طبع قهوه چگونه است؟ 3 روش رفع سردی یا گرمی آن

طبع قهوه یکی از مواردی می باشد که دوست داران قهوه و مخصوصاً کسانی که این نوشیدنی فوق العاده را زیاد مصرف می کنند، در مورد آن سوالات فراوانی دارند. شما می توانید با پی بردن به مصلح های قهوه (افزودنی های متعادل کننده قهوه) و نوع صحیح ترکیب کردن آنها، به گونه ای عمل کنید که اگر حتی از لحاظ طبعی، قهوه با معده شما سازگار نیست، بتوانید بدون هیچ مشکلی آن را به طور مداوم مصرف کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

ما در این مقاله از کافی مافی سعی داریم در ابتدای کار با یک توضیح کلی و دقیق سراغ شناخت طبع قهوه رفته و در ادامه نیز راهکارهای ارائه خواهیم کرد که اگر طبع شما با قهوه سازگار نیست، بتوانید آن را به راحتی استفاده کنید.

طبع قهوه و شناخت آن

همانطور که احتمالاً می دانید طبع انسان ها به طور کلی به 3 نوع اصلی تقسیم بندی می شود؛ سرد، گرم و معتدل. افرادی که دارای طبعی معتدل می باشند مورد بحث ما نیستند زیرا خیلی با نوشیدن قهوه یا هر ماده غذایی دیگری از لحاظ طبع به مشکل برنخواهند خورد.

قبل از بیان هر موضوعی باید بگوییم که طبع گرم و سرد داشتن بیماری به حساب نمی آید و تنها یکی از خصوصیات بدنی افراد می باشد که بر اساس ژنتیک افراد تعیین می شود و در بیشتر موارد از پدر و مادر به فرزندان به ارث می رسد و قابل تغییر دادن نیست.

زمانی که شما طبع بدنی خود و خوراکی هایی که مصرف می کنید را بدانید، می توانید با مدیریت آنها از بسیاری از مشکلات و اختلالات سلامتی خود جلوگیری کنید. قهوه نیز از این قائله مستثنی نمی باشد و لازم است با شناخت طبع آن و روش مصلح کردنش از بروز اختلالات احتمالی جلوگیری کرد.

در مورد قهوه جالب است بدانید پوست قهوه سبز دارای طبعی گرم و خشک می باشد، در حالی که مغز آن مزاجی سرد و خشک دارد. اما این مورد برای قهوه سبز و تازه می باشد، نه قهوه آماده ای که ما مصرف می کنیم، زیرا زمانی که قهوه را رست (برشته) می کنیم طبع کلی آن نیز کمی تغییر می کند.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم باید گفت؛ اسیدکلروژنیک ماده ای می باشد که در پوست قهوه سبز وجود دارد و باعث می شود که پوست آن دارای طبعی گرم و خشک باشد. اما زمان رست، این اسید به شدت کاهش پیدا می کند و کل قهوه طبعی سرد و خشک پیدا می کند.

طبع خود را مشخص کنید

قبل از اینکه بخواهیم طبع قهوه را بررسی کنیم، بسیار مهم است که شما طبع خود را مشخص کنید و اگر طبع شما سرد و خشک می باشد آن زمان است که باید به فکر راهکار برای جلوگیری از مشکلات قهوه برای معده خود باشید.

آزمایشات نشان میدهد نزدیک به 35 درصد از ناراحتی های روزمره افراد مخصوصاً در دستگاه گوارشی، به طبع آنها وابسته می باشد و به همین خاطر لازم است که شما طبع خود را بشناسید و مواد غذایی را متناسب با آن انتخاب کنید.

ویژگی های طبع سرد: طبع سرد طبع قالب جهان است و احتمال اینکه شما نیز دارای طبع سردی باشید بسیار محتمل است. اگر جز افرادی هستید که سرما تا عمق جانتان نفوذ می کند، آدم خونسرد و آرامی هستید، دوست دارید زیاد بخوابید، اضافه وزن دارید و رنگ پوست روشنی دارید به احتمال فراوان طبع شما سرد است.

ویژگی های طبع گرم: افراد با طبع گرم تعدادشون کمتره. زودجوش و برونگرا هستند. زودتر صمیمی می شوند و همینطور زودتر عصبانی می شوند. شیرینی زیاد دوست دارند، جوش زیاد میزنند. خارش پوست و شوره سر دارند.

مصلح کردن قهوه چیست؟

وقتی صحبت از طبع قهوه می شود واژه مصلح نیز ظاهر خواهد شد، مصلح به ماده غذایی یا دارویی گفته می شود که می تواند باعث تعدیل عوارض جانبی آن غذا شود و هضم آن را ساده تر کند، هر ماده غذایی می تواند یک یا چند مصلح داشته باشد.

ما در قسمت قبل بیان کردیم که طبع قهوه سرد و خشک می باشد، پس استفاده از آن برای افرادی که دارای طبع گرمی می باشد نتایج مثبت زیادی به همراه دارد، که جلوگیری از سوختن خون و صفرا و درمان دردهای گرم را می توان مهمترین آنها بیان کرد. اما سوال اصلی اینجاست که افرادی که دارای طبع سردی می باشند چی؟

برعکس فواید نوشیدن قهوه برای افراد گرم مزاج، نوشیدن آن برای افراد سرد مزاج دارای نتایج و تاثیرات منفی می باشد و در بسیاری از موارد با بیماری همراه می شود. برای حل این مشکل لازم است تا این افراد قهوه را به همراه مصلح استفاده کنند که مهمترین آنها را می توان زعفران و زنجبیل دانست.

1. زعفران و رفع مشکل طبع قهوه ترک

برای رفع مشکل طبع قهوه برای افرادی که سرد مزاج می باشند می توان از مواد مختلفی که دارای طبع گرم می باشند استفاده کرد، زعفران، زنجبیل، هل، کمی گلاب، نبات و… از جمله مهمترین آنها می باشند که در این بین زعفران و زنجبیل به خاطر سازگاری در طعم و مزه با قهوه بهترین گزینه ها می باشند.

قهوه ترک یکی از محبوب ترین نوع های قهوه مخصوصاً در ایران می باشد که همیشه مورد استقبال بسیاری از افراد می باشد، تجربه نشان داده است که در بین مصلح های قهوه ترک، زعفران بهترین گزینه می باشد.

روش استفاده از زعفران در این نوع قهوه بدین ترتیب می باشد که مقدار کمی زعفران یعنی به اندازه‌ی سر قاشق چای‌ خوری پودر زعفران را در کمی آب ریخته و روی بخار ملایم سماور یا کتری به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قرار داده تا زعفران به خوبی دم کشیده و رنگ بدهد.

در گام بعد تنها کافیست که پس از دم کردن قهوه ترک و ریختن آن درون فنجان، به اندازه نصف قاشق چای خوری زعفرانی که آماده کرده اید را به آن اضافه کنید و مشکل طبع قهوه را رفع کنید.

2. زنجبیل و روش استفاده از آن

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم استفاده از زنجبیل گزینه دومی می باشد که لازم است در مبحث طبع قهوه به آن اشاره کرد.

استفاده از زنجبیل در قهوه به تنهایی از لحاظ طعم و مزه خیلی نتیجه مناسبی به همراه ندارد، به همین خاطر در روش حرفه ای تهیه قهوه با آن اصولا از دارچین و شیر نیز به همراه زنجبیل استفاده می شود.

برای تهیه کردن قهوه با این سه ماده لازم است به این شکل عمل شود که در مرحله اول مخلوط زنجبیل، شیر و دارچین به تنهایی آماده شود و سپس به قهوه دم کشیده شده اضافه شود.

یک فنجان شیر به همراه سر قاشق چای خوری زنجبیل و سر قاشق چای خوری دارچین ترکیب کنید و بر روی گاز قرار دهید و آرام هم بزنید تا مخلوط شما به دمای جوش برسد، سپس درجه حرارت را کاهش داده و به مدت 10 دقیقه مخلوط را بر روی یک حرارت ملایم قرار داده و آرام هم بزنید.

پس از آماده شدن مخلوط شیر، دارچین و زنجبیل کافیست پس از دم کردن قهوه و ریختن آن درون یک فنجان به اندازه نصف قاشق چای خوری از ترکیب خود به آن اضافه کنید و مشکل طبع قهوه و سرد بودن آن را رفع کنید.

3. هل و گلاب برای رفع سردی قهوه

استفاده از هل و گلاب در قهوه بسیار ساده می باشد و در بسیاری از موارد تنها شما با اضافه کردن پودر هل و گلاب به فنجان قهوه بعد از آماده شدن می توانید از مزیت این مواد برای مصلح کردن طبع قهوه استفاده کنید.

اما یکی از روش های خاص جهان برای تهیه قهوه با استفاده از هل را می توان قهوه دله عربی دانست که مخصوص شهرهای جنوبی ایران و کشورهای عربی می باشد.

برای تهیه این نوع قهوه شما نیاز به قهوه سازی به نام دله دارید که اصولاً در شهرهای جنوبی ایران در هر خانه ای قابل رویت و پیدا کردن می باشد.

بعد از دله شما نیاز دارید تا پودر قهوه را به اندازه پودر قهوه ترک آسیاب کنید (در حد پودر کاکائو کمی درشت تر)، حال درون دله به ازای هر فرد یک لیوان آب بریزید و بعد از جوش آمدن به ازای هر شخص یک قاشق غذاخوری پودر قهوه اضافه کنید و آن را روی حرارت گذاشته و از هم زدن قهوه با آب خودداری کنید.

حال وقتی قهوه شما شروع به کف کردن کرد آن را از روی حرارت برداشته و پس از فروکشی کف، آن را دوباره بر روی حرارت قرار دهید و این کار را چند بار تکرار کنید تا این کف کردن تمام شود، پس از انجام اینکار روی حرارت ملایم به مدت 20 دقیقه اجازه دهید تا قهوه دم بکشد.

پس از دم کشیدن قهوه چند عدد هِل را با هاون یا پشت قاشق له کرده و بعد از آن آسیاب کنید و سپس به قهوه اضافه کنید (به اندازه یک قاشق چای خوری) و به مدت 5 دقیقه منتظر باشید تا دم بکشد و سپس از نوشیدن آن لذت ببرید.

قهوه و سردی در میل جنسی

پس از بررسی های انجام شده در مورد طبع قهوه می توان به این نتیجه رسید که اگر جز افرادی می باشید که دارای طبعی گرم و متعادل می باشید به راحتی می توانید از نوشیدن قهوه و بدون هیچ دغدغه ای لذت ببرید و اگر هم جز افراد سرد مزاج می باشید، شما می توانید با مصلح کردن قهوه مشکل ذائقه ای و مزاجی خود را حل کنید.

نکته مهمی که لازم است در مورد آن نیز اشاره کنیم این است که استفاده زیاد از قهوه، تاکید می کنیم استفاده زیاد، می تواند مشکلاتی مانند بی‌خوابی، اضطراب و درد قفسه سینه، تپش قلب، خشکی دِماغ (مغز)، لاغری، زردی چهره، تکرر ادرار و همچنین کاهش اشتهای جنسی و حجم منی، ایجاد نفخ، قولنج، کابوس و خشکی آلات تنفسی برای شما به همراه بیاورد.

اما زمانی که قهوه و مصرف آن منطقی انجام شود، نه تنها طبع قهوه باعث کاهش میل جنسی و سردی رابطه جنسی نمی شود، بلکه می تواند تاثیرات شگفت انگیزی را نیز برای شما به همراه بیاورد که ما بخاطر مهم بود این موضوع آن را در یک مقاله جداگانه در مورد قهوه و رابطه زناشویی و جنسی بررسی کرده ایم.

یک موضوعی که به اشتباه در مورد طبع قهوه بیان می شود این است که شما می توانید با استفاده از قهوه بدون کافئین این مشکل را رفع کنید، در حالی که از لحاظ عملی هیچ گونه رابطه مستقیمی میان کافئین و طبع انسان وجود ندارد. در صورتی که باز هم سوال و یا ابهامی در مورد نکات گفته شده دارید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک قرار دهید.

0/5 (0 نظر)