جدیدترین خواص چای سبز در سال 2022 و ترکیبات آن

وقتی حرف از خواص چای سبز زده می شود کمی پرداختن به آن سخت می شود. دلیل این موضوع را می توان در ویژگی ها و فواید بالای این گیاه دانست که جز مفیدترین نوشیدنی هایی می باشد که می توان برای سلامتی نام برد که مهمترین آنها را می توان تاثیر در لاغری و تنظیم سوخت و ساز بدن دانست که هم برای زنان و هم مردان بسیار اثر بخش خواهد بود. مورد دیگر ترکیب و سازگاری چای سبز با گیاهانی همچون دارچین، آویشن، زنجبیل، نعناع و… باعث شده که یک نوشیدنی متنوع و کامل در اختیار شما قرار دهد.

خلاصه ای از مهمترین خواص چای سبز

وقتی در مورد خواص و فواید چای سبز صحبت می شود اگر بگوییم به طور قطع در بین نوشیدنی ها رایج بین مردم در رتبه اول قرار می گیرد اغراق نکرده ایم.

درست است که چای سبز از همان گیاه چای سیاه یعنی Camellia sinensis آماده می شود اما بخاطر تفاوت روش فرآوری آنها با هم باعث شده که تفاوت های چشم گیری در بین این دو نوشیدنی مخصوصا از لحاظ سلامت و کافئین ایجاد شود.

بخواهیم به طور راحت تر صحبت کنیم باید گفت شما با یک گیاه و نوشیدنی همراه هستید که هم دارای قیمت مناسبی نسبت به سایر گیاهان سالم مانند زنجبیل دارد و هم خیلی راحت در دسترس شما می باشد.

به این دو مورد خواص و فواید بسیار زیاد آن را نیز اضافه کنید که در زیر برای شما آنها را توضیح می دهیم، در این صورت فکر کنم اقدام نکردن برای مصرف و تهیه کردن این چای کار بسیار اشتباهی می باشد.

1. کاهش ابتلا به سرطان از مهمترین خواص چای سبز

در خیلی از موارد می بینیم  مهمترین و اصلی ترین خاصیت چای سبز را در مواردی همچون کاهش وزن و کمک به زیبایی معرفی می کنند اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم کاهش ابتلا به سرطان به طور قطع می تواند مهمترین خواص چای سبز دانست.

وجود آنتی اکسیدان های بسیار قوی و موثر در چای سبز باعث شده که استفاده موثر از آن کاهش چشم گیری برای ابتلا به سرطان برای افراد به همراه داشته باشد.

برای درک این موضوع تنها این را بدانید که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن 100 برابر تاثیر گذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیر گذارتر از ویتامین E است.

خرید دانه قهوه

2. خاصیت چای سبز در کاهش وزن و لاغری

بزارید در مورد این موضوع یکم با شما راحت و رک صحت کنیم. اگر دنبال این هستید که با نوشین چای سبز لاغر شوید باید بگوییم این غیر ممکن است.

این موضوع نه تنها در مورد نوشیدنی این چای صادق نیست، بلکه در مورد حتی قوی ترین داروهای لاغری نیز اتفاق می افتد. زیرا شما برای لاغر شدن و کاهش وزن نیاز دارید که چند مورد را همزمان رعایت کنید و در آنجا هست که ما می توانیم به شما اطمینان دهیم که نوشیدن این چای یکی از مهمترین کمک کننده ها برای لاغری می باشد.

داشتن برنامه غذایی درست و اصولی، ورزش کردن و تمرین کردن مهمترین مواردی می باشد که شما لازم است برای کاهش وزن رعایت کنید و مکمل آنها استفاده از چای سبز بعد از ناهار و شام  با فاصله زمانی 2 ساعته، نه بیشتر و تنها دو وعده.

3. کاهش پیری و کمک به جوان ماندن

موضوعی که شاید مخاطب اصلی آن زنان و بانوان باشند و خیلی برای یافتن پاسخ آن کنجکاو می باشند شناسایی مواردی می باشند که می تواند آنها را در سالم ماندن و جوان نشان دادن موثر باشد.

