فوم گیری شیر | بررسی نکات + اشتباهات رایج باریستاها (ویدیو)

فوم گیری شیر در تهیه قهوه از جمله مواردی می باشد که خیلی از باریستاها و دوست دران قهوه آن را کار بسیار تخصصی و کمی مشکل می دانند. ما در این مقاله از کافی مافی سعی داریم نکاتی را برای شما بیان کنیم که با رعایت آنها و عدم انجام اشتباهاتی که سایرین انجام می دهند به راحتی یک میکروفوم باکیفیت و فوق العاده تهیه کنید.

در ابتدای کار سعی می کنیم یک توضیح مختصر در مورد اینکه میکروفوم چیست و چگونه تهیه می شود می پردازیم و در ادامه به شرح نکات ضروری اینکار خواهیم پرداخت.

ویدیو آموزش تهیه شیر فوم دار با اسپرسوساز خانگی و صنعتی

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی نکات مهم درست کردن شیر فوم دار برای لاته و کاپویچینو برویم در ابتدا ویدیویی آموزشی از یکی از بهترین باریستاهای جهان را برای شما قرار دادیم که شما با دیدن آن می توانید به راحتی با استفاده از اسپرسوساز خانگی و صنعتی خود، شیر مناسب درست کردن لته آرت را درست کنید.

نکته مهم: اگر با استفاده از گوشی موبایل خود وارد سایت ما شدید برای مشاهده ویدیو به پایین و آخر مقاله مراجعه کنید و گزینه “مشاهده نسخه با کیفیت سایت” را در پایین صفحه بزنید تا ویدیو را مشاهده کنید یا کافیه یک بار صفحه موبایل را از بالا به پایین بکشید تا صفحه رفرش شود.

آشنایی با فوم گیری شیر

برای تعریف فوم گیری شیر شما می توانید به دو روش عمل کنید، اول اینکه اگر بخواهید تعریف ساده و عامیانه آن را بدانید باید گفت که فوم گیری شیر یعنی اینکه شما شیری که برای تهیه نوشیدنی خود استفاده می کنید را کف دار کنید.

اما اگر بخواهیم این تعریف را به صورت تخصصی بیان کنیم؛ فرایندی که توسط آن هوا به داخل ذرات شیر نفوذ می کند و باعث می شود که این هوا به وسیله پروتوئین های شیر محاصره شود و نتواند خارج بشود را در اصطلاح فوم گیری شیر گفته می شود.

برای تهیه بسیاری از مدل های قهوه مانند لاته ، کاپوچینو ، ماکیاتو و.. شما نیاز دارید که از ترکیب اسپرسو و فوم شیر استفاده کنید، پس می توان گفت بعد از نحوه دم کردن قهوه، فوم گیری شیر به طور قطع جز مهمترین گزینه هایی می باشد که عاشقان قهوه و باریستاها لازم است در تهیه آن حرفه ای شوند.

ما در گذشته نحوه تهیه فوم شیر را به طور دقیق بررسی کردیم ولی در اینجا به عنوان یادآوری به صورت تیتروار آنها را برای شما بیان خواهیم کرد که در جریان کار قرار بگیرید:

خرید قهوه اسپرسو 

مراحل فوم گیری شیر

  • زمان مناسب برای انجام فوم گیری شیر را متناسب با مراحل تهیه قهوه اولویت بندی کنید.
  • دستگاه اسپرسو ساز خود را آماده و روشن کنید.
  • کلید بخار دستگاه اسسپرسو ساز خود را زده و کار را شروع کنید.
  • متناسب با نوع قهوه خود میزان شیر مورد احتیاج کار را انتخاب کرده و داخل پیجر بریزید.
  • دماسنج را داخل شیر قرار دهید و تا رسیدن به دمای مناسب آن را چک کنید.
  • پیجر را به صورت مورب در زیر نازل بخار اسپرسو ساز قرار دهید.
  • پیچ اسپرسو ساز را بچرخانید تا بخار از طریق آن وارد شیر شود، پس از مدتی تولید کف شیر شروع خواهد شد.
  • در پایان شیر فوم گیری شده شما آماده است و می توانید از آن برای تهیه قهوه خود استفاده کنید.

