امر و ضربه به فروش سنتی قهوه منجر به توقف تولید این قرص های مکعبی شد.

حدود هفت سال پس از این اتفاق، شیمیدانی به نام دکتر مکس نوعی از قهوه به نام نسکافه را ساخت. محبوبیت نسکافه بیش از حد تصور بود. به طوری که تبدیل به نوشیدنی اصلی نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا شد.

به مرور زمان انواع مختلف نسکافه رایج شد. براساس برخی از آمارها امروزه بیش از 5500 فنجان قهوه فوری از انواع مختلف آن در هر ثانیه نوشیده می‌شود و این آمار نشان از محبوبیت بسیار بالای قهوه های فوری در سراسر جهان دارد.

نسکافه را اشتباه نگیرید!

دانه قهوه حاوی فیبر نامحلول است یعنی اگر اسیاب شده و در آب بجوشانیم، فیبر آن در کف ظرف رسوب کرده و رنگ قهوه در آب جوش حل میشود. حالا اگر این قهوه را با روش های صنعتی دم کنند و عصاره آن را بگیرند و این عصاره را خشک کنند و به صورت پودر در بیاورند، قهوه تولید شده را قهوه فوری یا همان نسکافه می گویند.

پس قهوه فوری همان قهوه دم شده خشک شده می باشد و به همین خاطرم هست که سریع در آب جوش حل می شود و درست می شود. حالا دو روش اصلی برای این خشک کردن وجود دارد، یا اینکه خشک کردن را با گرما انجام دهند که نتیجش می شود نسکافه کلاسیک. ولی اگر خشک کردن را با انجماد و سرما انجام دهند نتیجش می شود نسکافه گلد.

یکبار برای همیشه بدانید : 

  • نسکافه یکی از برندهای قهوه فوری است که توسط شرکت نستله تولید میشه ولی خیلی از ما فکر می کنیم که نسکافه یک چیز خاص جداست!
  • کافی میکس نیز یک نوع از قهوه های فوری می باشد که تنها به آن شکر و کافی میت (شیر غیرلبنی) اضافه شده!
  • ترابیکا، گوددی، علی کافه، نسکافه، جاکوبز و… همگی برندهای قهوه فوری می باشند و فقط ترکیبات و گاهاً روش تولید آنها با هم فرق دارد.

خرید قهوه فوری

فواید و مضرات

فواید و مضرات نسکافه بسیار است اما من به ذکر چند مورد کوتاه بسنده می‌کنم. برای طعم دار کردن هر ماده غذایی قطعا باید از مواد شیمیایی استفاده کرد و به جز این راهی وجود ندارد.

خصوصا برای ماده‌ای مانند قهوه که در مقیاس جهانی تولید می‌شود، برای بالا بردن صرفه اقتصادی و درآمدزایی بیشتر از مواد شیمیایی برای طعم‌دار کردن آن استفاده می‌شود و نمی‌توان به کل از مواد طبیعی استفاده کرد.

بنابراین هر نوع قهوه طعم‌دار مانند نسکافه دارای مواد شیمیایی است و ممکن است مصرف بیش از حد آن برای هر کسی مشکلات بزرگ و کوچکی را به بار آورد.

اما از خواص انواع قهوه همچون نسکافه می‌توان به زیباسازی پوست به وسیله کلاژنی که تولید می‌کند، اشاره کرد و همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مواد برای حفظ زیبایی و شادابی پوست کلاژن است.

همچنین نوشیدن قهوه باعث کاهش وزن نیز می‌شود و به سلامت بدن کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های بسیاری جلوگیری می‌کند.

بنابراین توصیه می‌شود مصرف قهوه را کنار نگذارید اما در مصرف آن زیاده‌روی هم نکنید تا هم از فواید آن بهره‌مند شوید و هم از برخی مضرات آن دوری کنید. برای اطلاع کامل و دقیق پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: فواید و مضرات قهوه

طرز تهیه نسکافه

طرز تهیه نسکافه

برای این که نسکافه‌ای خوش طعم و خوش عطر را بتوانید خیلی زود و در کمتر از 2 دقیقه آماده کنید، کار سختی پیش‌روی‌تان نیست.