از خواص چای سبز می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که وجود آنتی اکسیدان های قوی در این گیاه باعث می شود رادیکال های آزاد کمتری در بدن انسان شکل بگیرید که به طور ناخودآگاه بدن شما در برابر بیماری ها و پیری زودرس مقاوم می شود.

در واقع از مهمترین خواص چای سبز می توان به جلوگیری از پیر شدن سلول ها و مخصوصاً سلول های پوستی می باشد که نتیجه ای جز جوان ماندن برای شما به همراه نخواهد داشت.

خرید چای ماسالا

4. مصرف و خواص چای سبز با زنجبیل

گیاه زنجبیل از جمله مواردی بود که مخصوصاً با همه گیری بیماری کرونا بسیار مشهور و شناخته شد و حتی قیمت های نجومی به خود گرفت، اما سوال اینجا بود که چرا نام این گیاه اینقدر شناخته شد؟

گیاه زنجبیل از جمله مواردی می باشد که دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی می باشد و مصرف آن باعث می شود بدن شما از مقاومت بالایی در مقابل با بیماری ها مخصوصاً بیماری های ویروسی پیدا کند.

حال زنجبیل را با خواص چای سبز ترکیب کنید، نتیجه شگفت انگیزی برای شما به همراه خواهد داشت، دو گیاهی که می توانند با ترکیب شدن باهم مقاومت بسیار بالایی در بدن شما ایجاد کنند.

 5. افزایش حافظه و جلوگیری از بیماری آلزایمر

موردی که شاید بیشتر برای افراد کهنسل ترس آور است دچار شدن به بیماری های اختلال حواس و فکری می باشد که مهمترین این بیماری های به طور قطع آلزایمر می باشد.

موردی که در خواص چای سبز به ان پی برده شده است این است که این چای فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم چای سبز باعث کاهش میزان «استیل کولین» در سلول های مغز و با این حرکت مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود.

یک نگاه آماری و آزمایشی که در سال 2005 انجام شد نتایج شگفت انگیزی به همراه داشت، با این آزمایشات که بر روی موش ها انجام شد با مصرف چای سبز مخصوصا با نعناع ، تقریبا 54 درصد بروز آلزایمر در آنها کاهش پیدا کرد.

6. کمک به حفظ مو و دندان ها از خواص چای سبز

یک ویژگی و خاصیت جالبی که می توان برای چای سبز معرفی کرد حالت جمع کنندگی آن می باشد، منظور از این واژه چیست؟

در واقع از خواص چای سبز این است که قادر است بافت ها و سلول های بدن را کنار هم محکم کند و به نوعی یک انقباض ایجاد کند، اینکار را که جمع کنندگی می گویند باعث می شود اندام هایی مانند لثه ها از استحکام بالایی برخوردار شوند و به نوعی از ورود میکروب ها در داخل لثه و خرابی دندان جلوگیری شود.

این موضوع نه تنها باعث حفظ و سلامت دندان ها می شود بلکه به نوعی بوی بد دهان شما را نیز از بین می برد و برای کسانی که با این مشکل رو به رو هستند توصیه می شود که به سمت نوشیدن این چای بروند.

البته این حفظ کنندگی تنها برای دندان های نمی باشد و شما میتوانید از اینکار برای حفظ موهای سر خود نیز استفاده کنید. البته باید دقت کنید که شما باید موهای سر خود را با چای سبز بشویید تا این اتفاق برای شما بیفتد.

7. کمک به درمان بیماری های ریه و کبد

داروهای مختلفی برای بیماری های ریه تجویز شده است اما هیچ کدام نتوانسته تاثیر 100 درصدی در این موضوع داشته باشد، مخصوصا در مورد بیماری فیبروز ریوی که مشکل بسیار رایجی می باشد.

عصاره چای سبز موسوم به EGCG یک آنتی اکسیدان قوی است، آزمایشات نشان داده است بیمارانی که مکمل EGCG مصرف می کنند شاهد میزان بسیار کمتر برخی پروتئین‌ های دخیل در فیبروز ریه بودند.