خرید قهوه ساز

نکات اصلی و مهم فوم گیری شیر

دانستن مراحل کار فوم گیری شیر و اینکه شما بتوانید یک فوم عالی و بدون نقص تهیه کنید نیازمند دانستن نکاتی می باشد که تنها با رعایت آنها امکان پذیر می باشد که ما این مجموعه نکات را برای شما معرفی کرده ایم:

  • پیجر شما باید متناسب با نوشیدنی شما انتخاب شود؛ زمانی که شما قصد تهیه کاپوچینو یا قهوه فلت وایت را دارید استفاده از یک پیچر(پارچ) کوچک کفایت می کند. اما در مواقعی که شما به دنبال فوم گیری شیر برای لاته یا دو لیوان کاپوچینو هستید لازم است از پیچرهای بزرگ بهره مند شوید.
  • استفاده از شیر پرچرب برای فوم گیری مناسب تر می باشد. بعد از خریداری کردن شیر تازه، نیمی از پیچر را پر کنید.
  • قبل از آنکه بخواهید نازل بخار اسپرسو ساز را داخل شیر قرار دهید، با باز کردن آن از ریخته شدن آب داغ خروجی نازل درون شیر جلوگیری کنید.
  • لازم است نازل بخار کمی کج شود و پیچر از سمت خروجی خود که محل ریختن فوم شیر میباشد به نازل نزدیک شود
  • بهتر است نوک نازل دقیقاً  در مرکز شیر قرار بگیرد و سپس کمی پیچر به یک طرف متمایل شود، حال نازل را باز کنید.
  • برای داشت فوم بهتر لازم است که حرکت رفت و برگشتی در نازل انجام شود، در ابتدای کار نوک نازل را به سمت سطج شیر آورده و پس از آنکه فوم شما به اندازه کافی تشکیل شد نازل را به زیر سطح شیر ببرید
  • دمای فوم از اهمیت بالایی برخوردار است و شما بعد از پایین بردن نوک نازل در مرحله قبل می توانید با نگه داشتن نازل دمای مناسب فوم (55 الی 60 درجه) را ایجاد کنید.
  • برای آنکه لازم نباشد از دماسنج استفاده کنید می توانید با چسباندن نوک انگشت خود به نازل، زمانی که دما به جایی رسید که انگشت شما شروع به سوختن کرد را بسنجید و سپس با دمای شیر را نیز احساس کنید (این همان دمای مد نظر شماست که باید همیشه به خاطر بسپارید)
  • بعد از آماده شدن بهتر است یکه شوک به پیچر و فوم داخل آن بدهید تا حباب های خیلی ریز از بین بروند، برای اینکار می توانید پیچر را محکم روی میز بگذارید.
  • شیر را هم بزنید تا مطمئن شوید که فوم به طور مساوی داخل پیچر پخش شود.
  • در پایان فوم گیری شیر فراموش نکنید که نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز را تمیز کنید.

اشتباهات رایج در هنگام فوم گیری شیر

علاوه بر نکاتی که در قسمت قبل در مورد فوم گیری شیر برای تهیه قهوه بیان کردیم باز هم مشکلات و اشتباهاتی وجود دارد که نه تنها افراد غیر حرفه ای بلکه بسیاری از باریستاها نیز در حال انجام آنها می باشند که در ادامه آنها را برای شما بیان خواهیم کرد.

1. عدم تنظیم درست سر نازل بخار

نازل بخار یا همان استیم وند را می توان مهمترین عامل در خوب شدن یا نشدن فوم شیر شما معرفی کرد.

