رست کردن قهوه ی خود در منزل و ساخت ترکیب های مختلف!

اگر یاد بگیرم چگونه دانه های قهوه را در خانه رست (برشته) کنیم می توانیم ترکیب های مورد علاقه مان را به راحتی در منزل تهیه کنیم و از نوشیدن ترکیبات مختلف قهوه لذت ببریم!
دلایل رست قهوه چیست؟ مطمئناً خرید قهوه ای که قبلاً رست شده است بسیار آسان است، اما با این وجود ممکن است،شما طعم آن قهوه را دوست داشته باشید، ولی با توجه به ذهنیت و دانسته هایتان از چیزی که توقع داشتید، متفاوت باشد! یکی از دلایل می تواند به درستی رست نشده باشد!
یک قهوه خوب در هر کجای دنیا حدودا 16 تا 24 دلار یا بیشتر برای مخلوط های پریمیوم هزینه خواهد داشت! در حالی که خرید دانه های قهوه سبز (خام) اقتصادی تر است و بین 5 تا 7 دلار هزینه دارد.
در صورت خرید دانه های سبز قهوه، می توانید مخلوطی را که دوست دارید تهیه کنید، چند نوع دانه را با هم مخلوط کنید تا یک طعم متفاوت را بدست آورید. گذشته از اینکه مخلوط شما طبق میل شما می شود و در هزینه صرفه جویی می شود، شما می تونید دانه های قهوه سبز را نیز، درست همانطور که دوست دارید رست کنید.
یک دانه قهوه حاوی بیش از 800 ترکیب در درونش است که در طی فرآیند رست شدن می توان به آنها دست یافت که به این عمل در اصطلاح مایایلارد گفته می شود.

اصول دانه های قهوه رست شده

نکته ایمنی مهم: دانه های قهوه بسیار داغ می شوند توصیه می کنم هنگام رست کردن از محافظ دست و چشم استفاده کنید.

علاوه بر این، هنگام رست کردن، قهوه ممکن است به هوا پرتاب شود، که در صورت امکان بهتر است قهوه را در بیرون از خانه رست کنید، اگر نمی توانید مطمئن شوید که محیط شما برای این کار کاملا مناسب است.

به یاد داشته باشید،هنگام یادگیری نحوه رست کردن قهوه، روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد، اما روند صحیح آن برای همه ی روش ها مشابه است. در اینجا چندین مرحله برای انجام این کار را گفته ایم:

تابه چدنی را روی یک کوره یا اجاق گاز قرار دهید!

چدن گرمای خود را به خوبی نگه می دارد و به تمام سطح آن به طور مساوی پخش می شود و این یک انتخاب برتر برای رست قهوه است.
ترجیحا کار خود را روی کوره انجام دهید، اما در صورت عدم دسترسی به کوره می توانید آن را بر روی اجاق گاز خود نیز انجام دهید. قابلمه های روکش شده با سرامیک یا استنلس استیل نیز برای جایگزینی تابه چدنی، گزینه مناسبی برای این کار می باشند.
به این دلیل که گرما باید بسیار زیاد باشد مراقب باشید که ظرف خود را حتما مناسب انتخاب کنید که در دمای بالا بخاطر واکنش های شیمیایی خاصیت سمی بودن پیدا نکنند.
نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که در همه کافه ها این کار یکسان نیست، با توجه به دما و ماشین های استفاده شده می تواند متفاوت باشد.

روند تهیه قهوه رست شده

1. انتخاب دانه قهوه و وسایل مناسب

انتخاب دانه قهوه با کیفیت مهمترین اصل در قهوه حاصل شما، چه در دم کردن و چه رست کردن می باشد. ابتدا دانه های قهوه که انتخاب کرده اید را داخل تابه یا قابلمه خود ریخته و از 232 تا 260 درجه سانتیگراد گرما لازم است!
این نکته رو حتما در نظر بگیرید که هیچ روغنی لازم نیست استفاده شود زیرا قهوه روغن مخصوص خود را تولید می کند و روغن های پخت و پز در این درجه حرارت که دمای بالایی به حساب می آید می سوزند و مواد مضر تولید می شود!

2.هم زدن و مخلوط کامل دانه ها

در قابلمه ها، یا تابه های خود یک لایه نازک دانه را روی تمام سطح ریخته و  دانه ها را کاملا پخش کنید این باعث گرم شدن و برشته شدن کامل دانه ها می شود.
نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید اینست که در صورت استفاده از ماهی تابه، باید دانه ها را مرتباً هم بزنید و سعی کنید گرما در تمام نقاط و سطح دانه ها پخش شود.

3.زمان مورد نیاز برای رست شدن قهوه

این زمان وابسته به نوع رستی که شما دوست دارین برای دانه های قهوه تان بیفته متفاوت است، رست لایت یا روشن، 4 الی 6 دقیقه طول می کشد و رست مدیوم یا متوسط  5 الی 8 دقیقه ​​طول می کشد.
شروع به گوش دادن کنید تا اولین صدای شبیه به ترک برداشتن دانه را بشنوید. این صدا نشانگر مرحله اول است که رست سبک تری به همراه خواهد داشت.
اگر رست متوسط ​​را ترجیح می دهید، معمولاً پس از حدود 7 دقیقه، صدای ترک دوم دانه ها به گوش می رسد در صورتی که یک رست دارک یا تیره تر را ترجیح می دهید،دانه ها را در 30 ثانیه تا 1 دقیقه دیگر بر روی حرارت نگه دارید.
آنها را با دقت تماشا کنید زیرا در این مرحله دانه ها می توانند به سرعت و راحتی بسوزند!

4.اتمام کار و خنک سازی دانه های قهوه

هنگام اتمام کار گاز و وسیله حرارتی خود را خاموش کرده و  دانه ها را به یک ظرف روکشدار سرامیکی منتقل کنید. از استفاده از ظروف پلاستیک خودداری کنید زیرا ذوب می شود چون  دانه ها در این حالت هم  دمای بسیار زیادی دارند.
در اینجا باید دانه ها را سعی کنید که تکان بدید و یا با  جا به جا کردن دانه ها داخل دوظرف، پوست های روی آنها را از قهوه ها جدا کنید، چون طعم بدی به قهوه شما می دهند.

5.ذخیره و آسیاب کردن دانه های قهوه

پس از خنک شدن دانه ها،آنها باید حدود 12 ساعت برای “گاز زدایی” نگهداری شود، دی اکسید کربن به مرور زمان تشکیل می شود و باید قبل از ذخیره کردن دانه ها، آن را حذف کنیم.
می توانید ظروف و کیف هایی را که شیر گاز زدایی روی آنها وجود دارد، تهیه کنید. این وسایل اجازه می دهد CO2 خارج شود و علاوه بر آن اجازه نمی دهد اکسیژن وارد شود و بنابراین باعث جلوگیری از اکسید شدن دانه ها و ایجاد لکه بر روی دانه ها  می شود.
0/5 (0 نظر)