دمنوش به لیمو | آموزش 6 روش تهیه در منزل با نعناع، دارچین و…

وقتی در مورد دمنوش به لیمو و طرز تهیه آن صحبت می کنیم اولین موضوعی که شاید در ذهن ما نقش ببندد رایحه و عطر فوق العاده این نوشیدنی می باشد که باعث شده سالیان سال این چای گیاهی جز محبوب ترین گزینه های انتخابی در عطاری ها برای خرید و دم کردن باشد. برای تهیه این دمنوش شما می توانید از ترکیبات مختلف استفاده کنید؛ از دارچین و و بهارنارنج گرفته تا گل گاوزبان و نعناع.

ما در این مقاله از کافی مافی پس از یک بررسی کلی در مورد گیاه به لیمو به سراغ آموزش روش های درست کردن دمنوش به لیمو خواهیم رفت و در انتها نیز مهمترین خواص و عوارض مصرفی آن را بررسی خواهیم کرد.

شناخت گیاه به لیمو

به لیمو همانطور که از نام آن می توان حدس زد؛ یک گیاه درمانی می باشد که دارای رایحه و بویی شبیه به لیمو می باشد. این گیاه دارای خواستگاه آمریکایی می باشد و در کشور آمریکای جنوبی اولین بار کشف شد.

درختچه به لیمو دارای ارتفاعی نزدیک به 2 متر می باشد. در مناطقی که آب و هوا گرم است؛ این درخت در کل 12 ماه سال سبز می باشد ولی در مناطق سرد سیری، این گیاه در زمستان ها سبز بودن خود را از دست می دهد. در ایران استان های شمالی بهترین گزینه برای پرورش این گیاه به حساب می آیند.

برگ های گیاه به لیمو به خاطر وجود خواص درمانی و دارویی بالایی که دارند، برای تهیه دمنوش استفاده می شوند. از این برگها هم به صورت مستقیم برای تهیه چای گیاهی استفاده می شود و هم بعد از خشک شدن می توان آن را به صورت پودر در آورد و مورد استفاده قرار دارد.

شما حتی می توانید این گیاه را به راحتی در باغچه های منزل خود پرورش دهید و تنها لازم است که در دماهای خیلی پایین که ممکن است موجب یخ زدن گیاه شود، با کشیدن پلاستیک آن را از سرما حفظ کنید.

جالب  تر این است که اگر یک گلدان بزرگ (با قطر نیم متر) نیز در منزل داشته باشید می توانید برای پرورش این گیاه درون آپارتمان استفاده کنید.

خرید چای ماسالا

روش های تهیه انواع دمنوش به لیمو

برای تهیه دمنوش به لیمو کار سختی ندارید و شما می توانید به راحتی آن را در منزل آماده کنید. توصیه ما این است اگر فردی گیاه دوست می باشید این گیاه را درون منزل خود رشد دهید و علاوه بر استفاده از رایحه بسیار لطیف این گیاه شما می توانید از یک چای خوش عطر با خواص درمانی بالا استفاده کنید.

در ابتدای امر و تا چندین سال پیش از به لیمو تنها برای مصارف غذایی استفاده می شد و به نوعی آن را یک نوع چاشنی به حساب می آوردند که می توانست عطر بد بعضی از مواد غذایی مانند گوشت و ماهی خنثی کند.

در همان زمان هم این گیاه برای تهیه نوشیدنیها، انواع سس و سالاد نیز استفاده می شد، اما نقطه اوج استفاده از این گیاه زمانی بود که آزمایش ها نشان داد این گیاه چقدر می تواند خواص درمانی داشته باشد.

ما در ادامه کار روش های مختلف تهیه دمنوش به لیمو را برای شما بررسی کرده ایم تا شما بتوانید با توجه به ذائقه خود بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

دمنوش به لیمو ساده

در روش اول ساده ترین و رایج ترین نحوه استفاده از به لیمو برای تهیه یک دمنوش و چای گیاهی فوق العاده را برای شما بازگو می کنیم که بسیار ساده و راحت است.

در ابتدای کار شما لازم است تنها 5 عدد یا یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو تازه (در صورت موجود نبودن از برگ خشک استفاده کنید) را درون آب با دمای 80 درجه سانتی گراد بریزید.

مقدار آب مورد نیاز شما تقریبا اندازه یک فنجان می باشد. پس از ریختن برگها درون آب آن را درون قوری ریخته و بر روی گاز با حرارت کم قرار داده و به مدت 15 الی 20 دقیق اجازه دهید که چای گیاهی شما دم بکشد.