کافی است به اندازه یک قاشق غذاخوری نسکافه (قهوه فوری) و یک قاشق شکر را درون یک لیوان ساده 250 تا 300 میلی لیتری بریزید سپس نیمی از لیوان را با آب جوش پُر کنید و با همزن یا قاشق آن را خوب مخلوط کنید.

پس از اینکه احساس کردید محلول شما به خوبی یک دست شده است حال مابقی آب جوش را اضافه کنید و کمی دیگر آن را هم بزنید .

حالا نسکافه شما آماده است و توانسته‌اید در مدت زمان حدودا 2 دقیقه بسته به سلیقه خود یک نسکافه خوشمزه آماده کنید.

خرید قهوه نسکافه

طرز تهیه شیر نسکافه داغ

شیر نسکافه

برای تهیه یک شیر نسکافه داغ و خوش طعم ، ابتدا 300 میلی لیتر شیر را درون شیر جوش بریزید ، سپس شیر جوش را بر روی حرارت قرار دهید ، بعد از گذشت 4 یا 5 دقیقه شیر جوشید و روی سطح آن کف می‌کند .

در این حین شیر جوش را از روی گاز برداشته تا کف آن فروکش کند ، این کار را شاید یک یا دوبار نیاز باشد که انجام دهید . پس از آن شیر جوش را بر روش شعله ملایم قرار دهید و یک قاشق غذا خوری نسکافه را درون آن بریزید.

با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید 1 یا 2 قاشق شکر نیز به آن اضافه کنید. حال با استفاده از یک قاشق چوبی یا پلاستیکی محلول شیر ، نسکافه و شکر را هم بزنید .

هر زمان که دیگر دانه شکر یا نسکافه در ظرف احساس نکردید میتوانید شعله را خاموش کنید و شیر نسکافه داغ تان را درون لیوان بریزید و نوش جان کنید.

به یاد داشته باشید که خود نسکافه در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود اما اصولا طرز تهیه نسکافه در همه انواع آن یکسان است.

هرگونه سوال، پیشنهاد یا انتقادی در مورد این مطلب دارید  می توانید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

منبع nestle professional toxicfoods

پرسش ، پاسخ ، دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. فرامرز معرفی می‌گوید

    سلام و خسته نباشید
    ببخشيد، اگر شکر به نسکافه اضافه شود، آیا باز هم نسکافه خاصیت خود را نگه می‌دارد یا ن

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام بله خواص خودش رو حفظ میکنه ولی قطعاً عوارض جانبی شکر مثل قند خون اتفاق می افته

  2. mahdi6000 می‌گوید

    سلام چگونه میتوانیم روی ان را طراحی کنیم؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز، طراحی روی قهوه لاته آرت اسمشه که نیاز به تجربه و آموزش داره

  3. Negin می‌گوید

    میشه به جای شیر جوش برای کف کردن شیر از همین استفاده کرد؟

  4. Negin می‌گوید

    میشه به جای شیر جوش برای کف کردن شیر از هم زن استفاده کرد؟

  5. Negii می‌گوید

    میشه به جای شیر جوش برای کف کردن شیر از هم زن استفاده کرد؟

    1. مرضیه فراهانی می‌گوید

      بله قطعاً میشه، ولی اگه مایکروفر دارید قبل از اینکه هم بزنید بهتر ندیک 30 ثانیه بزارید داخل مایکروفر با دمای بالا و بعدش 3 دقیقه بهش استراحت بدین. اینکار رو دوبار انجام بدین و بعد از همزن استفاده کنید تا شیر فوم خوبی بهتون بده، دوست داشتید پیج اینستا رو فالو کنید تا اطلاعات بیشتری ببیند Cafi.mafi@

  6. حسین ارشد می‌گوید

    باسپاس از مجله کافی مافی!
    مطلب بسیار خوب و روانی بود 😉👌

Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture