اسپرسو چیست؟ شناخت 6 مدل از مهمترین انواع آن

اسپرسو و انواع آن یکی از مهمترین نوشیدنی های قهوه می باشند که شاید هر شخصی برای اولین بار نام قهوه را بشنود یاد آن می‌افتد. اگر جز کسانی می باشید که هنوز نمی دانید این نوع قهوه چیست یعنی احتمالاً در آغاز نوشیدن قهوه می باشید.

ما در این مقاله از کافی مافی قصد داریم پس از یک معرفی کلی در مورد اسپرسو به سراغ شناخت انواع آن خواهیم رفت و روش درست کردن آن ها را نیز به طور خلاصه برای شما توضیح خواهیم داد. پس توصیه می کنیم حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قهوه اسپرسو چیست؟

در ابتدا این نکته رو بگم که قصد دارم این مقاله را به زبان ساده توضیح بدم که برای افرادی که با قهوه آشنایی ندارن قابل درک باشه، پس اگه گاهاً دیدین از واژه های تخصصی استفاده نشد برای این موضوع می باشد.

خب بریم سراغ اصل مطلب، دوستان اسپرسو همان قهوه نیست!! این اشتباه که بخاطر استفاده زیاد از اسپرسو خیلی رایج شده است ولی کاملاً نادرسته، لطفاً شما این اشتباه رو تکرار نکنید.

قهوه چیست؟ دانه هایی در دل میوه قهوه وجود دارد که آنها را طبق فرآیندی استخراج می کنند و سپس آنها را برشته می کنند (رست قهوه) و بعد آسیاب کرده و به شکل پودر در می آورند، حالا این پودر قهوه رو ما چندتا روش می تونیم استفاده کنیم که به همه آنها قهوه می گوییم و یکی از این روش ها اسپرسو است.

اسپرسو  چیست؟ Espresso اصلی ترین روش تهیه قهوه می باشد که در آن آب جوش رو با فشار از میان پودر قهوه عبور می دهیم و از طرف دیگر عصاره قهوه خارج می شود که به این عصاره اسپرسو می گوییم. این نوع قهوه برای اولین بار توسط ایتالیایی ها اختراع شد.

دلیل محبوبیت اسپرسو چیست؟

در قهوه اسپرسو شما در زمان کمتر از 25 ثانیه عصاره 7 گرم قهوه رو خارج می کنید و شاید مهمترین عاملی که باعث شد این روش خیلی محبوب و فراگیر شود همین موضوع می باشد، چون خیلی از ما همیشه عجله داریم و خیلی دوست نداریم برای خوردن یک نوشیدنی زمان زیادی صرف کنیم.

اما دلیل بعدی به جز زمان درست کردن اسپرسو ، غلیظ بودن و تلخی بود که این روش به قهوه شما می داد. در واقع در این روش تهیه قهوه شما با یک نوشیدن در حجم بسیار کم که تقریباً اندازه یک ته استکان (1 شات) بود همراه می شوید که دارای مزه تلخی شدیدی می باشد و هیچ گونه افزودنی ندارد و فقط عصاره قهوه می باشد.

خرید قهوه استارباکس

اسپرسو به چند روش درست می شود؟

اگر جواب اصلی و تخصصی به این سوال می خواهید باید بگوییم که اسپرسو تنها به یک روش تهیه می شود و آن هم با دستگاه اسپرسوساز می باشد.

دلیل این موضوع نیز در تعریفی که برای اسپرسو ارائه کردیم مشخص است، ما گفتیم که برای تهیه آن به 25 ثانیه زمان نیاز است، تنها دستگاهی که می تواند قهوه را به این سرعت عصاره گیری کند اسپرسوساز می باشد.

ولی روشی دیگری نیز وجود دارد که در اصطلاح عامیانه برای درست کردن اسپروسو از آن استفاده می شود و آن هم موکاپات است که بیشتر به خاطر ارزان بودن قیمت آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در موکاپات دقیقاً عمل عصاره گیری قهوه تحت فشار اتفاق می افتد ولی در یک سطح بسیار پایین تر نسبت به اسپرسوساز و همچنین مدت زمان اینکار نیز بالاتر است.

قیمت یک موکاپات در حال حاضر حدود 400 هزار تومان است درحالی که قیمت یک اسپرسوساز در حدود 10 برابر آن می باشد، پس اگر در ابتدای کار هستید خرید موکاپات می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد مخصوصاً اگر جز افرادی می باشید که قهوه را در سر کار بیشتر سرو می کنید چون حمل و نقل آن بسیار ساده می باشد.

تاریخچه قهوه اسپرسو

همانطور که احتمالا حدس زده باشید تاریخچه اسپرسو باید به کشور ایتالیا برگردد که بیش از 90 درصد نوشیدنی هایی که به قهوه برمیگردد از این کشور منشا می شود و درسته که برزیل مهد تولید قهوه در جهان به شمار می رود، ولی ایتالیا قطعاً مهد روش های درست کردن قهوه می باشد.

اسپرسو برای اولین نزدیک به 120 سال پیش (1903 میلادی) توسط فردی به نام لوییجی بتزرا که صاحب یک شرکت تولیدی در تورین ایتالیا بود اختراع شد. لویجی جز افرادی بود که از طول کشیدن دم شدن قهوه ناراحت بود. به همین خاطر دنبال روشی میگشت که بتواند فرآیند دم آوری قهوه را کاهش دهد.

ایده ای که بعد از امتحان کردن روش های مختلف به ذهن لویجی رسید این بود که فشار را به فرایند دم‌کردن قهوه  اضافه کند. با این کار او توانست مدت زمان دم آوری قهوه را به شدت کاهش دهد و به همین خاطر نام اسپرسو که در ایتالیایی به معنای سریع می باشد را برای این قهوه انتخاب کرد و نام دستگاه جدیدش را نیز ”دستگاه قهوهٔ اسپرسو” گذاشت.

انواع اسپرسو و شناخت مشخصات آنها

شاید این سوال در ابتدا برای شما پیش بیاید مگر اسپرسو یک روش خاص تهیه قهوه نبود، پس چرا باید مدل های مختلفی داشته باشد؟

در واقع حرف شما درست است و اسپرسو تنها یک نوع خاص می باشد. ولی شما با استفاده از اسپرسو می توانید نوشیدنی های مختلف کافی شاپی درست کنید که تنها با اضافه کردن شیر، بستنی، خامه، آب داغ و… درست می شوند.

تقریباً می توانیم بگوییم که 90 درصد نوشیدنی هایی که در کافی شاپ ها سرو می شوند دارای پایه اسپرسویی می باشند و با این قهوه آماده می شوند، ما قبلاً بیشتر آنها را در مقاله انواع روش تهیه قهوه بررسی کرده ایم و در اینجا قصد داریم تنها نوشیدنی هایی را بررسی کنیم که هیچ گونه افزودنی به اسپرسو اضافه نمی شود و یا تنها با آب داغ ترکیب می شود.

نکته مهم: فراموش نکنید که تصاویر را با هم مقایسه کنید تا تفاوت ها را دقیق تر متوجه بشید 🙂

خرید دانه قهوه عربیکا

1. اسپرسو

قهوه اسپرسو را که به طور کامل توضیح دادیم تا اینجای کار، ولی اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم باید گفت:

نوشیدنی که دارای حجمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتری می باشد که در زمان ۲۵ ثانیه و با ۷ گرم پودر قهوه آماده می شود. اسپرسو با دو دستگاه اسپرسوساز و موکاپات درست می شود.

2. قهوه دبل اسپرسو یا دوپیو

دوپیو یا دابل اسپرسو همان اسپرسو می باشد در حجم دو برابر، یعنی دو شات اسپرسو.

یعنی شما برای داشتن دوپیو کافیست ۱۴ گرم پودر قهوه را با استفاده از اسپرسوساز عصاره گیری کنید و چیزی در حدود ۵۰ الی ۶۰ میلی لیتر اسپرسو به دست بیاورید.

