چای گلپر یک دمنوش ویژه برای رفع سردی (آموزش طرز تهیه)

چای گلپر را می توان یکی از برترین و با کیفیت ترین دمنوش های گیاهی معرفی کرد که در عین آسان بودن در روش دم کردن و طرز تهیه ، دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامت فرد مصرف کننده می باشد. شاید این موضوع را شنیده باشید که این نوشیدنی می تواند نتایج فوق العاده ای بر روی کاهش وزن و لاغری افراد داشته باشد، اما آیا این ادعا و موضوع صحیح می باشد؟

ما در این مقاله از کافی مافی سعی داریم پس از یک معرفی کلی در مورد گیاه گلپر به سراغ آموزش طرز تهیه آن در منزل رفته و در پایان نیز خواص و عوارض احتمالی این دمنوش را باهم بررسی خواهیم کرد.

شناخت و بررسی گیاه گلپر

در بین گیاهانی که برای تهیه دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد، گلپر از لحاظ ظاهری دارای زیبایی و عطر فوق العاده ای می باشد. گل این گیاه از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به یک سکه سفید رنگ می باشد و چون شبیه به یک چتر می باشد این گیاه را در تیره چتریان قرار می دهد.

عطر بسیار بالای این گیاه باعث شده که نه تنها چای گلپر دارای عطر بسیار مطبوعی باشد، بلکه از پودر خشک شده آن برای استفاده در بسیاری از غذاها به عنوان یک ادویه و چاشنی استفاده شود.

اما نکته ای که جالب است در مورد گیاه گلپر به آن دقت شود این است که این گیاه در طبیعت به دو شکل پیدا می شود؛ یک نوع که همه ما آن را می شناسیم و نوع خوشبو آن محسوب می شود در مناطق مختلفی از ایران مانند شمیران، گچسر، رودبار قصران، جاده شمشک و مناطق غربی رشد می کند.

نوع دوم این گیاه که به انجدان بدبو معروف است و به خاطر بوی بد نمی توان از آن به عنوان خوراکی استفاده کرد بیشتر جنبه دارویی دارد و برا مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع گلپر در جنوب شرقی ایران، استان فارس و کوه های خراسان بیشتر رشد می کند و به صورت خودرو عمل می آید.

گیاه گلپر از نظر طبع یک گیاه گرم و خشک به حساب می آید و برای غلبه بر سردی یک گزینه ایده آل به حساب می آید.

و همچنین فراموش نکنید که خواستگاه اصلی این گیاه در ایران می باشد و بسیاری از کشورها از نوشیدن یک چای فوق العاده به نام دمنوش گلپر محروم می باشند.

طرز تهیه چای گلپر در منزل

به طور کلی همانطور که می دانید طرز تهیه بسیاری از دمنوش های گیاهی بسیار ساده می باشد و تنها نسبت ها و مواد اولیه استفاده شده برای آنها دارا حائذ اهمیت می باشد که در ادامه با هم مقایسه خواهیم کرد.

  • گلپر یک قاشق غذاخوری
  • آب دو لیوان
  • عسل به مقدار لازم
  • لیمو ترش به عنوان طعم دهنده

روش کار و درست کردن چای گلپر به این شکل می باشد که ابتدا آب را درون قوری ریخته بر روی حرارت قرار داده و پس از رسیدن به نقطه جوش، گلپر را به آن اضافه کرده و سپس ترکیب مورد نظر را بر روی یک دمای پایین قرار دهید و یا آن را مانند چای سیاه بر روی درب سماور و کتری قرار دهید تا با حرارت غیر مستقیم دم بکشد.

زمان دم کشیدن این دمنوش تقریباً 30 دقیقه می باشد. از آنجایی که این چای در حالت معمولی دارای طعم تلخ مزه ای می باشد در این مرحله لازم است که به اندازه دلخواه عسل طبیعی به آن اضافه کرده و  همچنین می توانید از کمی آب لیمو به عنوان چاشنی و طعم دهنده در انتهای کار استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف چای گلپر

از مواردی که بسیاری از افراد بعد از آنکه یک دمنوش و یا یک چای را آماده می کنند با آن همراه می شوند، بهترین زمان و مقدار مصرف آن می باشد.

در مورد چای گلپر می تواند گفت بهترین میزان مصرف برای افراد معمولی دو و حداکثر سه لیوان در طول روز و بعد از گذشت یک الی دو ساعت از وعده غذایی می باشد.

عوارض و خطرات نوشیدن دمنوش گلپر

به خودی خود چای گلپر مانند بسیاری از دمنوش ها هیچگونه خطری برای مصرف ندارد، زمانی این مورد پیش خواهد آمد که یا شما به بیماریی خاصی مبتلا باشید و یا اینکه بیش از حد چای گلپر را مصرف کنید.

مهمترین عوارض و خطرات احتمالی که این جوشانده می تواند برای شما ایجاد کند موارد زیر می باشد:

  • استفاده از گلپر برای کودکان زیر دو سال به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • برای کسانی که به بیماری های قلبی مبتلا می باشند توصیه می شود این چای را بدون اجازه پزشک مصرف نکنند. در بعضی از موارد نوشیدن بیش از اندازه این دمنوش می تواند باعث ایجاد تپش قلب شود.
  • بررسی ها نشان می دهد این جوشانده می تواند برای کسانی که به بیماری های دیابت، زخم معده و روده مبتلا می باشند خطرناک باشد.
  • به خاطر طبع گرم و خشک چای گلپر توصیه شدید می شود که زنان باردار از نوشیدن آن پرهیز کنند، زیرا درصد احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
  • فراموش نکنید مصرف خام ریشه گلپر نیز به شدت سمی می باشد و مصرف آن منع می شود.

مهمترین خواص جوشانده گلپر

خواص و فواید چای گلپر بسیار متعدد می باشد و بررسی ها نشان می دهد که این چای می تواند در مواردی همچون؛ تقویت دستگاه گوارش، دفع سموم داخلی بدن مخصوصاً سموم ریه، رفع درد مفاصل و همچنین کاهش تنگی نفس ها اشاره کرد.

دو خاصیت اصلی این جوشانده که باعث شده این چای نسبت به سایر دمنوش های گیاهی از ارزش و اهمیت بیشتر برخوردار شود این موارد می باشد:

1. تاثیر ویژه چای گلپر در لاغری و کاهش وزن

همانطور که گفتیم دلیل اصلی خواص و فواید این نوشیدنی در طبع گرم و خشک آن می باشد. داشتن طبع سرد در افراد باعث می شود که دچار اشتها کاذب شوند، و بررسی های نشان داده که شما برای رفع این مشکل می توانید با نوشیدن چای گلپر تا اندازه قابل توجهی این مشکل را کنترل کنید.

زمانی به هیچ وجه نمی توانید تنها با نوشیدن یک دمنوش و یا یک دارو برای کاشه وزن خود اقدام کنید، بلکه این موضوع نیاز به موارد مختلفی می باشد؛ 1. کاهش مصرف غذا و رژیم های منطقی 2. خواب مناسب 3. ورزش کردن

چای گلپر با جلوگیری از خوردن بیش از حد غذا تا اندازه زیادی می تواند برای رسیدن به گزینه اول شما را کمک کند. از طرفی کسانی که چای سیاه و قهوه مصرف می کنند به خاطر وجود کافئین، در بسیاری از موارد با مشکلات خواب همراه هستند.

با جایگزینی دمنوش گلپر به جای قهوه و چای سیاه شما می توانید از این مشکلات رهایی پیدا کنید و به نوعی به گزینه دوم نیز که خواب مناسب بود، دست پیدا خواهید کرد.

خرید چای ماسالا

2. تقویت حافظه با دمنوش گلپر

تحقیقات نشان می دهد یکی از مهمترین دلایل ضعیف بودن حافظه، غلبه سردی به مغز است.  چای گلپر می تواند این موضوع را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

از لحاظ علمی نیز باید گفت؛ مصرف این چای رطوبت دستگاه گوارش و رطوبت جمع شده در مغز و پیرامون آن را کم می کند و برای تقویت حافظه، درمان فراموشی، بیماری‌هایی مانند سکته، لرزش و سستی اعضای بدن مفید است.

ما تلاش کردیم در این مقاله هر آنچه که لازم است در مورد چای گلپر و نحوه مصرف آن در منزل، خواص و عوارض آن بدانید را به طور دقیق بررسی کردیم. اما در صورتی که در مورد مطالب و سر فصل های گفته شده با ابهام و یا سوالاتی همراه می باشید، می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک قرار دهید.