موکتل چیست؟ آموزش طرز تهیه آن در منزل به روش جامائیکا

موکتل چیست؟ به طور قطع می توان یکی از محبوبترین نوشیدنی های سرد نه تنها ایران بلکه جهان معرفی کرد که در سرتاسر دنیا شناخته شده می باشد. با نزدیک شدن به فصل گرما به طور قطع نوشیدنی هایی مانند کوکتل و موکتل با استقبال بیشتری همراه خواهند شد.

ما در این مقاله از کافی مافی سعی داریم در ابتدای کار به یک معرفی کلی از این نوشیدنی و اینکه اصلاً موکتل چیست؟ پرداخته و سعی کنیم در ادامه طرز تهیه موکتل جامائیکایی که دارای محبوبیت بسیار بالایی در بین انواع مختلف این نوشیدنی می باشد بپردازیم. توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

موکتل چیست؟

ما در گذشته در مورد نوشیدنی کوکتل به طور جداگانه کامل صحبت کرده ایم. خیلی از افراد بر این باورند که نوشیدنی موکتل به نوعی یک نوشیدنی ایرانی می باشد که به خاطر عدم امکان استفاده از الکل در کوکتل اسم آن را موکتل قرار داده ایم!! در حالی که باید گفت این موضوع کاملاً نادرست می باشد و این نوشیدنی یک شهرت جهانی دارد.

جالب است بدانید با اینکه در نقاط مختلف جهان نوشیدن و استفاده از الکل آزاد می باشد ولی بازهم نوشیدنی بدون الکل موکتل بسیار محبوب می باشد و مشتریان خاص خود را دارد.

حال اگر بخواهیم به طور واضح پاسخ دهیم که موکتل چیست؟ و به چه نوشیدنی موکتل گفته می شود باید پاسخ داد:

یک آبمیوه طبیعی زمانی که با مواد همچون سودا و مواد افزودنی دیگر ترکیب می شوند در اصطلاح موکتل گفته می شود. در واقع این نوشیدنی از حذف الکل درون کوکتل بدست می آید.

در واژه موکتل از “موک” استفاده شده که مخفف واژه “میمیک” می باشد که معنای آن در زبان انگلیسی “تقلید” می باشد، استفاده از این واژه نشان دهنده شباهت بسیار بالای موکتل به کوکتل می باشد که به نوعی آن را به عنوان یک تقلید از نوشیدنی کوکتل به حساب می آورند که درون آن الکل وجود ندارد.

دلیل اهمیت موکتل چیست؟

تا اینجای کار ما چندین بار به این موضوع اشاره کردیم که موکتل جز محبوب ترنی نوشیدنی های جهان به حساب می آید اما سوال اینجاست که دلیل این محبوبیت موکتل چیست؟

در واقع رنگ بندی های موجود در موکتل  به گونه ای تعبیه شده است که باعث ترغیب افراد به نوشیدن آن می شود. باید قبول کنیم که امروزه اقتصاد و سودهی به نوعی دلیل بقا و ماندگاری یک ماده غذایی می شود که دقیقاً موکتل تمام این موارد را دارا می باشد و به نوعی طراحی شده که انسان با دیدن آن نتواند قید نوشیدن آن را بزند.

مورد بعدی که می توان دلیل محبوبیت بالای این نوشیدنی معرفی کرد سرعت در زمان تهیه شدن می باشد. برخلاف نوشابه‌ها، مشروبات و … که از قبل تهیه‌ شده و در رستوران یا کافه فقط در لیوان های نوشیدنی ریخته می‌شوند، موکتل‌ها درست هنگام سفارش برای مشتری‌ ها، ترکیب و تهیه می‌ شوند.

در واقع سادگی در طرز تهیه رمز مهم موفقیت این نوشیدنی می باشد که باعث شده تقریباً در تمام کافه و رستوران ها قابل دسترسی باشد.