از آنجایی که برگ به لیمو دارای طعمی کمی تلخ مزه می باشد، بهتر است از یک شیرین کننده برای ایجاد مزه ملایم تر آن استفاده کنید. یکی از بهترین شیرین کننده هایی که می توانید برای اینکار استفاده کنید عسل می باشد که علاوه بر خواص فوق العاده دارای هم خوانی بسیار بالایی با دمنوش به لیمو می باشد.

خرید چای امیننت

دمنوش به لیمو نعناع

روش دومی که برای تهیه خانگی دمنوش به لیمو می توانید استفاده کنید اضافه کردن نعناع به دمنوش می باشد.

نعناع تقریبا سازگارترین گیاه مکمل در تهیه چای های گیاهی به حساب می آید که می تواند با همه گیاه های درمانی ترکیب شود و طعم فوق العاده ای به همراه بیاورد.

اگر از طعم های کمی تند استقبال می کنید توصیه ما استفاده از نعناع می باشد. شما کافیست برای آماده کردن این دمنوش 3 برگ به لیمو و 3 برگ نعناع استفاده کرده (نصف قاشق غذاخوری به لیمو و نصف قاشق نعناع)

برای ادامه کار نیز همه قسمت های طرز تهیه دمنوش که در قسمت قبل گفتیم را انجام دهید تا چای شما آمده مصرف شود.

چای به لیمو بهارنارنج

فراموش نکنید شما برای استفاده کردن از گیاهان مختلف برای تهیه دمنوش باید به این نکته دقت کنید که گیاهان استفاده شده حتما دارای سازگاری و تناسب طعم و رایحه باشند.

بهارنارنج با به لیمو تقریبا هم خانواده به حساب می آیند و دارای عطر بسیار دلچسبی می باشد که با رایحه به لیمو می تواند یه مزه بسیار فوق العاده برای شما به همراه بیاورد.

حتی این دو گیاه از لحاظ خواص و فواید نیز بسیار به هم شبیه هستند و هر دو ضد نفخ، آرامش بخش، رفع کننده استرس و اشتها آور می باشند.

بهترین میزان استفاده برای طرز تهیه دمنوش به لیمو بهارنارنج استفاده از نسبت 2 به 1 می باشد (2/3 قاشق به لیمو و 1/3 قاشق بهارنارنج) می باشد؛ تا بتوانید علاوه بر حفظ طعم به لیمو از رایحه بهار نارنج نیز استفاده کنید.

ترکیب به لیمو با دارچین و گل محمدی

ما قبلا در مورد گل محمدی یا همان چای گل سرخ صحبت کرده ایم و روش تهیه آن را برای شما توضیح داده ایم، اما آیا به لیمو نیز با گل محمدی و دارچین سازگاری دارد و می تواند گزینه ای مناسب برای ترکیب شدن باشد؟

جواب این سوال به طور قطع مثبت است و ترکیب این سه گیاه و آماده کردن دمنوش به لیمو با دارچین و گل محمدی نتایج ویژه ای از جمله خلط آوری و رفع گرفتگی های دستگاه تنفسی می باشد.

برای دم کردن این دمنوش نیز شما کافیست که از دو قاشق غذاخوری برگ به لیمو، یک عدد چوب دارچین حدود 2 بند انگشتی و یک عدد غنچه گل محمدی استفاده کنید و دقیق پس از ترکیب این 3 ماده مراحلی که در قسمت اول توضیح دادیم را اجرا کنید.

دمنوش به لیمو و گل گاوزبان

در ادامه مواردی که باهم در حال بررسی می باشد به سراغ گیاهی می رویم که بخاطر ریشه سنتی در فرهنگ ما ایرانی ها تقریبا داخل همه منازل ما به راحتی پیدا می شود و نام این گیاه گل گاوزبان می باشد.

قبل از هر نکته ای لازم است به این موضوع اشاره کنم که گل گاوزبان به خودی خود نیز زمان مصرف با لیمو ترکیب فوق العاده ای ایجاد خواهد کرد اما وقتی این گیاه را با به لیمو ترکیب می کنیم اگر حواسمان به نسبت استفاده شده نباشد طعم اصلی دمنوش شما به سمت گل گاوزبان خواهد رفت.

بهترین نسبتی که شما می توانید برای تهیه این دمنوش استفاده کنید نسبت 2 به 1 (2/3 به لیمو و 1/3 گل گاوزبان) می باشد.