همچنین از خواص چای سبز می توان از بین رفتن رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط چربی های موجود در کبد می شود. این عملکرد مثبت، مانع از بروز بیماری های کبدی به ویژه سرطان کبد می شود.

8. تنظیم فشار خون و قند خون با چای سبز و دارچین

آزمایشات نشان داده است که شما می توانید برای تنظیم فشار خون و جلوگیری از لخته شدن آن از چای سبز کمک بگیرید و برای سلامتی قلب و عروق خود از آن استفاده کنید.

اما نکته مهمتر خواص چای سبز و دارچین می باشد که در واقع دارچین با تثبیت میزان قند خون شما باعث می شود که به کاهش اشتها کمک کرده و برای لاغری مفید باشد. در واقع دارچین همچنین با تقلید اثر انسولین باعث انتقال قند از جریان خون به سلول ها جهت سوخت و ساز می شود.

فراموش نکنید برای استفاده از چای سبز برای درمان بیماری ها بهتر است از پزشک معالج خود حتما مشاوره دریافت کنید.

فواید چای سبز برای مردان و زنان

تا اینجا خیلی از فواید و خواص چای سبز را بررسی کردیم که شاید دوست داشته باشید که آنها را به صورت مجزا و متناسب با جنسیت خود مشاهده کنید. از آنجایی که خانوم ها مقدم تر می باشد، اول به بررسی نتایج چای سبز برای زنان خواهیم رفت و سپس مردان 🙂

1. سرطان سینه در بین انواع سرطان های موجود در جهان در رتبه اول از لحاظ میزان ابتلا و مرگ قرار دارد. مخصوصاً در سال های اخیر که این موضوع در کشور ایران بسیار رایج شده است.

چای سبز دارای ماده ای به نام اپی‌گالوکاتچین می باشد که طبق مطالعات انجام شده نشان می دهد که این ماده خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۱۹ درصد و احتمال بروز دوباره‌ ی آن را تا ۲۷ درصد کاهش می دهد.

2. گفتیم که چای سبز برای سلامت پوست و مو بسیار موثر می باشد. جلوگیری از چین و چروک و لکه بر روی پوست، رشد موها و رویش موهای جدید و جلوگیری از ریزش آنها باعث شده که این چای برای زنان بسیار محبوب باشد.

3. میزان کالری چای سبز صفر می باشد و طبق بررسی ها به عنوان یک کاهش دهنده شدید میل به غذا می باشد. طبق بررسی های این چای منجر به کاهش ۶۱ درصدی مصرف غذا و کم شدن ۲۱ درصدی وزن بدن می شود. کاهش وزن و لاغری یکی از دغدغه های جدی زنان می باشد که این چای می تواند گزینه ویژه ای باشد.

حالا بریم سراغ خواص چای سبز برای مردان:

1. طبق مطالعات انجام شده وجود ماده اپی‌گالوکاتچین در چای سبز باعث می شود که سرطان پروستات در بین مردان به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند. این سرطان در بین مردان بسیار رایج می باشد.

2. مردان به خاطر مصرف بیشتر سیگار بیشتر در خطر ابتلا به بیماری سرطان ریه می باشند. چای سبز به متوقف شدن تکثیر سلول‌ های سرطانی کمک کرده و سموم محیطی و عوامل سرطان‌ زا را پاکسازی می کند و به همین خاطر نوشیدن حداقل دو فنجان از این چای برای کاهش ابتلا به بیماری سرطان ریه بسیار موثر می باشد.

3. دیابت یا همان بیماری قند نیز جز رایج ترین بیماری هایی می باشد که در بین مردان بسیار رایج می باشد. چای سبز در پایین آوردن قند خون بسیار موثر است و می‌ تواند از ایجاد دیابت نوع دو جلوگیری کند.

ما در این مقاله تلاش کردیم تمام فواید و خواص چای سبز را برای شما به طور دقیق بررسی کنیم، در صورتی که در مورد مطالب و سرفصل های گفته شده با سوال و یا ابهامی همراه هستید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک قرار دهید.

منبع: www.healthline.com

خرید چای امیننت

 

منتخب