قهوه و چای ترک و فرهنگ نوشیدن آنرا باهم بیشتر بشناسیم!

ترکیه از جمله معروف‌ترین و برترین کشورهای در زمینه دم کردن و عرضه نوشیدنی های گرم می باشند که سرآمد آنها را با قهوه و چای ترک قطعا شنیده اید.

خرید چای امیننت

در واقع در کشور ترکیه علاوه بر تهیه و مصرف قهوه و چای، این نوشیدنی‌ها جزئی از فرهنگ و زندگی روزمره آنها می باشد و ما سعی داریم شما را در این مقاله از کافی مافی با قهوه و چای ترک و فرهنگ نوشیدن آنها آشنا کنیم.

چای سنتی ترکیه “کِی”

باید بگوییم فقط کشور انگلستان نیست که در زمینه چای حرف و صحبتش باشد، بلکه کشور ترکیه نیز با فرهنگی غنی و اصالتی چند صد ساله یکی کشورهای غنی در این عرصه می باشد.

کشور ترکیه در تولید چای جز 5 کشور برتر دنیا قرار دارد که حدود 10 درصد چای جهان را تامین می‌کند، که البته خیلی از چای تولیدی در این کشور مصرف می شود و مهمترین منطقه چای در این کشور در امتداد خط ساحلی شمال دریای سیاه از مرز گرجستان و از طریق شهر ریزه تولید می شود.

فرهنگ نوشیدن چای در ترکیه خیلی شبیه به کشور خودمان است و در کل روز مخصوصا بین ساعت 3 تا 5 بعد ‌از ظهر و به همراه بیسکوییت و کیک  نوشیده می‌شود.

همانند مردم ما در ترکیه نیز در هر خانه و محل کار یک قوری چای همیشه در حال دم کشیدن می باشد و تا حدی نوشیدن قهوه و چای ترک در این کشور اهمیت دارد که طبق قانون در محل کار باید حداقل دو بار استراحت برای نوشیدن چای در طول روز کاری به کارمندان داده شود.

در این کشور مکان هایی وجود دارد که به “باغ چای” معروف هستند که مکان های ساده و بی سر و صدایی می باشند که اصولا مکانی دوستانه است و در آن نوشیدن قهوه و چای ترکی یه همراه بازی هایی مثل تخته نرد بسیار رواج دارد.

خرید چای ماسالا

آداب نوشیدن قهوه ترک

اگر شما نیز از دوست داران قهوه ترک باشید قطعا اولین چیزی که به یاد شما می افتد عطر و رایحه این قهوه می باشد.

قهوه ترک در واقع شبیه به نسخه سنگینی از اسپرسو می باشد که درون یک قهوه جوش مخصوص ترکی که دارای دسته های ویژه ای می باشند آماده می شود که اسم آن «جزوه – ایبریک» می باشد و در پایان درون فنجان های ظریفی سرو می شود.

در هنگام نوشیدن قهوه ترک باید به این نکته خیلی دقت کنید، وقتی که از قهوه آسیاب شده برای دم کرده خود استفاده می کنید و زمانی که آماده شد مقداری از این قهوه ته فنجان شما تهنشین می شود که لازم است موقع نوشیدن اینکار را به آرامی انجام دهید تا از ترکیب قهوه با ته مانده فنجان جلوگیری شود.

یکی از مهمترین ویژگی های لازم برای مشخص شدن یک قهوه ترک خوب نیاز است ایجاد یک کف زخیم بر روی نوشیدنی شما می باشد، به گونه‌ای که تا لبه فنجان شما این کف آمده باشد.

خرید قهوه لاوازا

نکاتی جالب در مورد طرز نوشیدن قهوه ترک

 

در ترکیه و مخصوصا در مناطق روستایی قهوه خانه های بسیار زیادی وجود دارد که مردمان محلی ساعتهای طولانی در آنجا سیگار می کشند و با بازی هایی از جمله پاسور نوشیدن قهوه ترک به تفریح و استراحت می پردازند و این را بدانید که اگر به شما قهوه و چای تعارف کردند حتما بپذیرد چون در غیر این صورت آن را نوعی توهین حساب می کنند.

نکته متفاوتی که در این قهوه خانه ها وجود دارد این است که هیچ زنی اجازه ورود ندارد و این مکانها مخصوص مردان می باشند.

در آداب نوشیدن قهوه ترک یک رسمی وجود دارد که اصولا آن را با یک لیوان آب برای مهمان می آورند و دلیل این موضوع هم این است که اگر میهمان گرسنه باشد با برداشتن لیوان آب به صاحب خانه این موضوع را می فهماند و در غیر این صورت تنها فنجان قهوه را برداشته و می نوشد.

مورد دیگری نیز که احتمالا با آن آشنایی دارید، فال قهوه می باشد که اصولا افراد این کار را برای سرگرمی انجام می دهند، اما برخی این کار را بسیار جدی می گیرند ، مخصوصاً کسانی که به دنبال خوش شانسی یا همسر هستند. 🙂

منبع: www.thespruceeats.com

فروشگاه قهوه کافی مافی

0/5 (0 نظر)