اشتباه بسیار رایجی که افراد در هنگام فوم گیری شیر انجام می دهند زیاد بالا یا پایین بودن نوک نازل می باشد. حال سوال اینجاست که چطور متوجه این موضوع شویم تا اصلاحش کنیم؟

اگر زمانی که نازل را داخل شیر برده اید و صدایی که از آن به گوش شما می رسد صدای بلند و خفه ای می باشد به طور قطع نازل شما زیاد پایین می باشد و اینکار باعث می شود که اصلاً هوایی به داخل شیر شما وارد نشود که بخواهد با آن ترکیب شود!!

مورد بعدی زمانی می باشد که شما استیم وند را داخل شیر قرار داده اید متوجه مواردی همچون؛ پرش شیر، صدای قل زدن و به نوعی فوران شیر شدید آن گاه باید متوجه شوید که نوک نازل شما زیادی به سطح شیر نزدیک شده است.

بهترین حالت برای فوم گیری شیر توسط استیم وند به این شکل می باشد که در نزدیکی سطح صدای برش بدهد و در قسمت های پایینی تنها شما یک حالت دورانی درون شیر خود مشاهده کنید.

2. عدم وجود صبر و تغییر حالت پیچر

موضوعی که مخصوصاً در بین باریستاهای مبتدی زیاد مشاهده می شود تغییر موقعیت و حالت پیچر در زمان فوم گیری شیر می باشد.

باید به این موضوع بسیار دقت کنید که شما در هنگام فوم گرفتن لازم است که تمرکز و کمی صبر داشته باشید و بتوانید محل مناسب سر استیم وند را درون شیر پیدا کنید، بعد از انجام اینکار صبور باشید و از حباب های بزرگ ایجاد شده ترس نداشته باشید، با انجام دوران های منظم تمام آنها از بین خواهند رفت.

3. نازل را همیشه تمیز نگه دارید

باز هم موضوعی که باید به آن تاکید کنیم تمیز کردن نازل بخار می باشد. شاید شما به آن دید ساده ای داشته باشید و خیلی به آن اهمیت ندهید اما باید بگوییم در بیش از 30 موارد کسانی که مزه و طعم فوم شیر آنها خراب می شود تنها دلیلی که باعث آن می باشد عدم نظافت نازل می باشد.

در واقع با سرد شدن نازل، شیری که از داخل آن عبور کرده است به سرعت سرد شده و به جداره آن می چسبد و در موارد بعدی که قصد از استفاده از آن را دارید باعث می شود که باقی مانده ها باعث ایجاد طعم و بوی بد فوم شیر شما شود.

در اتو استیم وندها عدم تمیز کاری مشکلات پیچیده تری برای شما به همراه دارد؛ اتو استیم وندها (نازل های بخار فوم گیرخودکار) با تزریق میزان ثابتی از هوا شروع به فوم گیری خودکار می کنند که در این صورت عدم تمیز کاری باعث می شود که این میزان مکش کاهش پیدا کند و فوم گیری شیر شما خراب شود.

4. بالا بردن بیش از حد دمای فوم

در آخرین گزینه و مشکلاتی رایجی که در مورد فوم گیری شیر می خواهیم آن را برای شما بیان کنیم بالا بردن بیش از حد دمای فوم شیر می باشد.

ما در قسمت قبل به شما بیان کردیم که لازم است زمانی که دما بین شیر بین 55 الی 60 درجه سانتیگراد رسید حرارت دادن به آن را متوقف کنیم، زیرا اصولاً دماسنج ها به طور لحظه ای عمل نمی کنند و وقتی دمایی بین این دو عدد نشان می دهند اصولاً دمای شیر در واقعیت بین 60 تا 70 می باشد.

فراموش نکنید که شیر با دمای بیشتر از 70 درجه سانتی گراد سوخته به حساب می آید و طعم بدی به خود می گیرد، پس برای داشتن یک قهوه با طعم مناسب مراقب فوم گیری شیر و دمای آن باشید چون می تواند تمام زحمات شما را تحت تثیر قرار بدهد.

خرید سیلو قهوه و سیلو شکلات