نکته مهم: خیلی از افراد این سوال را از ما می پرسند که اگر موکتل همان کوکتل بدن الکل می باشد پس در ایران ما که استفاده از الکل غیر مجاز می باشد نام کوکتل های مختلفی که در منوی کافی شاپ ها مشاهده می کنیم چیست؟

پاسخ این سوال بسیار سادست، این موضوع یک اشتباه رایج می باشد که بسیاری از کافه داران و مسئولان کافی شاپ ها برای جذب مشتری از نام کوکتل به جای موکتل استفاده می کنند.

شناخت انواع موکتل

در دسته بندی انواع موکتل شما می توانید آنها را به دو نوع مجزا تقسیم بندی کنید: موکتل سنتی و موکتل مدرن

موکتل سنتی دقیقاً همان نوشیدنی می باشد که تقریباً در بین تمام کافی شاپ ها و کافه ها مشترک می باشد و به راحتی می توانید آن را در منزل نیز تهیه کنید.

طرز تهیه این موکتل‌ ها بسیار ساده است و استفاده از ترکیباتی مانند لیموناد، شربت های غیرالکلی و موادی مانند زنجبیل و…  درون تمام آنها یکسان می باشد.

در بین موکتل های سنتی می توان گزینه های بسیار معروفی را معرفی کرد که به خاطر قدمت بالا بسیار شناخته شده می باشند: موکتل روی راجرز (روی راجرز یک بازیگر فیلم‌های وسترن بود) وموکتل آرنولد پالمر (آرنولد پالمر یک بازیکن گلف بود) را می توان دو نمونه از اصلی ترین موکتل های سنتی معرفی کرد.

پس از گذشت زمان و پیشرفت صنعت نوع دیگری از موکتل ها با نام موکتل های مدرن در مرور زمان گسترش پیدا کردند که دارای ترکیبات پیچیده و خاصی می باشند و هر کسی قادر به تهیه و آماده کردن آنها نمی باشد.

ما بعد از شناخت اینکه موکتل چیست؟ و انواع آن به سراغ آموزش طرز تهیه یکی از محبوب ترین موکتل های مدرن می رویم به نام موکتل جامائیکایی

طرز تهیه موکتل جامائیکایی در منزل

قبل از اینکه بخواهیم روش تهیه این نوشیدنی را برای شما توضیح دهیم به این سوال پاسخ خواهیم داد که اصلاً دلیل انتخاب این موکتل چیست؟

موکتل جامائیکایی را می توان به خاطر ویژگی های خاصش قاطعانه یکی از برترین موکتل های جهان معرفی کرد، طعم ترش آلبالو و لیمو و رنگ فوق العاده جذاب این نوشیدنی را می توان مهمترین این خواص و ویژگی ها معرفی کرد.

مواد لازم موکتل جامائیکایی

  • آب آلبالو یک لیوان
  • آب گازدار (سودا) یک لیوان
  • آب لیمو تازه یا آب پرتقال نصف لیوان
  • فلفل قرمز یک چهارم قاشق چایی خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چایی خوری
  • یخ به مقدار لازم
  • اسلایس لیمو، آلبالو و برگ نعنا برای تزیین

روش تهیه موکتل جامائیکایی

جالب است بدانید بسیاری از خانم ها و زنان خانه دار گاهاً با دیدن عکس های موکتل های مختلف اینطور تصور می کنند که روش تهیه این نوشیدنی ها آنقدر سخت می باشند که برای درست کردن آنها در منزل منصرف می شوند، در حالی که باید گفت موکتل ها همگی دارای طرز تهیه بسیار آسانی می باشند و به راحتی می توانید آنها را در منزل و برای روزهای گرم تابستان ، مهمانی ها و مجالس خود آماده کنید.

کافیست شما برای آماده کردن این نوشیدنی بعد از گرفتن آب لیموها آنها را به آب آلبالو اضافه کرده و سپس نمک و فلفل را به آنها اضافه کنید و خوب هم بزنید.

پس از انجام این مراحل باید تکه های یخی را که از قبل جمع آوری کرده اید را درون لیوان بریزید و سپس به آرامی آب گازدار (سودا) را به آرامی بر روی تکه های یخ بریزید و در پایان کار نیز با تزیین نوشیدنی خود با اسلایس های لیمو و برگ نعناع از نوشیدن این موکتل فوق اعاده لذت ببرید.