کاکائو و قهوه: تفاوت ها، فواید و میزان مصرف هر کدام!

قهوه و کاکائو یکسری خواص مشترک دارند، اما در اصل آنها دو محصول متفاوت هستند. این نوشیدنی ها از منظر گیاهی که کشت می شود، طعم، فرایندی که تولید می شوند و فوایدی که ارائه می دهند، متفاوت هستند!

قهوه با ترکیب دانه ها یا پودر قهوه و آب داغ تهیه می شود و دومین نوشیدنی پرمصرف بعد از آب است. از طرف دیگر، کاکائو پودری است که از دانه های رست شده، آسیاب شده کاکائو  و گرفتن بخش زیادی از چربی های آن آماده می شود.

کاکائو دانه های چرب خشک و تا حدی تخمیر شده درخت کاکائو است که شکلات از آن درست می شود، در حالی که قهوه نوشیدنی است که با قرار دادن دانه گیاه قهوه در آب داغ آماده می شود. کاکائو و قهوه هر دو بسیار انرژی بخش هستند.

تاریخ تولد قهوه و کاکائو

قهوه از کشور اتیوپی در قاره آفریقا سرچشمه گرفته است. کلمه قهوه از قرن پانزدهم قرض گرفته شده است و گیاهی است که در بیشتر مناطق گرمسیری و استوایی جهان بویژه در قاره آفریقا تولید می شود.

انواع مختلفی از قهوه مانند لاته، کاپوچینو، اسپرسو، آمریکانو، ماکیاتو، دی کف و غیره وجود دارد که تفاوت آنها اغلب در نوع نژاد و روش دم کردن شان می باشد، از جمله استفاده از دستگاه فرنچ پرس است که در آن، دانه های قهوه را درون دستگاه می ریزند و نهایتا، عطر و طعم قهوه به آب داغ تزریق می کند.

مبدا کاکائو از آمریکای جنوبی می باشد. کلمه کاکائو نیز از قرن پانزدهم آمده، اما در اواسط قرن 17 توسط اسپانیایی ها با عنوان شکلات در اروپا رواج یافت.

کاکائو اغلب می تواند به نوعی نوشیدنی اشاره می کند که به شکلات داغ یا همان هات چاکلت معروف است. سه گونه اصلی گیاه کاکائو وجود دارد:

Forastero ، Criollo و Trinitario.

کاکائو ماده اصلی تولید شکلات و همچنین بسیاری از سس ها برای غذا، شیرینی جات و کیک ها می باشد.

فواید کاکائو

علاوه بر فواید آنتی اکسیدانی کاکائو، خوردن کاکائو به شکل شکلات تیره می تواند برای قلب شما مفید باشد. فلاوانول های کاکائو با کاهش فشار خون موجب سلامت قلب و عروق شما می شوند، که در یک مطالعه منتشر شده در ژوئن 2008 “مجله تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه” منتشر شده است این موضوع بررسی و اثبات گردیده است.

تحلیل های متاآنالیز بر روی این موضوع توسط محققان بخش قلب و عروق در یک دانشگاه آلمانی انجام شده  که  نتایج آن نشان از کاهش فشار خون شرکت کننده هایی بوده است که شکلات تیره غنی از فلاوانول یا نوشیدنی های ساخته شده با پودر کاکائو را مصرف کرده اند.

این مطالعه که در ژانویه 2010 در “ژورنال فشار خون بالا”  دانشگاه آکسفورد انتشار یافته، میزان مصرف روزانه مناسبی از کاکائو را مشخص نکرده است و عوارض جانبی طولانی مدت آن نیز تا آن سال مشخص نشده بود.

فواید قهوه

براساس مقاله ای که در آوریل 2011 در ژورنال “بررسی های انتقادی در علوم غذایی و تغذیه” منتشر شده است، قهوه دومین نوشیدنی پر مصرف پس از آب است.

قهوه به دلیل خاصیت “فیتوشیمی غنی” ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2، برخی سرطان ها، بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر یا پارکینسون را کاهش دهد و فرد به طور موقت می تواند هوشیارتر شود.

از آنجا که قهوه اساساً نوشیدنی با کالری صفر است، می توانید بدون ترس از افزایش وزن در طول روز، قهوه سیاه رو بنوشید. برای جلوگیری از هرگونه عوارضی که اگر هنگام و یا بعد از نوشیدن قهوه کافئین دار احساس می کنید، نوشیدن قهوه بدون کافئین  یا همان دی کف را انتخاب کنید.

میزان مصرف کاکائو و قهوه

خوردن شکلات تیره می تواند به نفع سلامتی شما باشد. 156 کالری در هر 1/6 قاشق چایخوری از شکلات 70 درصد ایجاد می شود که می توانید با این فرمول برای میزان خوردن کاکائو و کالری روزانه تان برنامه ریزی کنید!

در مورد قهوه، همانطور که جلوتر گفته شد، قهوه سیاه بدون کالری است اما اضافه کردن افزودنی هایی مانند کرم قهوه، شیر پرچرب، شکر، سس می تواند آن را به لیست نوشیدنی های پرکالری تبدیل کند!

پس لازمه این موضوع رو در نظر بگیریم و از شیرین کننده های طبیعی با کالری صفر در قهوه خود استفاده کنید، شیر کم چرب اضافه کنید یا آن را سیاه بنوشید.

دکتر راب ون دام، از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، نشان می دهد که نوشیدن حداکثر شش فنجان قهوه سیاه در روز هیچ خطری برای حداقل سلامتی نخواهد داشت.

البته در سایر تحقیقات پیشنهاد شده است که حداکثر تا 4 فنجان قهوه در روز ضرری ندارد و البته دوستانی که میگرن دارند حداکثر دو فنجان در روز بنوشند!

منابع: