تهیه قهوه و مراحل آماده سازی آن از بذر تا فنجان آماده نوشیدن! (بخش اول)

تهیه قهوه ای که هر روز می نوشید مراحل مختلفی دارد تا به دست شما برسد و یک فنجان قهوه مسیر طولانی را سپری می کند تا آماده نوشیدن بشود که ما سعی داریم به طور گام به گام توضیح مختصری از این مراحل برای شما بازگو کنیم.

بین زمان کاشت، برداشت و خرید، دانه های قهوه یک سری مراحل معمول را طی می کنند تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشند.

خرید دانه قهوه روبوستا

1. کاشت قهوه

یک دانه قهوه در واقع یک دانه معمولی است که وقتی خشک، رست داده و آسیاب می شود، برای دم کشیدن قهوه استفاده می شود، اگر بذر قهوه فرآوری نشده باشد، می توان آن را کاشت و به یک درخت قهوه تبدیل شود.

بذر قهوه به طور کلی در بسترهای بزرگ در زمین های سایه دار کاشته می شود، نهال ها قهوه مرتباً آب داده می شوند و از نور شدید خورشید دور نگه می دارند.

تا زمانی اینکار روی نهال ها انجام می شود تا به اندازه کافی رشد کنند و به راحتی خشک نشوند، به همین خاطر کاشت دانه قهوه غالباً در فصل مرطوب انجام می شود، تا نهال ها بتوانند ریشه های خود را درون خاک کاملاً محکم کنند.

2. برداشت گیلاس ها

بسته به نوع قهوه، میوه دادن درختان قهوه تازه کاشته شده تقریباً 3 تا 4 سال طول می کشد. میوه ای که گیلاس قهوه نامیده می شود، وقتی رسیده و آماده برداشت می شود، رنگ آن قرمز روشن و گاها تیره میشود.

سالانه به طور معمول درختان قهوه یک بار محصول به طور عمده می دهند، در کشورهایی مانند کلمبیا که درختان قهوه سالانه دوبار میوه می دهند هم یک بار محصول اصلی و درجه یک وجود دارد و بار دوم به عنوان محصول درجه دو و ثانویه می باشد.

در اکثر کشورها در تهیه قهوه محصول با دست و در یک فرآیند دشوار برداشت می شود، اگرچه در مکان هایی مانند برزیل که زمین های آن نسبتاً مسطح است و مزارع قهوه بسیار زیاد می باشد، فرآیند برداشت مکانیزه شده است.

اما در حالت کلی چه با دست و چه با ماشین تمام قهوه ها به یکی از دو روش زیر برداشت می شوند:

برداشت نواری: همه گیلاس های آماده برداشت همزمان از طریق ماشین یا با دست و به صورت یکجا از شاخه ها چیده می شوند.

برداشت انتخابی: فقط گیلاس های رسیده برداشت می شوند و به صورت جداگانه این گیلاس ها انتخاب می شوند و با دست چیده می شوند.

کارگرها هر هشت تا ده روز در میان درختان را بررسی می کنند و فقط گیلاس هایی را که در اوج رسیدن خود هستند را انتخاب می کنند، از آنجایی که این نوع برداشت فعالیت بیشتر و همچنین هزینه دارتر می باشد، در درجه اول برای برداشت دانه های ریز عربیکا استفاده می شود.

خرید دانه قهوه عربیکا

3. فرآوری گیلاس ها

در تهیه قهوه پس از چیدن قهوه، برای جلوگیری از فساد میوه باید فرآیند پردازش و فرآوری آن در اسرع وقت آغاز شود. بسته به مکان و منابع محلی، قهوه به یکی از این دو روش پردازش می شود:

روش خشک یک روش قدیمی برای پردازش قهوه است و هنوز هم در بسیاری از کشورها که منابع آب محدود است استفاده می شود.

گیلاس های تازه چیده شده به راحتی در سطوح وسیع پخش می شوند تا در معرض آفتاب خشک شوند. به منظور جلوگیری از خراب شدن گیلاس ها، آنها را به طور مرتب در روز هم می زنند و جا به جا می کنند، و شب ها یا هنگام باران آنها را می پوشانند تا از خیس شدن آنها جلوگیری شود.

بسته به آب و هوا این فرآیند ممکن است برای هر دسته قهوه چندین هفته ادامه یابد تا زمانی که میزان رطوبت گیلاس به 11 درصد کاهش یابد.

روش مرطوب پس از برداشت، تفاله را از گیلاس قهوه جدا می کنند، بنابراین دانه ها فقط با پوست باقی مانده و خشک می شوند. ابتدا گیلاس های تازه برداشت شده را از دستگاه پالپ عبور می دهند تا پوست و تفاله از دانه ها جدا شود.

سپس دانه ها هنگام عبور از کانال های آب با وزن جدا می شوند، دان های سبکتر به بالا شناور می شود، در حالی که دانه های رسیده و سنگین تر به پایین فرو می روند، و سپس آنها را از طریق یک سری درام چرخان عبور می دهند تا از نظر اندازه جدا شوند.

منبع: www.ncausa.org

0/5 (0 نظر)