نکات قهوه و مواردی که باید برای خرید و دم کردن بدانید

نکات قهوه می تواند شامل موارد مختلفی بشود. اینکه شما چگونه قهوه خود را انتخاب و خرید کنید و مواردی که لازم است در مورد آن بدانید اولین گام در درست کردن قهوه شما می باشد. بعد از خرید شما به سراغ درست کردن و دم کردن قهوه خود می روید که لازم است نکاتی را رعایت کنید که علاوه بر خوش طعم بودن بتواند از لحاظ سلامتی نیز بهترین شرایط را برای شما مهیا کند.

ما در این مقاله از کافی مافی سعی داریم مجموعه ای از مهمترین نکات قهوه که شاید در کمترین جایی به آنها اشاره شده را برای شما بررسی کنیم.

نکات قهوه ای که برای خرید باید بدانید؟

اولین کاری که لازم است برای داشتن یک قهوه خوب باید به آن توجه داشت دانستن نکات قهوه برای خرید می باشد، شما در صورتی که نتوانید یک قهوه مناسب خریداری کنید نمی توانید امید داشته باشید که بعد از دم شدن از آن لذت ببرید.

اما سوال اینجاست که این موارد و نکاتی که لازم است ما به آن دقت کنیم چه مواردی می باشد. تعداد نکات قهوه در مورد این موضوع بسیار زیاد می باشد که ما سعی کردیم مهمترین آنها را به صورت خلاصه در ادامه برای شما بیان کنیم.

نکته ا: مشخص کنید که قهوه ای قصد خرید آن را دارید برای چه نوع قهوه ای می باشد؛ قهوه ترک، اسپرسو و یا فرانسه؟

به جز این سه مورد قهوه شما گزینه های متفاوت دیگری نیز در دسترس خواهید داشت. اما در این بین می توان گفت بیش از 90 درصد مردم یکی از این سه روش تهیه قهوه را برای خود انتخاب می کنند. اما در صورتی که تفاوت قهوه ترک با فرانسه و اسپرسو را نمی دانید لازم است قبل از هر موضوعی در مورد آن اطلاع کسب کنید.

نکته 2: فروش و خرید قهوه به دو صورت اصلی اتفاق می افتد: 1. خرید دانه قهوه 2. خرید پودر قهوه

این به شما و میزان حرفه ای بودن شما دارد که کدام یک از موارد بالا را برای خرید قهوه خود انتخاب می کنید؛ اگر جز افراد حرفه ای می باشید که دارای دستگاه آسیاب می باشید و می توانید اینکار را به خوبی انجام دهید، به طور قطع توصیه ما خرید دانه قهوه می باشد.

اما در صورتی که آماتور و کمی تازه کار می باشید، توصیه می کنیم از پودرهای قهوه بسته بندی شده شرکتی خرید کنید، ما در کافی مافی هم بهترین دانه های قهوه و هم بهترین پودرهای قهوه را برای خرید در دسترس شما قرار داده ایم.

نکته 3: از نکات دیگر برای خرید این است که تلاش کنید قهوه تازه رست شده خریداری کنید تا دارای طعم و عطر دلنشین قهوه را برای شما ایفا کند.

نکته 4: درست است که قهوه تاریخ انقضا ندارد و خراب نمی شود، اما فراموش نکنید که با گذشت زمان عطر و طعم قهوه شما کاهش پیدا می کند، به همین خاطر به اندازه میزان مصرف خود در مدت کوتاه خرید کنید، بهترین حالت خرید به اندازه مصرف ماهیانه می باشد.

نکته 5: آخرین مورد از نکات قهوه در زمان خرید دقت به طعم آن می باشد، بسیار مشاهده می شود که شخصی از ما قهوه عربیکا خریداری می کند و بعد تماس می گیرد که قهوه من کمی دارای مزه ترشی و میوه ای می باشد چرا؟؟؟ خب این ویژگی قهوه عربیکا می باشد و یا تلخ بودن بالا مزه قهوه روبوستا نیز به همین صورت.

در انتخاب قهوه از لحاظ مزه هیچ توصیه ای نمی توان کرد، زیرا مزه یک موضوع کاملاً سلیقه ای می باشد و بسته به فرد کاملا متفاوت می باشد. یادمان باشد ما قهوه می نوشیم که از آن لذت ببریم، نه چیزی دیگری.

نکات قهوه در زمان دم کردن

اما بعد از بررسی نکات قهوه در زمان خرید، شما برای داشتن یک قهوه خوب و ایده آل نیاز دارید تا مجموعه ای از موارد را در جهت دم کردن مناسب بدانید که در ادامه آنها را برای شما بیان خواهیم کرد:

نکته 1: بعد از آنکه شما قهوه را خریداری کردید تنها مقداری از آن را برای دم کردن مورد استفاده قرار می دهید، پس لازم است برای حفظ و عطر الباقی قهوه که قرار است در دفعات بعدی دم کردن استفاده کنید دقت کنید.

از جمله نکات نگهداری قهوه این است که آن را در محیط های تاریک و خشک و در ظرف های در بسته شیشه ای و یا فلزی نگهداری کنید، فراموش نکنید محیط هایی مثل یخچال به خاطر رطوبتی که دارد نمی تواند گزینه ای مناسب باشد.