ترکیب به لیمو و چای سبز

خواص چای سبز آن ‌قدر شناخته‌ شده است که صحبت‌ کردن درباره‌ی آن شاید اضافی به نظر بیاید. ما در گذشته به طور کامل این موضوع را بررسی کرده ایم.

طعم چای سبز به گونه ای می باشد که خیلی از افراد از خوردن آن امتناع می کنند و در واقع تلاش می کنند که یک ترکیب مناسب برای چای خود استفاده کنند تا بتوانند از نوشیدن آن لذت ببرند.

استفاده از دمنوش به لیمو و چای سبز نشان داده که می تواند یک رایجه و طعم دلنشین برای مصرف کننده خود به همراه بیاورد و به همین خاطر ما توصیه می کنیم که حتماً به سراغ این چای گیاهی بروید.

برای ترکیب نیز از قائده نصف نصف استفاده کنید و از چای سبز و به لیمو به یک اندازه استفاده کنید.

خرید سیلو قهوه و سیلو شکلات

عوارض مصرف دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو مانند سایر چای های گیاهی در صورتی که به طور منطقی (حداکثر دو فنجان در طول روز) مورد استفاده قرار بگیرد، هیچگونه عوارض و خطرات جانبی به همراه نخواهد داشت، مگر آنکه شما بیماری یا شرایط خاصی داشته باشید. پ

استفاده بیش از اندازه این جوشانده با عوارضی همچون کاهش ضربان قلب و مشکلاتی برای دستگاه گوارش همراه می باشد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که مصرف به لیمو ممکن است در برخی افراد، باعث تحریک پوست (درماتیت) شود. موردی که خیلی باید به آن دقت شود، عدم نوشیدن این جوشانده در زمان بارداری و شیردهی مادران می باشد.

کسانی که به بیماری های کلیوی نیز دچار می باشند، توصیه می شود قبل از مصرف این دمنوش، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند.

خواص و فواید چای به لیمو

از آنجایی که خواص و فواید دمنوش به لیمو بسیار زیاد می باشد، ما در اینجا سعی میکنیم تنها مهمترین آنها را به صورت خلاصه برای شما معرفی کنیم.

رفع سوءهاضمه: به لیمو به خاطر وجود خواص ضد اسپاسمی، باعث تقویت شکم شده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. و به همین خاطر نیز از نفخ نیز جلوگیری می کند.

کمک به لاغری: بررسی ها نشان می دهد که به لیمو در بسیاری از موارد باعث کاهش اشتها در افراد شده و از آنجایی که میزان کالری آن نیز بسیار پایین است، کمک می کند که وزن شما در طولانی مدت کاهش پیدا کند.

افزایش سلامت قلب: یکی از بهترین جوشانده های گیاهی برای تسکین قلب و درمان بیماری تپش قلب، دمنوش به لیمو می باشد.  اگر جز افرادی می باشید که با نوشیدن مواد غذایی همچون قهوه دچار تپش قلب می شوید، می توانید این چای را جایگزین کنید.

افزایش سلامت پوست: به لیمو از کم آبی در بدن که یکی از مهمترین عوامل ایجاد چین و چروک بر روی پوست می باشد، جلوگیری می کند و همین موضوع باعث می شود که پوست شما طراوات و شاداب خود را حفظ کند. از طرفی به لیمو آلودگی پوست را از بین میبرد و چربی اضافی پوست را که عامل اصلی ایجاد آکنه روی پوست است را کنترل میکند.

رفع بی خوابی و کنترل اعصاب: اگر جز افرادی هستید که به تمدد اعصاب مبتلا می باشید، توصیه می کنیم که دمنوش به لیمو را از دست ندهید. این چای دارای خاصیت آرام بخشی و تسکین اعصاب می باشد که برای خواب بسیار مفید است.

ضد سرطان و افزایش ایمنی: به طور کلی رادیکال های آزاد یکی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری های مختلف مخصوصاً انواع سرطان ها در بدن انسان می باشد که شما می توانید با خوردن مواد غذایی که دارای آنتی اکسیدان می باشند این موضوع را تا حد زیادی کنترل کنید، به لیمو یک از این مواد خوراکی می باشد. 🙂

ما در این مقاله تلاش کردیم هر آنچه که لازم است در مورد دمنوش به لیمو و همچنین طرز تهیه آن بدانید را به طور دقیق بررسی کنیم. خواص و فواید این جوشانده گیاهی بسیار زیاد می باشد و شما می توانید با نوشیدن آن به سلامت بدن خود کمک ویژه ای کنید.