با اینکه اسپرسو به خودی خودش کافئین بالایی داره ولی خیلی از افراد هستند که با یک شات اسپرسو راضی نمی شوند و دنبال یک نوشیدنی سنگین تر با حجم بیشترند، دبل اسپرسو دقیقاً همان قهوه می باشد.

3. قهوه ریسترتو و دبل ریسترتو

ریسترتو دقیقاً برعکس گزینه قبلی یعنی دوپیو می باشد. یعنی قهوه ای با حجم نصف اسپرسو معمولی.

دقیق تر بخواهیم بگوییم ریستریتو از عصاره گیری ۷ تا ۹ گرم پودر قهوه در زمان ۱۵ الی ۲۰ ثانیه می باشد که اگر با اسپرسو معمولی چک کنید متوجه می شوید زمان عصاره گیری کمتر شده است.

با این کار شما حجم کمتری و نزدیک به نصف (۱۵ الی ۲۰ میلی لیتر)  قهوه خواهید داشت. در دبل ریسترتو این حجم دو برابر می شود. یعنی چیزی بین ۳۰ الی ۴۰ میلی لیتر.

4. قهوه آمریکانو

در مورد قهوه آمریکانو جریان بسیار ساده می باشد؛ در واقع به دلیل عطر و طعم شدید اسپرسو، بسیاری از افراد آن را برای نوشیدن با آب مخلوط می کنند، با این کار شما یک امریکانو ساختید!! (دقیقاً به همین سادگی)

اگر بخواهیم به طور دقیقتر بیان کنیم باید بگوییم که شما کافیست که یک شات اسپرسو معمولی به همراه ۳۰ تا ۴۷۰ میل لیتر آب داغ ترکیب کنید و آمریکانو داشته باشید. آمریکانو بیشتر برای کسانی توصیه می شود که مشکلات گوارشی دارند و سعی دارند با اضافه کردن آب جوش غلظت اسپرسو خود را کم کنند.

5. قهوه لانگ بلک

در حقیقت قهوه لانگ بلک بسیار شبیه به امریکانو است ولی با این تفاوت که جای شات اسپرسو و آب جوش در آن جابجا می شود!

حالا شاید این سوال براتون پیش میاد که چه فرقی می کنید که آب اول اضافه بشه یا اسپرسو؟ در واقع داخل لانگ بلک شما وقتی قهوه رو روی آب میریزید کاری می کنید که کرما اسپرسو روی قهوه شما باقی بمونه و نوشیدنی شما یک حالت خامه ای به خودش بگیره.

6. قهوه لانگو

آخرین گزینه که قصد داریم در بین انواع اسپرسو برای شما بررسی کنیم لانگو می باشد. کلمه لانگو به معنای طولانی است و این نام گذاری دلیل دارد:

شما در تهیه لانگو به اندازه 2 برابر حالت معمولی آب برای عصاره گیری استفاده می کنید. یعنی عمان 7 گرم پودر را با 50 میلی لیتری آب استخراج می کنید که باعث می شود حجم قهوه دو برابر بشه ولی اگه بخواهید تفاوتش را با سایر گزینه ها بدانید توصیه می کنم این مقاله رو مطالعه کنید و اینجا کلیک کنید.

ما در این مقاله تلاش کردیم که انواع قهوه اسپرسو را به طور دقیق برای شما بررسی کرده و مشخصات دقیق آنها را برای شما بیان کنیم. اما در صورتی که در مورد مطالب و سرفصل های گفته شده با سوال و یا ابهامی همراه بودید توصیه می کنیم که آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک قرار دهید.

در پایان نیز برای خرید بهترین قهوه های اسپرسو ایران و جهان می توانید روی لینک زیر کلیک کنید تا بتونید به بهترین قیمت به یک قهوه با کیفیت برسید. 🙂

خرید قهوه اسپرسو 

0/5 (0 نظر)