نکته 2: یکی از نکات قهوه ای که خیلی از افراد به آن دقت نمی کنند تمیز کردن تجهیزات دم کردن می باشد، در حالی که این موضوع می تواند کل طعم قهوه شما را تحت تاثیر قرار دهد و در صورت باقی ماندن قهوه از قبل در دستگاه می تواند باعث به وجود آمدن طعمی ترشیده و تلخ در نوشیدنی شما شود.

برای تمیز کردن بهتر است تجهیزات را کاملاً با آب شسته و آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید و بعد از اتمام کار این کار را دوباره تکرار کنید تا در آینده نیازی به رسوب زدایی دستگاه قهوه پیدا نکنید.

نکته 3: آب بیش از 80 درصد قهوه دم شده شما را تشکیل می دهد، پس در فرایند دم کردن قهوه شما بسیار تاثیرگذار است، به همین خاطر آبی مناسب را انتخاب کنید.

استفاده از آب آشامیدنی بسته بندی شده سرد بهترین گزینه برای شما می باشد، اما اگر از آب شهری استفاده می کنید بهتر است که از آب تصفیه شده استفاده کنید و چند ثانیه اجازه دهید تا آب از شیر خارج شود، یادتان باشد که آب مقطر اصلا گزینه ای مناسب برای آب قهوه نمی باشد.

نکته 4: یکی از نکات قهوه دیگر که بسیار حائز اهمیت می باشد توجه به نسبت ها می باشد، شما لازم است از نسبت های دقیق در تخهیه قهوه خود استفاده کنید، به همین خاطر نیز می باشد که تمام باریستاهای حرفه ای در کافی شاپ های جهان از یک ترازوی دقیق برای حفظ نسبت ها استفاده می کنند.

اما به طور کلی گفته می‌ شود در ازای هر یک تا دو قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده، باید چیزی حدود ۱۷۰ میلی‌لیتر آب استفاده کرد و ما در یک مقاله جدا این موضوع را به طور کامل بررسی کرده و می توانید برای خواندن آن اینجا کلیک کنید.

نکته 5: عدم دقت به دمای آب نیز می تواند قهوه شما را با چالش هایی رو به رو کند. استفاده از آب با دمای بسیار بالا باعث تلخ شدن قهوه شده و برعکس اگر دمای آب پایین باشد عمل عصاره گیری به خوبی انجام نمی شود.

بهترین دمای آب برای دم کردن نزدیک به نقطه جوش می باشد. برای اینکار آب رو بر روی حرارت قرار دهید و بعد از آنکه به جوش آمد زیر آن را خاموش کرده و بعد از گذشت تقریباً یک دقیقه فرایند دم کردن قهوه را شروع کنید.

نکته 6: عمل عصاره گیری از قهوه را به درستی انجام دهید. روش های تهیه قهوه  نزدیک به 37 مورد می باشد که شما لازم است متناسب با نوع روشی که انتخاب می کنید به مدت زمان عصاره گیری دقت کنید.

از نکات قهوه بسیار مهم این می باشد که زمان شما اگر بیش از اندازه شود، قهوه تلخ شده و اگر کم باشد قهوه بی مزه و آبکی خواهد شد.

به طور کلی در روش هایی که با استفاده از سیستم پوور اور (چکه ای) تهیه می شود این زمان در حدود 2 الی 4 دقیقه می باشد، در اسپرسو این مدت زمان در حدود 20 ثانیه می باشد و در سیستم‌های قطره‌ چکانی، مدت زمان گذشتن آب از روی قهوه، تقریبا پنج دقیقه است.

نکته 7: یکی از نکات قهوه ای که در بسیاری از موارد فراموش می شود نحوه سرو آن می باشد، یادمان باشد که ما قرار است از نوشیدن قهوه خود لذت ببریم به همین خاطر لازم است که آن را بهترین شکل سرو کنیم.

برای این کار یک ماگ یا فنجانِ از پیش‌ْ گرم شده تهیه کنید تا عطر و طعم قهوه در آن حفظ شود، قهوه را نمی تواند دوباره گرم کرد و نوشید، زیرا عطر آن کاملاً از دست خواهد رفت و حداکثر زمانی که می شود اینکار را انجام داد گرم نگه داشتن ان به مدت 40 دقیقه می باشد نه بیشتر.

از چاشنی ها و افزودنی ها در قهوه های خود استفاده کنید، شیر، خامه و شکر اصلی ترین این موارد می باشد که می تواند با قهوه شما طعم فوق العاده مهیا کند، اما نباید مقدار این افزودنی ها آنقدر باشد که طعم اصلی قهوه شما را تحت الشعاع قرار دهد.

نتیجه گیری نهایی

ما در این مقاله تلاش کردیم تمام نکات قهوه و هر آنچه برای داشتن یک قهوه مناسب لازم است را به طور دقیق برای شما بیان کنیم، اما هم تعداد روش ها و هم تعداد نکات بسیار بالا می باشد. به همین خاطر ما سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که کلی تر می باشد.

در صورتی که در بین نکات قهوه بالایی که برای شما بیان کردیم، چیزی که شما دنبال آن بودید قرار ندارد، آن را در قسمت نظرات بپرسید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

0/5 (0 نظر)